Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

VW CC 1,4 2013 startsvårigheter
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6841
Sida 1 av 1

Författare:  Newlund [ tor 13-04-25 14:02 ]
Inläggsrubrik:  VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Hallå
Jag har nu kört ca 400 mil med min nya VW.
Sedan första tankningen har den vart sämre än min konverterade Volvo 850, vad det gäller att starta. Oavsett om det varit minusgrader, 11 plusgrader eller jag har använt motorvärmare eller ej så krävs det 2-3 startförsökt om bilen stått oanvänd en natt.
Förskräckligt dåligt för en bil för ca 350 000:-.
Att bilen sedan går på 0,8-0,9 l/mil tycker jag dock är riktigt bra.

VW, Toveks bil i Falkenberg, hittar inga felkoder. Man säger att jag skall tanka bensin ibland. Men inte fasen kan etanolen "smutsat ner" som VW säger eftersom motorn knappast kunde vara renare än när den var sprillans ny.
Nu skall man byta en tempgivare för att se om det hjälper. Jag hoppas det men blir förbannad när man skyller på etanolen......

Fortsättning följer // Micke

Författare:  Baggis [ tor 13-04-25 15:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Ja se det låter ju helkonstigt!! Kan dock relatera till problemet då faktiskt bägge två fabriksetanolare som vi har haft i familjen har varit sämre på att starta än t.ex den hemkonverterade Scenic RX4:an jag också har. Den startar på E75 i -20 och kallare utan problem medan "fabrikarna" kan stanna flera ggr i varmare väder är så...

Författare:  Newlund [ tor 13-07-18 13:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Tydligen beror det på att motorns tempgivare sitter bredvid motorvärmaren....
VW skall nu sätta in en cirkulationspump så att hela motorn blir varm. Som det är nu så tror elektronikboxen att det är varmstart när jag använder motorvärmaren...... :roll:
Fortsättning följer.//Micke

Författare:  torbjorn [ tor 13-07-18 14:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Dvs samma problem som Citroën CX led av på 80-talet. Där var lösningen att använda motorvärmaren tillräckligt länge, om det inte fanns möjlighet att värma minst en timme så var det bättre att låta bli motorvärmaren.

Författare:  gt-i [ fre 13-07-19 06:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

samma med slangvärmare på colt -00. värmde sensor direkt och bilen startade knappt på bensin ens. svaret från mitsubishi: använd inte slangvärmare.

Författare:  biltema 10w30 [ fre 13-07-19 08:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Säkraste kortet är oljetrågmonterad värmare på 300W som man använder på Vag,s Fsi och Tsi motorer (eftermarknadstillbehör från Calix eller Defa)
Oljan blir varmare än pissljummen men resten av motorn har på sin höjd rumstemperatur
och ställer sällan till med startproblem

vag 1,6:a I bla golf 00:a har en blockmonterad variant som främst värmer 3 och 4:an cylinder

:)

Författare:  Newlund [ lör 13-07-20 15:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Min motorvärmare sitter originalmonterad från VW.
Borde testats tidigare av dem kan man kanske tycka?? :roll:

Författare:  gt-i [ sön 13-07-21 14:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Citat:
Säkraste kortet är oljetrågmonterad värmare på 300W

Fast fruktansvärt dålig då det gäller att få en varm motor, vilket borde vara det man är ute efter när man använder en motorvärmare? Jag tror att denna lösning kom fram för att kunna tjäna grova pengar på en miljömässig motorvärmare, som är extremt enkel att montera, men kostar lika mycket. 6 pix ville KIA ha för att sätta dit en (orginalmonterad). Köpte en blockvärmare i stället, och tvingade dem att montera in den "på köpet"

Författare:  biltema 10w30 [ sön 13-07-21 19:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Tilverkarna av resp. Bil och Motorvärmare är dåliga på att samverka
idealet är en instiksvärmare för motoroljan

Författare:  nyfiken [ sön 13-07-21 19:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

En fråga från den som inte är den mest välinformerade. Väljer man inte en insticksvärmare med måttligt låg effekt om man skall värma motorolja för att oljan inte skall koksa?

Författare:  gt-i [ sön 13-07-21 21:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

för det finns inget bra hål att sticka in den i. vattnet kommer man normalt åt genom frostpluggar.

Författare:  torbjorn [ sön 13-07-21 21:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Oljetrågsvärmare på gamla luftkylda motorer brukar vara på ungefär 300 W. På Citroën GS är det en anliggningsvärmare som kläms fast under oljetråget, medan värmare som är i direkt kontakt med motoroljan används på VW. På äldre VW-värmare där värmeelementet är hoprullat till en spiral brukar det bli mycket kraftig koksning, ofta ser en sådan värmare ut som en enda koksklump när man tar bort den efter ett antal år (och då är såklart värmeelementet trasigt pga överhettning). Nyare VW-värmare har värmeelementet ingjutet i aluminium, försett med täta flänsar för att ge en stor värmeöverförande yta mot oljan. Det fungerar bättre, i all synnerhet om man tar loss värmaren någon gång då och då för att rengöra från slam som samlar sig mellan flänsarna.

Författare:  GL [ sön 13-07-21 21:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Ett sätt att få det bästa av två världar är att installera en kraftig cirkulationspump på ca 500 W mekanisk effekt någonstans i vattenkretsen i motorn. Den mekaniska effekten omvandlas till värme på grund av flödesmotståndet och hela motorn värms jämnt på grund av vattencirkulationen. Denna metod används för att värma vattnet i en kärnreaktor vid uppstart. Borde duga till en bil också! Men det blir nog en hel del ljud, kanske inte att förakta.

Författare:  karlmb [ mån 13-07-22 10:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Newlund skrev:
Tydligen beror det på att motorns tempgivare sitter bredvid motorvärmaren....
VW skall nu sätta in en cirkulationspump så att hela motorn blir varm. Som det är nu så tror elektronikboxen att det är varmstart när jag använder motorvärmaren...... :roll:
Fortsättning följer.//Micke


Haha, vilka amatörer!
Att låta Etanol.nu testa ut deras bilar!

Författare:  aryan [ ons 14-04-16 17:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: VW CC 1,4 2013 startsvårigheter

Jag tror min pumpvärmare skulle kunna vara lösningen för denna bil!

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/