Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-03-01 22:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
När man talar om låginblandning, så säger man ju att "dom flesta bilar klarar upp till ca 30% E85". Jag antar att man då menar bilar med insprutning?
Men finns det något motsvarande "tröskelvärde" för förgasarmotorer? Alltså: Skall man blanda in mer än X% E85, så måste man ge sig på munstycken. Var ligger i så fall gränsen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 22:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är väl lite mera individuellt men min erfarenhet är 10-20% funkar i förgasarmotorer, sen bli de trögare och måste man parrera med choken.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 06:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man ska inte skilja på insprutning respektive förgasare här, utan skilj istället på bilar med respektive utan lambdareglering!

Man kan räkna med att det går bra att blanda i mer E85 i bränslet ju fetare bränsleblandning och kraftigare accelerationsanrikning motorn har från början. I många fall leder slitage hos delar i förgasare och äldre insprutningssystem till att bränsleblandningen blir fetare och fetare med åren. T ex slits nål och munstycke i vissa typer av förgasare, returfjädern för LMM i L-jetronic och liknande insprutningssystem mattas ut med tiden.

På en bil med lambdareglering bestäms låginblandningsgränsen också av hur stort område lambdaregleringen har att arbeta inom. Det är en parameter som är satt elektroniskt eller programvarumässigt i styrdonet, och den har inget att göra med om det är ett insprutningssystem eller en elektroniskt styrd förgasare som levererar bränsleluftblandningen till motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 14:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-23 14:40
Inlägg: 2
Ort: Osby området
aryan skrev:
Det är väl lite mera individuellt men min erfarenhet är 10-20% funkar i förgasarmotorer, sen bli de trögare och måste man parrera med choken.

/Aryan


fick jag göra på en gammal volvo 245 förgasare. testade en kväll för snart 2 år sedan att tanka den på ren E85. den höll på att dö & den var orklös. drog ut choken helt å då gick den men bilarna bakom höll avstånd för det kom rätt stora eldkvastar ut sportavgassystemet när man växlade vid högre varv hehe.. men de var nog för att jag hade full choke.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011