Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-03-10 11:44 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Tog mod till mig för några veckor sedan och fyllde upp tanken på Audin med 21 liter E85. Min son var mycket skeptisk, och mumlade nåt om verkstad och promenad hem.
Vred om nyckeln och den startade som vanligt "ute temp -17 grader", körde iväg och den gick som innan = bra. Ingen skillnad i någon hastighet, förutom att motorn upplevdes som tystare.
Dagen efter var det ungefär lika kallt. Har bilen stående i ett kallgarage utan motorvärmare ca -6 inne, bilen startade bra, och gick bra utan ryck eller tvekningar.
Fick nu blodad tand, och bestämde mig för att återigen fylla på med E85, när tanken var nere på en 4 dels tank. nästan 20 liter gick i, och bilen startade återigen som innan. Nu märktes dock en skillnad i motorkaraktär, från låg fart och ax upp till 80 - 90 aningen ansträngd, och från 90 och uppåt axar den mycket bra. Dom första tio milen vid jämn fart upplevdes ett ibland återkommande tvekande: vet inte hur jag ska förklara det bättre.
Efter drygt 10 - 15 mil med 40 liter E85 i tanken går den riktigt bra vridmomentet känns okej. Och rökbilden ur avgasrören är låg på tomgången. tolkar jag som att förbränningen är bra, och den går även jämt och fint på tomgången. Audin accepterar det nya bränslet bra.
:D

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-10 12:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bra! Fortsätt så och skriv upp så att du har koll på blandprocenten. Inte E85, för det är ju bensin i det, utan etanolhalten. Till slut hittar du brytpunkten för max inblandning. (Vill man gå vidare då, så är det konvertering som gäller).

Nu är det ju lite funderingar om detta med sommar- och vinteretanol. "Vi" har en tråd om det här på forumet. Men det som officiellt heter E75 (med högre pris) har i vissa fall visat sig vara E85 (som rent logiskt skulle vara billigare. Etanol som råvara är billigare än bensin som råvara). Men du får göra någon sorts bedömmning själv på detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-10 17:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Konvertering är min tanke. Men måste forska vidare vilket system som passar bäst till min bil..

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011