Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 12:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-03-24 18:29 

Jag har ett himla problem med HC-värdet på min bil. Har besiktat bilen tre (3!) gånger utan resultat. Jag har bytt det mesta. Luftfilter, tändstift (Iridiumtändstift krävs till denna! (4x)216kr styck! :( ), oljefilter och olja, men detta hjälpte inte som sagt.

Eftersom tiden runnit ut har jag nu bara en vecka på mig att besikta bilen en fjärde gång och det blir alltså en helt ny besikning.

Jag kontaktade en verkstad men de skrämde upp mig och pratade om att man kanske måste sota motorn och det kan gå på runt 4500kr och ändå inte garantera något.

En vänlig själ sa till mig att han hört att man kan hälla i lite etanol i tanken, typ 50/50 med bensin. Men han var inte säker. Men enligt vad han hört skulle detta kunna sänka HC-värdet.

Min fråga är... är detta skadligt? Finns det risk att min japanare med dess GDI-motor kan ta skada av detta? Jag har läst runt lite men inte fått något riktigt svar. Det ska tydligen vara skillnad på Japanska GDI-motorer och andra när det kommer till Etanol i tanken.

En andra fråga är om det ens är lagligt att hälla i etanol för att "lura" besikningen om att HC-värdet är ok. Kan de komma på mig?

Tacksam för svar och hoppas ni orkade läsa.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-24 21:00 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Det låter inget roligt med så mycket problem.

Jag skulle prova med 10 % E85 i tanken när den har låg nivå, du får försöka uppskatta kvarvarande bensinmängd. Kör upp den mängden(10-15 l) och tanka upp igen, nu med 20% E85( ca 15 liter totalmängd). Kör ca 10 mil och mät sedan mängden HC, är den fortfarande hög gå vidare till 30%

Har du läst vad som skrivits om GDI motorn på detta forum?.

Läs mera här. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... hlight=gdi

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-24 23:19 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Jag kom på en sak.
Vad hade du för Lambdavärde vid detta höga HC?
Om motorn går magert, typ lamda större än 1,2 så stiger HC mycket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-25 19:56 

Anders skrev:
Jag kom på en sak.

Mitt lambda-värde ligger på 1,01. Gränsen är (0,97-1,03). Hade jag haft 1,2 i lambda värde hade jag blivit underkänd på den punkten också, men det blev jag inte.

Mitt problem är att jag är rädd att skada motorn om jag börjar röra runt med E85 i bensinen. Vissa säger att deras motorer gått sönder efter ett tag när de haft i etanol i bensinen, men är inte säkra på om det är etanolet som varit orsaken.

Men om jag ska prova mig fram stegvis med 10%, 20%, 30% osv. Hur känner jag igen symptomen på att det inte är bra för motorn med E85 i bensinen? Det vore ju bra om det fanns tidiga symptom som säger "nej, nej, inte bra" innan hela motron brakar ihop utan förvarning. Den risken vill jag inte ta. Då lämnar jag hellre in den på verkstad och låter det svida ekonomiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-27 15:02 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Du kommer att märka när motorn styrsystem inte längre kan justera flödet på bränslet genom att motorn inte svarar på gaspådrag. Då har du nått gränsen för vad din bil klarar av. Då får du backa tillbaka inblandningen.
Det sägs rätt så mycket men finns det belägg?.
Vi har inte hört om någon motor som gått sönder p.g.a etanol.

Dessutom pratar vi om 10-30 % E85. Om några år kommer alla biltillverkare godkänna sina modeller för E10, både gamla som nya.

När etanolen (ny)introducerades i bensinen under 2001 så ringde min kompis och frågade Mitsubishi om vad han skulle tanka för bensin nu,då i hans handbok stod det 0% etanolinblandning. dom garvade och sa KÖR PÅ BARA.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-27 16:26 
Forummoderator

MrPlow skrev:
Anders skrev:
Jag kom på en sak.

Mitt lambda-värde ligger på 1,01. Gränsen är (0,97-1,03). Hade jag haft 1,2 i lambda värde hade jag blivit underkänd på den punkten också, men det blev jag inte.

Mitt problem är att jag är rädd att skada motorn om jag börjar röra runt med E85 i bensinen. Vissa säger att deras motorer gått sönder efter ett tag när de haft i etanol i bensinen, men är inte säkra på om det är etanolet som varit orsaken.

Men om jag ska prova mig fram stegvis med 10%, 20%, 30% osv. Hur känner jag igen symptomen på att det inte är bra för motorn med E85 i bensinen? Det vore ju bra om det fanns tidiga symptom som säger "nej, nej, inte bra" innan hela motron brakar ihop utan förvarning. Den risken vill jag inte ta. Då lämnar jag hellre in den på verkstad och låter det svida ekonomiskt.

Kul namn MrPlow, jag kommer ihåg Simpsons-avsnittet...
:lol:
Är du orolig är detta den bästa tråden att läsa i:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=86

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-05 09:11 

Att katalysatorn fylls med sot vid lean-burn mode i GDI moterna och lägger av är ganska känd bilsjukdom hos den här modellen. Testat byta ut den mot biltemas universalkatalysator? Dessa kostar runt 800 konor och har visat sig fungera bra enlight mitsubishis klubb på nätet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme