Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Hur mycket etanol klarar din bil okonverterad/konverterad
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7
Sida 2 av 4

Författare:  magnul [ ons 08-06-04 08:57 ]
Inläggsrubrik: 

En OBDII-kabel som kan brukes sammen med f.eks. scantool (freeware) bør du kunne få ganske billig på ebay. Pass på så du ikke kjøper en enkel kodeleser som bare kan lese og slette feilkoder. Det er langt bedre å ha mulighet for å se livedata fra sensorer og andre parametre.

Författare:  knutte [ ons 08-06-04 11:09 ]
Inläggsrubrik: 

Hur tar jag reda på om jag har OBD2 interface i min Mazda då?

Författare:  torbjorn [ ons 08-06-04 13:00 ]
Inläggsrubrik: 

knutte skrev:
Hur tar jag reda på om jag har OBD2 interface i min Mazda då?


Kolla i första hand om diagnosuttaget är ett vanligt OBD-uttag (16-polig tvåradig kontakt med D-formad ytterkontur, ser litegrann ut som en "centronics"-kontakt på en gammal skrivare fast större).

Författare:  Roger Gustavsson [ fre 08-06-06 08:42 ]
Inläggsrubrik: 

Kolla på t.ex. art.nr. 48223 hos Kjell&Co, http://www.kjell.com. Finns flera som säljer dessa diagnosinterface med programvara av olika slag t.ex. http://www.obd-diag.de

Författare:  connyosis [ ons 08-07-09 17:06 ]
Inläggsrubrik: 

Ford Sierra kombi 2.0i GLX -92, kör just nu med ca 30% E85 och allt fungerar fint än så länge. Dricker runt 0.7 l/milen, något mer än med bensin.
Får se hur mycket den klarar av.

Författare:  patand [ tor 08-07-10 10:24 ]
Inläggsrubrik: 

Chevrolet Tahoe -2001, 5,3L Vortex V8.

Klarar 50% E85, vid 60% tänds motorlampan efter ca 20 mil.

(Flexitunekonvertering pågår...)

Författare:  Golf 1,8-90 [ tor 08-07-24 19:11 ]
Inläggsrubrik: 

Hej!
Ny på forumet!
Satt och funderade på att hinka i lite E85 i min slitna andra bil, en Golf 1,8 med mono jetronic (tror att det heter så?) när jag surfade in på den här sidan, vips så var jag bara tvungen att åka till Statoil! :D
Började med 33%, kör nu på ~60%, inga problem, bilen går bättre än innan.

Författare:  biltema 10w30 [ ons 08-08-13 15:26 ]
Inläggsrubrik:  VW Polo Coupé 1.3 -1991 motorkod AAV

Golf 1,8-90 skrev:
Hej!
Ny på forumet!
Satt och funderade på att hinka i lite E85 i min slitna andra bil, en Golf 1,8 med mono jetronic (tror att det heter så?) när jag surfade in på den här sidan, vips så var jag bara tvungen att åka till Statoil! :D
Började med 33%, kör nu på ~60%, inga problem, bilen går bättre än innan.


har en ovanstående, troligen med ett samma/ identisk centralinsprutare
den tar 100% E85 utan att protestera , jag köde tanken tom och hällde på ca 10-11 liter ren E85 först ville den ej knappt gå varför jag trodde att det ej gick
jag rullade in bilen i en parkeringsficka och tänkte ta tomdunken med mig för att spä ut med bensin, men jag provade med ett nytt startförsök efter några minuter och då gick den hur bra som hellst, jag åkte till en jet-pump och och hivade i ännu mera E85 för några hundringar och den gick lika bra för det
imorgon när jag ska till jobbet ska jag för första gången prov att kallstarta den (ca 10-18C+ ute)

Författare:  evelinanelly [ tor 08-08-14 13:20 ]
Inläggsrubrik: 

Hyundai Getz 1,3 2003

Vid 70% etanol tändes motorlampan när jag accelerade hårt ut på mototvägen.

Författare:  Pontiac [ tor 08-08-14 15:37 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kör en Pontiac Trans Sport -94 3.8 liter V6 med 65% E85 utan problem än så länge.

Författare:  GL [ lör 08-08-16 23:21 ]
Inläggsrubrik: 

På grund av att bränslefiltret verkar så igentäppt att bränslepumpens säkerhetsventil öppnar och pumpen skriker vid mer än ca 4 bar ( http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 1559#31559 ) har jag tillfälligtvis innan byte av bränslefiltret sänkt bränsletrycket till det ordinarie för bensin, 3 bar, Man märker att den går magert på lambdaindikatorn men den är fullt körbar. Med det installerade kallstartmotståndet startar den också utan problem. Man kan alltså säga att Opel Vectra med X20XEV motor och Simtec 56.5 med viss tvekan kan köras okonverterad på 100% E85. För full effekt krävs dock konvertering.

Författare:  E_S [ ons 09-03-11 23:51 ]
Inläggsrubrik: 

'94 Audi S4 2.2T, motorkod AAN:

Går uten problemer på 100% E85. Har ikke kjørt noe med full gass, vet ikke om det kan gå for magert da, men på vanlig kjøring har forbruket gått opp fra ca. 0.9 liter/mil til 1.2 liter/mil, og bilen fungerer bedre enn på bensin. Litt treg å starte under 0 grader, men ikke noe problem.

Författare:  Tempest [ mån 09-06-22 16:17 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har en Volvo 440 94 års modell med 2,0 liters motor. vet någon om man kan börja blandtanka med E85? mkt tacksam för svar!

/ Tempest

Författare:  torbjorn [ mån 09-06-22 22:38 ]
Inläggsrubrik: 

Tempest skrev:
Jag har en Volvo 440 94 års modell med 2,0 liters motor. vet någon om man kan börja blandtanka med E85? mkt tacksam för svar!

/ Tempest


Ja, det är säkerligen inga problem att blandtanka. I bästa fall kanske den har lika goda blandtankningsegenskaper som vissa Renaultmodeller från mitten av 90-talet (med i stort sett samma motorer), dvs att åtminstone vissa exemplar utan vidare klarar 100 % E85 utan andra problem än vissa kallstartsvårigheter, som dock går lätt att lösa med s k kallstartmotstånd.
Håll bara uppsikt på om motorelektronikvarningslampan (brukar kallas "lambdalampa" på Volvo-språk) tänds, och om den gör det, läs av felkoder så du vet vad lamptändningen berodde på.

Sida 2 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/