Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E85:s skadlighet ??
InläggPostat: sön 09-10-25 15:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-04 20:08
Inlägg: 10
Ort: Från
20 sept 2008 fyllde jag två små glasburkar med E85 resp bensin (95 okt).
Båda burkarna fylldes med samma innehåll (små bitar):

1) Bränslefilterinsatspapper
2) Tidningspapper
3) Tunt kartongpapper
3) 2 olika typer av bränsleslang
4) 3 olika slag av hårdplast
5) Mjukplast
7) Cellplast
8) Några olika typer av metallmaterial
9) Trä (tandpetare och något annat trä)

Vad jag nu kan konstatera, efter att materialet har legat mer än 13 månader i resp glasburk, är att det inte verkar vara någon som helst skillnad på de material som förvarats i resp. glasburk. Inget material har lösts upp eller har förändrats på annat sätt vad jag kan se. Även tidningspapperet är likadant som när jag lade i det.

2/3 E 85 och 1/3 bensin har jag använt i en Opel med 1,4 litersmotorn (8-vent, multipointinsprutning) sedan 2 år tillbaka (kört c:a 2500 mil, bilen är på inget sätt konverterad eller anpassad till E85).
Frånsett att den ibland varit litet svårstartad (undviks genom användning av motorvärmare) och att den drar c:a 30 % mer bränsle i stadstrafik (10 % mer vid landsvägskörning) har allting fungerat.

Så jag har svårt att tro att etanol på något sätt skulle vara "skadligare" än bensin.


Senast redigerad av pgf lör 09-11-07 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-25 16:08 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja det är väl ungefär något liknande över lag som dom flesta med kommit fram till och även för egen del speciellt i början av den egna "etanolepoken" testades det med en hel del liknande mer eller mindre ovetenskapliga prover med klart överens stämmande resultat.

Så även den egna praktiska erfarenhet som nu snudd på helt problemfritt passerat 10 år och närmare 20 000 mil och E85, men en rad olika bilar som konverterats med från btr till så kallad boxkonvertering, där den som rullat längst gjort det i 7000 mil och fortsätter så rulla i ny ägo.

Där heller inga större svårigheter funnits ens vid kallstarter, just med användning av endera elektrisk eller bränsledriven motorvärmare, startgas eller kallstartslösningen med motstånd.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011