Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-04-28 07:41 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
Har kört endel blandtankning och la upp en tråd i konverteringsforumet, men eftersom den verkar gå bra på E85 så verkar jag i dagsläget inte behöva någon konvertering ! Jag misstänker att denna bil är så törstig i normala fall att toleranserna är högre än på en "vanlig" bil. Ang Kallstart så får jag lov att återkomma.

Skall ge mig på att koppla in OBD-II läsaren idag och se hur short och long trim fuel values ser ut. Hade även tänkt byta soppafiltret,men på min bil så finns det visst inget :) (Gäller Land Rover V8 med "thor" instprutning (Bosch motronic 5.2.1)

Några tankar och frågor jag har dock.
1. Tändstift ... när man kör på ren E85, bör man inte byta till stift som har lite annan karaktär ?

2. Lambda regleat.. har sett referenser till detta på forumet, men "ser" man om den går reglerat eller inte?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-04-28 07:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Grattis!
Ytterligare en helkompatibel motor funnen således!
När du kollar felkoder via OBD-läsare kommer du att se om systemet nått något ändvärde pga för mkt long- eller short-term fuel trim.
Har du inga flekoder om det så är det lugnt.
Ligger du nära gränsen så kan det hända att du triggat ett fel och du kan pröva att nollställa det när motorn går bra efter ett tiotal mils körning.
Kommer felet inte tillbaka är det dags att rapportera här:-) :
viewtopic.php?f=15&t=6253

En del bilar har ingen check-engine lampa men om en sådan tänds i din bil är det ett tecken på att något av ovanstående fel har lagrats i systemet.
Många fel, som dessa, raderas automatiskt efter ett visst antal "körningar", typ 10. En körning kan vara uppstart från kall och sedan typ 10 minuters körning eller liknande.

Finns inga fel enligt ovan i systemet, så kan man utgå från att det lyckas köra lambdareglerat, och du kommer inte att ha några problem vid besiktning. Även om felen är i minnet så gör systemet allt för att försöka köra lambdareglerat vid varje stund. Lyckas det så blir det ev. en "successful" körning, och det räknas ned med ett tills man fått ihop 10 felfria körningar, då felet i fråga raderas ur det aktiva minnet. (Det kan dock finnas kvar i ett annat minne för referens och felsökning vid behov)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: tis 12-05-01 21:03 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
hej!

Haft tillfälle och testa kallstarter nu.. en gång i +2 och en gång i +12 ..

Båda gångerna var den rejält svårstartad, fick nöta i 3 "omgångar" innan den gick igång, när den väl hoppar igång så går den dock rent och fint direkt nästan.

Får se vad för möjligheter det finns att feta på kallstarten


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: fre 12-05-04 07:59 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
Första heltanken på E85 slutkörd !!

44,8 mil
81,7 liter

1.82l/milen i snitt, blandat lvg / stad , på bensin "gissar" jag att den hade dragit runt 1.5l/milen på den körningen. Så ca 21% högre förbrukning.
Bilen rapporterade 17,8l/milen i snitt.

Under 12 grader så krävs ofta 2-3 startförsök innan den kommer igång, lägsta jag provat är +2 och då krävdes det 4 försök innan den hoppade igång. Med motorvärmare studsar den igång !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: fre 12-05-04 19:11 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Citat:
Hade även tänkt byta soppafiltret,men på min bil så finns det visst inget :) (Gäller Land Rover V8 med "thor" instprutning (Bosch motronic 5.2.1)

Är du verkligen säker på att du saknar bränslefilter? Har du tittat efter under bilen så det inte sitter dolt vid tanken eller under motorn någonstans?

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-05-05 07:16 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
Korrekt.. Sanning med modifikation.

Det finns ett filter, men det sitter i pumpen i tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-05-05 08:15 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Shogo skrev:
Korrekt.. Sanning med modifikation.

Det finns ett filter, men det sitter i pumpen i tanken.


Det måste finnas ett till filter, någonstans under bilen, ev dold under någon typ av skydsplåt? har du sökt?
Vad är det för årsmodell på Rovern 98 - 00 - 4,0l V8 ca 185 hk? :?

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-05-05 11:08 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
Jura Lindkvist skrev:
Shogo skrev:
Korrekt.. Sanning med modifikation.

