Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo V 50 1,8i 2006
InläggPostat: mån 09-01-12 08:01 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-12 07:55
Inlägg: 6
Hej alla etanol entusiaster,
Finns det ngn som har blandtankat en V 50 1,8i 2006 eller som vet hur mycket % E 85 det går att blanda i den ?

Tackar för hjälpen !
J.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 11:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har du tagit en titt på http://etanolbil.eu ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 12:28 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-12 07:55
Inlägg: 6
Hej Matsuda,
Finns ingen V 50 än så länge :(
TAckar för tipset

Mvh
J.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 13:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
V50 skrev:
Hej Matsuda,
Finns ingen V 50 än så länge :(
TAckar för tipset

Mvh
J.


Någon annan Volvomodell (t ex S40) med samma motor då?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 15:33 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-12 07:55
Inlägg: 6
Det finns S 40 dock större motor, även S 60 & S 80.Det verkar att dem klarar minst 20 / 30 %

Tackar ,
Mvh
Jacob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Etanolprocent
InläggPostat: mån 09-01-12 16:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Minst 30 % etanol borde alla bilar, med lambdareglering klara. I några fall även betydligt mer.
I ditt fall finns det tydligen inte så många (antal) erfarenheter. Du kan ju lätt prova dig fram själv. Börja med att tanka t.ex. 15 liter E85 (E75), fyll sedan på med vanlig blyfri. Spara kvittona eller för en körjournal där du har koll på procenten. Vid nästa tankning fyller du på med 20 liter E85, och går så i steg med 5 liters ökning varje gång uppåt.
Någonstans kommer du till maxgränsen. Bilen kommer förmodligen att gå märkbart lite sämre, inte svara på gaspådrag som vanligt, men det är ofarligt. Fyll bara på med mer bensin då och notera procentvärdet. Då vet du var gränsen går, och kan lätt hålla dig under den i fortsättningen.
I procentberäkningar m.m. skall man komma ihåg att all bensin innehåller 5 % etanol i dag. Någon gång i vår (april?) blir det sommaretanol igen med 85 %. Och det är klart att det blir en liten missvisning, eftersom du kanske inte kör tanken helt snustorr första gången. Och när du sedan har fyllt upp med dina 5-literssteg varje gång, så blir ju den där ursprungliga skvätten utspädd hela tiden. Men det är bilen som säger till när den inte klarar mer, så försök att hålla dig under den gränsen.
När du sedan känner till gränsen, kan du rapportera till den sidan som du länkades till tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 18:12 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-12 07:55
Inlägg: 6
Tackar för alla tips & råd :)
Mvh
Jacob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 21:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Tidigare var 1.8i samma motor som sitter i Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, vet ej om volvo fortfarande köpte motorn av Mitsubishi -06? I så fall finns det en del erfarenheter. Om jag minns rätt är den motorn inte så jättebra att spilla etanol i, eftersom den försöker köra 'lean' på bensin. När vi kör på etanol vill vi ju snarare att motorn skall köra 'rich' för att gå bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-17 14:27 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Det finns ingen "V50 1.8i", det rör sig alltså inte om Mitsubishi GDI "1.8i" som fanns i S40/V40. Jag antar att signaturen V50 menar att han/hon har en "V50 1.8" med 1.8 liters Ford fyra i icke FlexiFuel utförande.

Denna motor kommer alltså från Ford och är till skillnad från 1.8F inte nödvändigtvis fullt ut anpassad för att köras med etanol-inblandning över 10%. Blandtankning sker på egen risk och nog bör den klara 25% rent lambdaregleringsmässigt, men följderna på längre sikt beror helt och hållet på om Ford har samma hårdvara i denna motor som bensinutförande och FlexiFuel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 07:39 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-12 07:55
Inlägg: 6
HEj Jason,
Det stämmer nog att det är en 1,8, det finns ingenstans angivet 1,8i.Har dock sett ngnstans( har jag för mig ) att det stod V50 1,8i men minns inte var elelr om det är jag som är förvirrad.
Den här annonsen fanns på Blocket när jag köpte bilen
Volvo V50 1,8i addition Svenskåld 1 ägare

Det är nog bilhandlaren som har skrivit fel?

Tack för alla tips o råd :)
Mvh
Jacob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: VIN-kod på bilen
InläggPostat: sön 09-01-18 09:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du kan ju alltid pröva med VIN-koden:
http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Där bör du ju få ett korrekt svar på vilken motor som sitter i bilen. Men även Bilregistret har ju liknande uppgifter. Pröva på deras sida. Det enda du behöver är regnumret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 15:51 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
V50 skrev:
Det är nog bilhandlaren som har skrivit fel?


Ja det måste ha varit bilhandlaren som var snurrig i mössan, för jag vet med 1000% säkerhet att den aldrig har kallats 1.8i och den motor som satt i S40/V40 som kallades "1.8i" inte följde med över till S40/V50 när den kom ut på marknaden.

De enda motorer i Volvobilar jag kan minnas som har benämnts med "i" är "1.8i" Mitsubishi GDI-motorn som fanns i S40/V40 och "2.4i" i S40/V50 som är 170 hästars versionen av samma femcylindriga sugmotor som bara kallades "2.4" som 140 hästars utförande.
Från början var innebörden av detta "i" att motorn var direktisprutad, men när man satte samma "i" på 2.4 liters femman så förvann den logiken.
Det är inte konstigt att handlarna har svårt att hålla isär begreppen när Volvo själva inte har varit konsekventa genom åren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 17:27 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-12 07:55
Inlägg: 6
Det stämmer nog Jason...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 18:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vad står "i" för? Det är väl inte injection det står för?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-18 18:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Vad står "i" för? Det är väl inte injection det står för?


GDI, men det kallade ju Mitsubishi sina direktinsprutade motorer för.
Så det fick bli i.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011