Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Tanka etanol
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7124
Sida 1 av 1

Författare:  bjvrne [ tis 14-04-29 16:26 ]
Inläggsrubrik:  Tanka etanol

Expressen skriver att verkstäder rekommenderar att inte tanka etanol. Bränslepumpen klarar inte etanolen skriver dom. Citat i Expressen 29/4-14 (Verkstäder: Undvik att tanka etanol)

Författare:  svante [ tis 14-04-29 16:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tanka etanol

http://www.svd.se/naringsliv/motor/vi-k ... or=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

tja, vad ska man säga?
jag körde 10k mil under 3 år på ren E85 med min 740 med en ny bränslepump...
och den går fortfarande..
om än på BF95...

tycker det är märkligt att de betalade för dessa reparationer...
jag skulle ALDRIG betala ett öre för detta som artikeln handlar om..
som konsumentköplagen har man 3 år på sig att reklamera en felaktig produkt..
vilket denna bränslepump och spridare helt klart är..

otroligt mycket märkligt att skylla på ett bränsle som bilen är avsedd att köras på och ha mage att ta hutlöst mycket betalt???

Författare:  Peter [ ons 14-04-30 17:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tanka etanol

Gick samma reportage i ämnet på Aktuellt i går morse (kan ses på SVT Play).

Är lite förvånade att detta åter igen nu tas upp där intresset för etanolen som även framgår i reportaget varit nära på bortglömt dom senaste i alla fall 4-5 åren i skuggan av att alla skulle åka diesel. Men visst känner dom flesta till den problematiken som paradoxalt mest med gäller fabriks tillverkade bilar som inte på långa vägar känns dessa fenomen igen för blandtankare eller konverterade fordon, så ej för egen del heller faktiskt med över 30 000 problemfria etanolmil med lite varierande fordon som motorer.

Men vet att det var en del bränsleproblem för några år sedan med mycket sulfat i E85 bränslet som såldes i mälardals trakten. Där speciellt Ford och Saab fick rätt omfattande problem med just igensatta spridare men där hemkonverterade som andra etanolblandare vad jag känner till bara körde på utan problem även där...
Sedan är det hela rätt märkligt att i Brasilien har det funkat sedan 70-talet att köra på då mesta dels på E96 till deras "låginblandningar" på runt 20-30% i vanliga bensinmotorer.

Som både med egna som andras erfarenheter finner överlag att ingen större oro bör finnas oavsett etanolblandning och för egen del med min erfarenhet känner jag mig i dag många gånger säkrare med den "trygga" etanolen än med den moderna handels benisinen. Där ska sägas att jag med familj är mycket beroende av fungerande bilar, litar fullständigt på etanolen och där jag överlag alltid kört med 100% E85 utan problem.

Nä så jag kan heller inte påstå lita speciellt mycket på sådana påhopp och den dära Lasse Svärd i Aktuellt reportaget känner väl dom flesta med igen som en allmän etanolmotståndare.... :?

Författare:  Aliraza159 [ mån 14-09-15 07:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tanka etanol

Hur är kallstartegenskaperna? En tidigare kollega till mig hade en Laguna, troligen 2,0 l-motor, av ungefär samma generation. Även den gick utmärkt på 100 % E85, men den var helt omöjlig att kallstarta utan motorvärmare på vintern.

Författare:  nyfiken [ mån 14-09-15 09:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tanka etanol

Du avser förmodligen en garagekonverterad "bensinbil"?
Men som jämförelse kan jag berätta om min Volvo V70 2.0F -08. Alltså en fabrikstillverkad FFV. Alla FFV som säljs i Sverige har vad jag har förstått, motorvärmare. Volvo har elektriska "doppvärmare". Till SAAB BioPower lär man ha kunnat välja på elektrisk värmare eller bränsledriven värmare. Jag är inte insatt i övriga FFV-modeller, men något har dom.
Hursomhelst, för ett par vintrar sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmarkabeln på kvällen. Nästa morgon var det -27°C.
Bilen startade som den alltid har gjort. D.v.s utan problem. Jag är inne på femte året med den bilen och har aldrig tankat annat än E85 i den.

I en teknisk beskrivning från Volvo, inte den vanliga instruktionsboken, står det att vid temperaturer under -15°C bör motorvärmaren användas.
Före den här V70 hade jag en Volvo 245 -92. Den körde jag blandtankad och okonverterad ca 30 % etanol (alltså "E30") i mer än 5 år eller om man så vill mer än 5000 mil. Det var aldrig tillstymmelse till kallstartsvårigheter eller förhöjd bränsleförbrukning på den bilen. Där hade jag inte rört en enda skruv i motorrummet i det avseendet.
Beroende på vilken konverteringsmetod man har valt (om man har gjort det) så finns det ibland inbyggda kallstartlösningar. Detta gäller ju då vissa så kallade Piggyback eller om man är så exklusiv så man har låtit mappa om styrdatorn*. Om man BTR-konverterar eller byter spridare så blir det av naturliga skäl ingen kallstartlösning. Det finns dock beskrivning här på forumet hur det förhållandevis enkelt kan lösas. Läs i avdelningen Kallstart.

*Det har förekommit färdiga chip med E85-anpassning. Men dom har inte haft kallstartlösning. Detta får nog antas ha varit "oseriösa källarfirmor" som har erbjudit detta. Så om man väljer en chipkonvertering, ommappning av styrdatorn, se till att det ingår kallstartlösning.

Författare:  torbjorn [ mån 16-06-06 21:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tanka etanol

Ja, det är fullt normalt om bilen egentligen är avsedd för bensin och man inte har gjort någon konvertering.
E85 kräver nämligen mer "choke" vid kallstart än vad bensin gör.
Det finns en särskild avdelning om kallstarter här på forumet där den här saken är mycket grundligt utredd.
Men man brukar inte märka av några kallstartproblem vid blandtankning med upp till 50 % E85 i bensinen, åtminstone inte om motorstyrsystemet är gjort så att motorn i övrigt fungerar bra med den blandningen.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/