Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7139
Sida 1 av 2

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 14-05-17 19:02 ]
Inläggsrubrik:  Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Har nyligen köpt en begagnad Mercedes-Benz B-klass, en B 250, en bensinare. Har ju körtbmin Citroën C5 V6 Break på E60 i många år, det var så mycket etanol den klarade utan konvertering. Drar mig för att experimentera med Mercan, lite dyr för det.... Har någon erfarenhet av nyare Mercor och etanol? Det ryktas att den faceliftade B-klassen efter sommaren ska komma med bl.a. motorer för E100. Tyskland börjar nästan desparat leta efter alternativ till fossila bränslen, inte minst för att minska beroendet av Ryssland.

Författare:  Baggis [ sön 14-05-18 07:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Intressant om tyskarna gör i stort sett tvärtemot oss då som under senare år har gjort allt för att öka på antalet fossilbilar...

Författare:  karlmb [ mån 14-05-19 21:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Ja, det låter mkt intressant om Man äntligen börjat inse fakta, och slutar totalfokusera på diesel!
Var såg du dessa rykten?

Författare:  Kamsan [ ons 14-05-21 13:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Mercedes, Volkswagen (t.ex. VW "Gol"/Golf) och BMW producerar redan flexifuel etanolbilar för den brasilianska marknaden (E24 - E100).

Ryktet låter mer som om det handlar om det, då jag inte sett något om E100 i Europa.

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 14-05-31 17:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

"Ryktet" fanns i tyska Auto, Motor und Sport. Tyskarna har ju skyhöga utsläpp av koldioxid och måste ta tag i det. Hos oss är ju E85 ett billigare alternativ till E10 (eller har vi inte det?) och möjliggör en rejäl sänkning av koldioxidutsläppen. Ska man våga sig på en konvertering av en så här ny bil? Har ju två års fabriksgaranti kvar? Ska kanske tilläggas att "biosprit" (som tyskarna säger) är tabu i många länder då det ställs mot mat. Fast det är ingen som kritiserar det extrema stödet till msjs inom EU, det går till biogss eller djurfoder. Energibalansen för majs är inte speciellt gynnsam?

Författare:  nyfiken [ lör 14-05-31 18:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Du frågar om vi har E10? Nej. Det har varit många steg framåt och lika många steg bakåt i denna frågan. För 7 - 8 år sedan var Sverige pådrivande i EU, men fick inte dom stora länderna med sig. (Man vill ju ha en standardiserad bensin) Senare godkände EU att E10 kan få förekomma och några länder "högg till" direkt på det. Bl.a Finland och Frankrike. Men Sverige har tappat luften i ärendet. Några gånger har det sagts ett ändringsdatum, senast förra våren, men det har hittills alltid kommit ett motbud. Just nu har jag glömt argumenten för dessa motbud, men det har varit "slingriga" besked varje gång.

Den här debatten om livsmedel i stället för etanol har funnits länge. Men det kommer då och då någon som försöker visa på att någon debatt om fossilbränslen inte alls förekommer. Som om bensin och diesel skulle uppstå ur ingen ting. Det bara finns där i pumparna!!!??? :shock: :shock: :shock:

Senast häromdagen kom dock ett inlägg i den obefintliga debatten, som finns här på forumet: viewtopic.php?f=13&t=7145 Det är två forskare som påtalar att framställningen av etanol är rena "söndagsskolan" mot framställningen av fossila bränslen.

Ett tillägg: Vi hade faktiskt E10 på nittiotalet, men dels fanns det inte i hela landet och dels följde det inte EU's standard, så det sänktes till E05 så småningom. I dag är det fortfarande E05.

Författare:  Roger Gustavsson [ sön 14-06-01 12:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Ajdå, inte ens E10 i pumparna. Det har man ju i det motsträviga Tyskland även om en del tyska biltillverkare inte hade godkända bilar. Exempelvis påstod Volkswagen att merparten av deras motorer inte ens klarade E10. Själv har jag kört E60 i min Citroen under 10 år, någon hävdade att det skulle gå med E85 men det fungerade inte. Var i USA förra sommaren och såg att det där var vanligt med etanol, många större stadsjeepar var märkta "flexifuel" och liknande. I New York är mängden hybrider väldigt stor, i princip alla gula taxis verkade det som. Verkar som fossilbränslet har ett fastare grepp om Europa!

Författare:  nyfiken [ sön 14-06-01 20:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Ja, den här filmen är en klassiker eller kultfilm på den här sidan numera: https://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
Lite suddig och underexponerad i vissa avsnitt, men med ett klart budskap.