Det finns ett filter, men det sitter i pumpen i tanken.


Det måste finnas ett till filter, någonstans under bilen, ev dold under någon typ av skydsplåt? har du sökt?
Vad är det för årsmodell på Rovern 98 - 00 - 4,0l V8 ca 185 hk? :?


Japp, det är 98-01, och det finns ej något filter förutom det som sitter i pumpen (i tanken). Jag har beställt en extrapump utifall att, så får se när den anländer hur det ser ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-05-05 14:50 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Shogo skrev:
Jura Lindkvist skrev:
Shogo skrev:
Korrekt.. Sanning med modifikation.

Det finns ett filter, men det sitter i pumpen i tanken.


Det måste finnas ett till filter, någonstans under bilen, ev dold under någon typ av skydsplåt? har du sökt?
Vad är det för årsmodell på Rovern 98 - 00 - 4,0l V8 ca 185 hk? :?


Japp, det är 98-01, och det finns ej något filter förutom det som sitter i pumpen (i tanken). Jag har beställt en extrapump utifall att, så får se när den anländer hur det ser ut.

Du har rätt. Det finns tydligen inget bränslefilter på Land Rover 98 - 01! :shock:
Var inne på ett Engelskt forum och läste där problemet påpekades, var är bränslefiltret? Och det konstaterades att det inte finns något på LR 98 - ..Men,det lustiga är att i England säljs det service kits till p38an där bensinfilter (FUEL FILTER ESR4065) ingår. "Range Rover P38 V8 4.0 / 4.6 Service Kit - 1998 Onwards" hur ska man tolka det? :roll:
http://www.p38spares.co.uk/commerce/cat ... ngine.html
http://www.rangerovers.net/repairdetails/fuelpump4.html
http://www.bearmach.com/partscatalogues ... _A4_lo.pdf
http://www.allbrit.de/UNI.cfm?PAGE=8270 ... SPRACHE=EN

Slängde med lite länkar, vet inte om du har användning av dom. Om det nu inte finns ett filter på LR med Thor insprutningssystemet så bör du nog montera ett då etanolen är starkt renande = all gammal avlagring från bensinen kommer att släppa och matas framåt mot spridarna..

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-05-05 18:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Höll precis på att skriva ngt...men hejdade mig..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: lör 12-05-05 23:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jura Lindkvist skrev:
- ..Men,det lustiga är att i England säljs det service kits till p38an där bensinfilter (FUEL FILTER ESR4065) ingår. "Range Rover P38 V8 4.0 / 4.6 Service Kit - 1998 Onwards" hur ska man tolka det? :roll:


Om man letar i mecas webbshop så finns ett externt filter för 3.9l och 4.6l motor men inte för 4.0l motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: sön 12-05-06 08:51 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
Vi får se :)

Rent spontant känner jag att om etanolen får skit att lossna så borden den även få den att vara så mjuk att det åker ut igenom spridarna istället för att sätta igen dom.

Kört ca 400 mil på olika nivåer av E85 inblandning och inte märkt av några som helst effekter ännu, jag har inget emot att skruva och om spridarna sätter igen kanske det är dags att uppgradera till lite moderna ändå :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: sön 12-05-06 10:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan också sätta ett externt filter i bränsleslangen. Det finns många insprutningsfilter med två vanliga slangnippel som du kan sätta in i princip varsomhelst mellan pumpen och spriderna bara den inte hänger löst i slangen..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: sön 12-05-06 21:47 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-10 20:55
Inlägg: 25
Idag (+10, bilen stått i skuggan) Ville den inte samarbeta alls !!

Nötte säkert 5-10 ggr, till slut fick jag den att gå på riktigt hackig tomgång och till slut startade den. Men såhär svårstartad var den inte ens när det var +2.

Kan nått ha gått sönder ? Hade jag bara otur ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rover V8 på sprit.
InläggPostat: sön 12-05-06 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tycker det var ovanligt bra att den startade utan ngn form av kallstartmodifikation även vid +10!
Gjorde den det vid +2 är det ren sensation.
Hur som helst kan även luftfuktighet spela in, och det är inte omöjligt att man får mer problem även om temperaturen är högre.
Du behöver nog ordna en kallstartsanordning åtminstone, tex ett kallstartsmotstånd så du kan lura ECU att kylvattnet är kallare än vad det är.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011