Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Etanolkonvertering Citroën C5 combi
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6403
Sida 1 av 1

Författare:  Clarre [ sön 12-04-08 11:41 ]
Inläggsrubrik:  Etanolkonvertering Citroën C5 combi

Hej,
Är det någon som har erfarenhet av konvertering eller etanol-inblandning till C5? Jag har tidigare prövat med blandtankning c:a 50/50 och haft stora problem vid kallstarter och låga varv och undrar därför vilken förändring av programmeringen lambadzonden som kan krävas och vem som kan det i Stockholmsområdet.

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 12-04-08 15:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering Citroën C5 combi

Citroën C5 kommer i flera motoralternativ. Det skulle underlätta ganska mycket om du kunde precisera dig lite.
Vilken motorkod har du?
Vilket bränsle/insprutnings/tändsystem har du?

Jag konverterade min Peugot 605 SVE3.0 med Flexitune sequential med gott resultat.

Författare:  kajplats9 [ mån 12-04-09 08:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering Citroën C5 combi

Jag har en C5 2.0 03:a combi och jag har satt in en Bioadapter i min med bra resultat

Författare:  Roger Gustavsson [ tis 13-04-30 15:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering Citroën C5 combi

Vissa versioner går tydligen att köra på E85 utan konvertering. Fanns någon länk tidigare men hittar den inte nu. En kollega har en C5 III som är etanolbil redan från fabrik. Själv har jag blandtankat min C5 V6 sedan 2003, E60 har varit max utan larm från motorstyrningen.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 13-04-30 18:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering Citroën C5 combi

Roger Gustavsson skrev:
Vissa versioner går tydligen att köra på E85 utan konvertering. Fanns någon länk tidigare men hittar den inte nu. En kollega har en C5 III som är etanolbil redan från fabrik. Själv har jag blandtankat min C5 V6 sedan 2003, E60 har varit max utan larm från motorstyrningen.

V6:an är riktigt tacksam att konvertera av två anledningar.
1) den är semi-sekvensiell, där spridarna avfyras i par. Det behövs alltså bara tre kanaler, och inte sex.
2) Kabelhärvan är delbar, och det sitter en skarvkontakt från huvud-härvan ut till spridarna (och några givare). Det är ett perfekt ställe att skarva in en plug-and-play adapter (till exempelvis Flexitune Sequential) som du gjort av en kontakt du plockat från en skrotad bil.

Här sitter kontakten (min bil var en Peugeot 406 men det bör vara samma V6:a i dem)

Bild

Bild

Bild

Bild

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/