Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6828
Sida 1 av 3

Författare:  razze [ fre 13-04-05 14:07 ]
Inläggsrubrik:  Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Jag tänker börja blandtanka den här bilen. Den är en årsmodell 2011, som hittills gått 33 TKM på 95E10, alltså max 10 % etanol, och använts i stort sett dagligen så jag antar att bränslesystemet är hyfsat rent redan nu.

Idag hällde jag första gången i E85, och blandningen kom upp i knappt 22% etanol, jag ska köra en tank med detta och se vad jag får för förbrukning. På enbart 95E10 har jag legat kring 0,68 liter/mil.

Första 10 km hem gick bra, och jag märkte inget extra - inte för att jag hade väntat mig det heller i det här skedet. I normalfall kör jag ca 300 km i veckan så det tar väl 2-3 veckor innan jag vet mer om förbrukningen, och om allt går bra ska jag pröva med 30% etanol nästa gång.

Edit: Just den här motorn har en benägenhet att sota, i synnerhet med DSG-låda som försöker köra på så låga varv som möjligt. Jag antar att en högre andel etanol i bränslet också hjälper till att hålla sotmängden nere, så även på dem fronten ger etanol fördelar.

Författare:  Baggis [ mån 13-04-08 14:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Märks att du är från Finland då du använder km. Här är det mil som gäller, hehe! :wink: :wink:

Författare:  razze [ mån 13-04-08 18:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

:lol:

Författare:  razze [ tis 13-04-09 19:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Fungerade klockrent med ca 22% etanol, jag körde strax över 200 km, och hade en förbrukning på 6.9 l/100km, mer eller mindre det samma som jag hade haft med bensin för motsvarande körning, inga motorvarningar, problem med kallstarter eller andra problem. I dag fyllde jag igen tanken så att jag nu kör med 35% etanol i tanken (vilket alltså inte är detsamma som 35% en tredjedel E85 och två tredjedelar 95). En första liten tur på 20 Km avslöjade inga problem med den här högre andelen heller. Med hjälp av Torque och en OBD-läsare kom jag fram till att även tändningen tidigareläggs en hel del för att dra max nytta av etanolens egenskaper.

Författare:  karlmb [ ons 13-04-10 08:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Är det inte en väldigt hög förbrukning (på bensin) för en så liten motor i en så liten bil?
Är allt i ordning med bilen, gick den nyligen igenom en avgaskontroll med godkänt resultat?

Författare:  razze [ ons 13-04-10 08:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Jag kör främst korta sträckor till och från jobbet i rusningtid (11 km per körgång, snitthastighet 34 km/h etc, någon gång 20-30 km så att den nu ens hinner bli varm), så förbrukningen är därför högre än vad den egentligen borde vara - vid landsvägskörning är läget ett helt annat. Bilen är ju inte heller världens mest aerodynamiska...

Författare:  karlmb [ ons 13-04-10 16:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

OK, luftmotståndet lär ju spela liten roll i de hastihgeterna.
Du vet att du bör använda motorvärmare alltid under +10 gr ute?
Med etanol blir det annars extra mkt förbrukning.

Författare:  razze [ tis 13-04-16 15:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Ny tankning. 338 KM (eller 34 mil för dem som inte förstår kilometer Hehe), förbrukning 7,4 l/100KM medan färddatorn visade 6,7. En del mera än vad jag hade förväntat mig ifall jag kört på bensin. Nu kör jag på 40% etanol (alltså inte 40% E85), och ska följa med hur det går. Jag kan kolla upp LTFT och STFT samt tändning medan jag kör, och tillsvidare ligger LTFT på max 14%, så än verkar det finnas reserv.

Författare:  Baggis [ tis 13-04-16 15:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Ska man som svensk fatta vad du skriver så gäller även liter per mil så 0,74 l/mil hade den tagit på 34 mil, haha! :wink: :wink: :wink:

Författare:  razze [ fre 13-04-26 15:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Updatering: Jag har kört ca 400 km (40 mil) till på E40, och bilen går bra, mycket drag på låga varv, inga startproblem etc. Motorgången verkar också både mjukare och tystare på något sätt, så bilen är på alla sätt behagligare att köra med. Jag provade litet varva ur den igår och drog 3000 till 6500 med fullgas på 3:ans växel, och draget var jämnt och fint. Tändningen ställde in sig på över 31 grader under accelerationen, så det verkar som om ECUn gör ett bra jobb med att utnyttja etanolen. Med Torque följer jag med diverse parametrar och LTFT ligger kring 15%.
Den största skillnaden jag märkt är att motoroljan hålls 5 grader svalare än när jag körde på enbart bensin, och nu håller oljetempen sig kring 89-90 grader (enligt bilens färddator) även under längre sträckor - är detta något som är normalt?

Förbrukningen har dock skjutit i höjden en del, åtminstone med min körprofil som främst innefattar korta sträckor i tätort (snitthastighet 42 km/h under den senaste tankningen), och låg på 7,8 l/100km (eller 0,78 l/mil) vilket är 15% högre än motsvarande förbrukning på bensin. Så ekonomiskt verkar inte E40 vara någon hit även om bilen i övrigt fungerar jättebra. Fortsätter på E40.

Författare:  erikn [ fre 13-04-26 16:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Men miljömässigt är det en stor vinst, så fortsätt absolut att köra på E40.

Författare:  aryan [ fre 13-04-26 23:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Finns det något sätt att få upp temperaturen igen, en varmare termostat t ex? Då skulle du kanske minska förbrukningen.

Författare:  razze [ lör 13-04-27 08:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Jag vet inte riktigt.

Vattenvärme av bränslet verkar väl avancerat för mig, och någon luftvärme är värdelöst pga vattenkyld intercooler i insuget... Vattentemperaturen ligger dock på 90-95 grader när man kör, så motorn går inte direkt kall, utan så vitt jag förstår med normal temperatur. Det är endast oljan som är lite kallare än tidigare (mindre överflödsvärme till oljan pga effektivare förbränning :) ) Jag kunde ju prova täcka in grillen (åtminstone delvis) eftersom det inte tycks finnas någon direkt risk för överhettning och se hur det påverkar.

Författare:  aryan [ sön 13-04-28 10:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Om det är enkel att koppla bort /förbi den vattenkylda intercoolern så skulle det kanske vara värt ett försök?

Författare:  razze [ sön 13-04-28 20:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Samma slinga används också för att kyla turbon, så det verkar riskabelt...

En fruktansvärt välplanerad motor helt tydligt, dessvärre endast planerad för bensinbruk :(

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/