Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Subaru Legacy-95
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=6920
Sida 1 av 1

Författare:  subaru [ lör 13-07-13 21:06 ]
Inläggsrubrik:  Subaru Legacy-95

Har blandtankat denna bil i många år, nu dyker "Check engine"-lampan upp.....

Ventil kass? För hög etanol-inblandning?

Kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=kAXE8xH7 ... load_owner

Författare:  nyfiken [ sön 13-07-14 17:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Inte för att jag kan några detaljer i ämnet, men du kanske skall förklara hur länge "många år" är? Och hur långt hade bilen gått när du började? Och hur hög procenthalt, ungefär?
Den sista frågan kan man ju se som en motpol till hur det resoneras i vissa länder. Några går motvilligt med på 5% inblandning. Andra säger "Absolut inte mer än 10%!" Några av oss som har prövat säger minst 30%!

Jag har som sagt ingen kunskapsgrund att gå på, men skulle nog gissa att det är ett normalt åldersslitage. Sådant måste ju också kunna inträffa.
Har du öppnat motorn och kollat? Om du gör det, ta gärna bilder och lägg upp här.

Författare:  torbjorn [ sön 13-07-14 19:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Börja med att läsa av felkoder och se om de kan ge några slutsatser om vad det är för fel.
Så vitt jag kan höra på ljudet vid start så verkar ju motorn åtminstone ha kompression på alla cylindrar.

På en 18 år gammal bil som har gått över 20000 mil ska man ju egentligen inte bli förvånad vad som än börjar krångla.

Författare:  subaru [ mån 13-07-15 00:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Quote "På en 18 år gammal bil som har gått över 20000 mil ska man ju egentligen inte bli förvånad vad som än börjar krångla." du har så rätt i det.

Jag har troligen tankat för för hög inblandning av e85. Fyllde upp tanken med 95-oktanig bensin och ny tycker jag den går som vanligt. Tyckte bara det var konstigt att den gick som den gjorde, hade kört ca 17 mil utan problem med e85-inblandningen (vilken troligen är över 50%), sen började den gå rycktigt, efter det jag började bli orolig över att ngn ventil var bränd eller något liknanade. Det som var annorlunda var att det var kallare temperatur på kvällen när problemet uppstod.

Annars kör jag med ca 50/50% och gamla subban går på ca 0,9-1,0 liter per mil, då mest kortkörning.

Tacksam för alla svar om min gamla bil!

Författare:  karlmb [ mån 13-07-15 09:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Det troligaste är att lambdasonden börjat bli lite trött. Det yttrar sig först vid kallare förhållanden.
Kan gå många mil än, men kan yttra sig som sämre etanoltålighet.

Författare:  PRIUS [ mån 13-07-15 11:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Inte så dyrt att ersätta en Lambdasond.
http://search.eim.ebay.se/?en=50&es=21& ... ubaru&ect=
Något dyrare på biltema.

Författare:  karlmb [ mån 13-07-15 21:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Men köp ALDRIG ngt annat än proffssonder från Bosch eller NGK!
Gärna dock universalutförande då de kan kosta hälften mot modellanpassade sonder (bara att koppla 2-4 trådar rätt enligt instruktion)

Författare:  torbjorn [ tis 13-07-16 07:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

En sak att se upp med om man ersätter en 4-trådig lambdasond är om lambdasondens minus är helt isolerad från jord eller jordad till sondens metalldel.
Bosch hade som regel helisolerat åtminstone i slutet av 80- och början av 90-talet , men många japanska och amerikanska lambdasonder hade minus jordad och dessutom en egen jordledning.

Författare:  PRIUS [ tis 13-07-16 19:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

karlmb skrev:
Men köp ALDRIG ngt annat än proffssonder från Bosch eller NGK!
Gärna dock universalutförande då de kan kosta hälften mot modellanpassade sonder (bara att koppla 2-4 trådar rätt enligt instruktion)

Och jag som trodde att man kunde ha en sond från DENSO som var standardmonterad på mina bilar när dom var nya!
http://viewitem.eim.ebay.se/Lambda-O2-O ... 93740/item

Författare:  karlmb [ ons 13-07-17 10:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

PRIUS skrev:
karlmb skrev:
Men köp ALDRIG ngt annat än proffssonder från Bosch eller NGK!
Gärna dock universalutförande då de kan kosta hälften mot modellanpassade sonder (bara att koppla 2-4 trådar rätt enligt instruktion)

Och jag som trodde att man kunde ha en sond från DENSO som var standardmonterad på mina bilar när dom var nya!
http://viewitem.eim.ebay.se/Lambda-O2-O ... 93740/item


Ursäkta, Denso kan man förstås också använda!

Författare:  sub4x4 [ sön 13-10-27 23:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Haha, den går fortfarande. Blandtankar bilen 50/50 och den går som den ska, faktiskt bättre än på enbart e95.

Kan dock bli svårstartad om den är "halvljummen" vilket är irriterande.... får gasa en del och får köra med startmotorn och gasa....till slut startar den. Kan man göra ngt åt detta? Bilen gick igenom besiktningen för inte så länge sedan så jag tänker behålla den.

Författare:  sub4x4 [ sön 13-10-27 23:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Subaru Legacy-95

Har inte bytt lambdasond, bränslefilter eller något.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/