Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6828
Sida 2 av 3

Författare:  torbjorn [ sön 13-04-28 20:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Å andra sidan så borde ju den där vattenkylda intercoolern fungera som en värmeväxlare i båda riktningarna, så att den värmer insugningsluften då den är kallare än aktuell kylvattentemperatur. Det kanske i själva verket är en stor fördel för etanoldrift, när motorn väl har blivit varm! Har du någon möjlighet att mäta lufttemperaturen före och efter intercoolern?

Författare:  aryan [ sön 13-04-28 22:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Om man har motorvärmare hjälper intercoolern kanske som värmare, men annars blir väll avgasröret/turbon snabbare varm än kyllvättskan?

Författare:  razze [ mån 13-04-29 07:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Via OBDII (och Torque på en Android) kan jag se både utetemp och tempen i insuget. Insuget ligger rätt stadigt på 21 grader när man väl kört en liten stund, och ifall man står mycket i kö stiger den till upp mot 30 grader, ibland t.o.m. över. Insugstemperaturen är också högre än utetempen då jag använt motorvärmare, så någon nytta gör ICn nog också. Nu har jag då bara följt med temperaturerna de senaste 3 veckorna, och då har utetempen legat mellan 0 och +10, så jag har väl ingen fullständig bild över funktionen ännu, men åtminstone är insugsluften varmare än uteluften vid dessa temperaturer.

Jag har funderat en del på hur man skulle kunna höja vattentempen i ICn för att få den att fungera som luftvärmare istället, men inte ännu kommit över några tillräckligt detaljerade bilder över motorns konstruktion för att se vad man skulle kunna modifiera. Det faktum som jag läste någonstans att också turbon på något vis är kopplad till samma kylslinga gör mig lite tveksam inför större modifikationer.

Författare:  torbjorn [ mån 13-04-29 17:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Var sitter givaren för insugningslufttempen? Före turbon, mellan turbo och IC eller efter IC?

Författare:  biltema 10w30 [ mån 13-04-29 18:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Googla/yahooa efter "SSP 443" där finns mer info om denna spis, kan var lite knepig att hitta förbi all porr :D

Författare:  razze [ tis 13-05-07 17:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Jag har hittat mera info om motorn och fått bekräftat att turbon också ligger i samma serie som ICn, så detta är något jag inte kommer att röra :)

Ny tankning idag, 45 mil på E40, och snittförbrukning 0,76 l/mil jämfört med färddatorns 0,66 l/mil (den visade precis rätt när jag körde på bensin) tyder på en ökning på 15 % vid E40. Jag har samma skillnad på två tankningar så jag tror jag vågar lita i stort sett på den här siffran.

Idag ökade jag igen etanolhalten till E46, och körde en liten runda. Bilen går fortfarande lika bra, och LTFT gick nu upp till 18.8% som mest, men än så länge ingen fellampa. (Är det någon som vet hur mycket ltft-justering bilar brukar klara av innan det blir felmeddelande)

Författare:  razze [ fre 13-06-07 18:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Mera info:
Idag tankade jag E85 så jag kom upp till nästan 75 % etanol i bränslet (med varm motor). Jag körde omkring och allt verkade normalt. LTFT gick upp mot över 30% ibland, men hölls mestadels kring 25-27%, men efter en tid tändes motorvarningslampan. Jag hällde i bensin så jag kom ner till 60% etanol, och sedan lyckades jag kvittera motorfelet med hjälp av Torque och en Android-telefon.

Så åtminstone på min bill ligger max någonstans mellan 60 och 75 % etanol. Nu verkar LTFT ligga kring 22-23% med den här etanolblandningen, så få se ifall jag får fler felmeddelanden när jag kör lite mera. Men E60 är ju inte så tokigt med totalt standard bil utan några som helst förändringar.

Är det någon som vet ifall man på något sätt kan ställa tändningen lite tidigare på en VAG ZBCB-motor - jag får bara max ca 25 grader tändförskott, medan en kompis med en Saab 9-3 (ej flexifuel) hade tändförskott på 40 grader som mest. (samma etanolhalt i bränslet).

EDIT: STFT verkade ha mycket justeringsmån kvar, så jag tror att den här motorn egentligen kunde fungera på E85, men elektroniken går inte med på den nivån av korrigering.

