Roger Gustavsson skrev:
Vissa versioner går tydligen att köra på E85 utan konvertering. Fanns någon länk tidigare men hittar den inte nu. En kollega har en C5 III som är etanolbil redan från fabrik. Själv har jag blandtankat min C5 V6 sedan 2003, E60 har varit max utan larm från motorstyrningen.
V6:an är riktigt tacksam att konvertera av två anledningar.
1) den är semi-sekvensiell, där spridarna avfyras i par. Det behövs alltså bara tre kanaler, och inte sex.
2) Kabelhärvan är delbar, och det sitter en skarvkontakt från huvud-härvan ut till spridarna (och några givare). Det är ett perfekt ställe att skarva in en plug-and-play adapter (till exempelvis Flexitune Sequential) som du gjort av en kontakt du plockat från en skrotad bil.
Här sitter kontakten (min bil var en Peugeot 406 men det bör vara samma V6:a i dem)




_________________
En bilmotor utan turbo suger...
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)