Författare:  Kamsan [ mån 14-06-02 08:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

USA har ca 15 miljoner flexifuel-bilar, även om de flesta ägarna inte tankar så mycket E85 där pga avsaknad av skattelättnader (gallon-priset är väll likvärdigt bensinen för det mesta), om jag inte minns helt fel. Kan skilja sig lite mellan delstater.

Vi "skulle" ha haft E10 vid det här laget, till första maj, med kvotplikten, men tydligen sa EU emot utformningen av regeringens förslag så det lär dröja. Inget datum angivet.

Angående mat vs fuel-frågan kan man ju undra varför ingen tar upp att den större påverkan på mat-priserna har... fossila bränslen. Inte särskilt många etanol-traktorer där ute på åkrarna va? :wink:
(För att inte glömma oorganiska gödselsmedel)

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 18-09-29 17:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Har inte varit här på länge men nu har jag i varje fall gjort ett test med E85 i min MB B250. Har kört en större del av sommaren på E85. Det verkade inte vara några problem alls. Efter flera hundra mil hände något, bilen gick helt plötslig knappt alls, misstände rejält. Tog den till min "livmedikus", en med lång Merca-erfarenhet. Fast det är ingen som har erfarenhet av så här nya och inte helt vanlig modell... I vilket fall konstaterades misständning på alla cylindrar och att bilen fick för lite bränsle - gick för magert. Nu fyllde jag tanken med E5 (vanlig bensin) innan jag tog den till verkstan. En vag misstanke om att den möjligen hade "mögat" igen efter många tankningar med E85 låg i bakhuvudet. Nåväl bilen stod ett par dagar på verkstaden i väntan på en ledig tid. Kom förbi och frågade hur det gick. Den verkar gå alldeles utmärkt var svaret. Vi har kört med den och den har fått gå på tomgång för att se om några felkoder dyker upp. Hämtade bilen senare samma dag. Drog ut på motorvägen och körde en sväng i 180 knyck, inga som helst problem! Tog den samma dag på en längre resa och den har nu gått ett par veckar utan konstigheter - på bensin visserligen. Kan jag ha råkat ut för att E85 har kletat igen något?

Författare:  AcuraJan [ sön 18-10-21 18:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Hände det direkt efter en tankning?
Jag råkade ut för startsvårigheter och sämre motorgång en gång efter fulltank. Problemet bestod tills jag tankade E85 nästa gång igen. Måste ha varit dålig kvalitet på bränslet på just den macken den gången. Det var i centrala sthlm, tankar vanligen i Västerås annars.
Jag kör ju fabriksflexifuel så den hanterade det ändå hyffsat utan att tända motorlampa ellwr nåt.

Kanske det du råkade ut för också.

Författare:  torbjorn [ sön 18-10-21 18:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Det händer ju någon gång då och då att en mack får vatten i sin E85-tank (i synnerhet i samband med kraftiga regnväder, snösmältning, tjällossning mm). Visserligen finns det alltid vattenlarm i tankarna, men åtminstone äldre sådana är inte pålitliga ihop med E85.

Jag tycker beskrivningen låter som om det skulle ha kunnat vara vatten i bränslet.

Författare:  Roger Gustavsson [ mån 18-10-22 06:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Tack för svaren! Ska nog ge mig på E85 igen, fast nu är det snart vinterblandning. I sommar har den fått gå på E85 kanske 300-400 mil med avbrott för semester i Tyskland/Polen. Man kanske ska tanka E5 (vanlig bensin) i mellanåt?

Författare:  nyfiken [ mån 18-10-22 13:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Behovet av att tanka bensin emellanåt är betydligt överdrivet. För att inte säga helt falskt. Om din bil går bra på E85 (både sommar- och vinterblandning) så fortsätt med det. Och nästa gång du åker till Tyskland, det finns 308 stationer med E85 där. Någon kanske ligger utmed din färdväg?

Författare:  Roger Gustavsson [ mån 18-10-22 19:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mercedes-Benz B-klass 2013 och etanol

Min tidigare bil blandtankades under drygt 10 år, den klarade max E60. Är rätt hemtam i Tyskland då min fru kommer därifrån. Givetvis har jag under åren med förra bilen tankat E85 där. Det blir dock att leta sig fram på industriområden och liknande, då ska man ha tid till det.

I mitt fall nyligen var det inte direkt efter någon tankning, hade kanske kvarts tank och felet gjorde sig helt plötsligt påmint. Det kom inte smygande utan helt utan förvarning.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/