Författare:  aryan [ fre 13-06-07 22:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

razze skrev:
Är det någon som vet ifall man på något sätt kan ställa tändningen lite tidigare på en VAG ZBCB-motor - jag får bara max ca 25 grader tändförskott, medan en kompis med en Saab 9-3 (ej flexifuel) hade tändförskott på 40 grader som mest. (samma etanolhalt i bränslet).


Jag har en programerbar "pigyback" tändförställningsbox som sitter mellan svänghjulslägegivaren och bilens ecu så att man kan ändra tändmappen precis som man vill. Se viewtopic.php?f=19&t=5462&start=60

Författare:  razze [ sön 13-06-09 16:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Denna verkar onekligen intressant! Jag kunde inte hitta så mycket info om installationen - är den plug-and-play, eller krävs det mer avancerade ingrepp?

Författare:  aryan [ mån 13-06-10 17:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Om jag minns rätt var den finns plug-and-play.

Sedan kan man med mjukvara ändra extra tändförställningen. Jag monterade den med en brytare så att man kan växla mellan ofärändrad "bensinläge" och gas/e85 läge. Man kan även mappa den mot motorbelastningen (gaspjällslägegivare eller vakuumgivaren). Troligtvis är det optimalt att göra olika korrigeringar vid olika last, men jag har inte gjort det eftersom jag inte kan mäta små skillnaden i förbrukningen i realtid (har ingen OBDII).

/Aryan

Författare:  razze [ fre 13-06-14 19:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Har beställt en sån nu, och ska se hur det går med installationen, och hur den påverkar bränsleförbrukning och körbarhet.

Jag försökte idag komma åt att pillra på bränsleparametrarna med VCDS, Unisettings och Lemmiwinks, men ingen av dessa medgav åtkomst till ECUns bränsleparametrar på den här bilen. Bilens egen ECU tillåter 60% etanol (i praktiken 1 del bensin och 2 delar E85), så det är inte långt till att kunna köra på ren E85. Jag har kört nu ca 20 mil på den här blandningen utan felmeddelande.

Författare:  aryan [ sön 13-06-16 15:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

razze skrev:
Har beställt en sån nu, och ska se hur det går med installationen, och hur den påverkar bränsleförbrukning och körbarhet.


Kul!

razze skrev:
Jag försökte idag komma åt att pillra på bränsleparametrarna med VCDS, Unisettings och Lemmiwinks, men ingen av dessa medgav åtkomst till ECUns bränsleparametrar på den här bilen. Bilens egen ECU tillåter 60% etanol (i praktiken 1 del bensin och 2 delar E85), så det är inte långt till att kunna köra på ren E85. Jag har kört nu ca 20 mil på den här blandningen utan felmeddelande.


Finns det ännu inga konverteringsboxar som klarar direktinsprutning? Jag tänker t ex på Obermots Bioadapter http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45

Med OBDII instrument är du ju lätt att se när boxen ger lagom mycket insprutningsförlängning så att fuelmappens kompensering blir ca 0% .

/Aryan

Författare:  razze [ sön 13-06-16 16:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Jag har hittat någon box där försäljaren påstod att även TSI-motorer skulle fungera, men jag har inte änu tagit steget ut och beställt. Finsk lagstiftning är också väldigt negativa till alla sådana här tricks, så jag kör på det som bilen klarar. E60 är ju inte alls så pjåkigt!

På websidan du länkade till hittade jag följande text:

"This model of BIO adapter cannot be installed on direct fuel injection engine models such as the FSI, GDI, and others.
A conversion kit for these engines is under development and will be available soon"

:(

Författare:  razze [ mån 13-06-17 05:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Imorse märkte jag första gången av kallstartproblem, det var ca 13 grader ute, och bilen hade stått över natten. Första gången fick jag dra runt startmotorn några sekunder innan den startade, och sedan tjuvstannade den efter några sekunder. När jag startade på nytt gick den jämnt, och hölls i gång. Inga egentliga problem alltså, men det blir nog att köra med lägre etanolhalt under vintern.

Författare:  erikn [ mån 13-06-17 08:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skoda Roomster 1.2 TSI 105 DSG

Det tror jag inte att du kommer att behöva. Men det enda sättet att veta är att prova.

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/