Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 13:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppe i 80% E85 i min Alfa!
InläggPostat: tis 07-04-17 15:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Jag har cirka 80% E85 i min 156 2.0 TS -98 och den är lite slöare än annars men den drar avsevärt mer med soppa så jag tror inte att den går snålt. Däremot går den rätt dåligt de första minuterna innan motorn har fått upp lite värme.

Vad bör jag göra? Jag skulle gärna köra den på enbart E85 och det verkar inte orimligt att tro att det kan gå rätt bra. Jag är inge haj på att meka själv och pengar har jag inga. :-) Men ändå, vad bör jag göra?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 15:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om du har lite pengar över.
Så köp något begagnat eller nytt.
Det är synd att köra omkring med en slö Alfa.
Lite mera körbarhet meed någon av dessa prylar

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=653
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=653
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=666

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 19:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Är det enkelt att montera en BTR? Går det att återställa bilen utan problem om man skulle vilja det? 600 kronor sparar jag ju in på sommaren om jag tankar E85 istället för BF95...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-17 20:27 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Beror på om du har en deadend fuelrail eller inte. Om inte så är det bara att sätta in bypassventil över den nya regulatorn. Kolla in instruktionerna på forumets hemsida.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 17:10 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Anders skrev:
Beror på om du har en deadend fuelrail eller inte. Om inte så är det bara att sätta in bypassventil över den nya regulatorn. Kolla in instruktionerna på forumets hemsida.


Förutom kollen med lambda verkar det ju inte så krångligt. Är det ett absolut måste eller kan det gå ändå? Borde inte vara så svårt att luska ut vilka som är bränsleledningarna...

Vad är deadend fuelrail och hur vet jag om jag har det?

Kan den här vara något? http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArtId=BTR-01


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 17:52 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Vad är det här då? http://www.tankaetanol.nu/etanolkit.html

Förresten, kan man räkna med någon prestandahöjning om man konverterar med en btr? Att min bil går dåligt kall, beror det på att den får för lite bränsle? Det problemet försvinner alltså med en konvertering?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Sådana saker har vi sett förut, det är en enkel strypning. Nackdelen är att man får högst tryck med låg motorbelastning och lågt tryck med hög belastning. Detta är ju tvärt emot vad man vill ha. Detta är något som provades i början av vår konverteringsera men slopades tidigt pga att motorerna aldrig gick att få justerade

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 15:58 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
92% har jag nu och märker ingen skillnad mot 80%.

Den hade dragit 1.18 på senaste tanken vilket motsvarar ungefär 0.91 i bensin om jag hade haft enbart E85 i tanken och det stämmer rätt bra med tanke på hur jag har kört.

Bilen går ju uppenbarligen inte snålt, varför är den då lite slöare och går dåligt kall? Den är bara marginellt slöare, det kanske till och med är inbillning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 19:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Att den går dåligt när den är kall beror förmodligen på att varmkörningsanrikningen inte riktigt räcker till för E85 eller att den försöker gå över till att gå lambdareglerat för tidigt. I ett sådant fall går motorn ofta bättre om man låter bli att segdra och hellre håller lite högre varvtal och mindre gaspådrag än vad som vore rimligt när motorn är varm och går som den ska.
På det sättet får man större undertryck i insugningsröret, visserligen ger det större pumpförluster men å andra sidan förångas bränslet lättare och chansen ökar att det som kommer in i cylindrarna verkligen tar eld.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-21 11:59 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
Men skulle det problemet försvinna med en btr? Vad finns det för incitament för att konvertera?

*Högre effekt?
*Bättre för miljön?
*Inte ryckig gång vid kall motor?
*Lägre förbrukning?

Någonting annat? Som det funkar nu vill jag inte lägga ut uppemot tusen spänn eftersom bilen fungerar i stort sett som vanligt helt utan konvertering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-23 20:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Du kan tänkas vinna på någon eller alla punkterna, men det är ju svårt att veta innan du har provat.
Har du någon koll på om den tänder motorelektronikvarningslampan, lämnar felkoder eller något sånt?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 11:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
torbjorn skrev:
Du kan tänkas vinna på någon eller alla punkterna, men det är ju svårt att veta innan du har provat.
Har du någon koll på om den tänder motorelektronikvarningslampan, lämnar felkoder eller något sånt?


Det är ingen lampa som har tänts i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Finns det någon motorelektronikvarningslampa? Vanligtvis gul, brukar lysa när tändningen är påslagen men motorn inte startad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 13:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
KOlla att signalen från lambdasonden pendlar som den ska. (Över och under 0.45 V så snart sonden blivt varm och styrsystemet slår om till cloosed loop)
Det är A och O.
Utifrån det kan du sedan besluta vidare åtgärder.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 15:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
torbjorn skrev:
Finns det någon motorelektronikvarningslampa? Vanligtvis gul, brukar lysa när tändningen är påslagen men motorn inte startad.


Ja det finns, den har lyst tidigare nämligen när min LMM pajade.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011