Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7155
Sida 1 av 1

Författare:  Boriss [ tor 14-06-12 14:44 ]
Inläggsrubrik:  Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Tjena!
Någon som testat eller vet hur stor procent E85 en 2-taktutombordare med förgasare klarar?

Författare:  nyfiken [ tor 14-06-12 16:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Jag har inte prövat, men rent generellt gäller ju för en förgasarmotor att den klarar kanske 12 - 15 % etanolblandning om man inte har konverterat förgasaren på något sätt.

Men det blir ju som i all blandtankning, börja med en måttlig andel etanol och öka andelen för varje tankning. Skriv upp andelen så att du har koll på var brytpunkten ligger. När motorn börjar "visa missnöje" så fyller du på med ren bensin igen så att du kommer ner på den nivån där motorn gick bra. Och har du då noterat blandningarna, så vet du hur mycket den tål.

Författare:  GL [ fre 14-06-13 18:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Jag har provat 10-15 % E85 inblandning i bensin med vanlig tvåtaktsolja. Det har fungerat bra men om man inte ändrar munstycksstorlek kan man nog inte gå längre utan att förlora effekt på grund av för mager luft-bränsleblandning. Oljeinblandningen måste hållas kvar som procent av den totala bränslevolymen.

Författare:  torbjorn [ fre 14-06-13 19:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Många äldre utombordare har för den delen justerbart huvudmunstycke, ibland t o m med en stor ratt så att man kan justera bränsleblandningen utan verktyg och utan att ta av motorkåpan.

Författare:  Boriss [ mån 14-06-16 13:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Så det handlar om 3 l i en 25 litersdunk. Tror säkert att avgasvärdena blir bättre, men känns inte som att det kommer kunna göra sån stor skillnad, eller har jag fel? Dels blir väl förbränningen antagligen sämre eftersom bränslets egenskaper förändras något från det bränsle som motorn är relativt optimerad för. Så jag tror det är svårt att säga exakt hur mycket bättre avgasvärdena blir, och dessutom kanske det blir en effektförlust också? Medför det inte också ökad risk för att motorn ska skära?

Det är en Yamaha 60 hk från -88 med separat smörjning, man måste helt säkert ta av kåpan, men sen vet jag inte exakt hur meckigt det kan bli. Jag har funderat på att konvertera den, för mig är det uppenbarligen det bästa man kan göra eftersom det egentligen bara borde finnas ett alternativ till det, alkylatbensin. Men som säkert inte bara jag insett är det nästan helt omöjligt att få tag på detta bränsle på pump. Så det känns som det hade varit värt att konvertera, men upplever ett visst motstånd från somliga parter i frågan. Så jag undrar vad man kan göra mer för att minimera påverkan från det gamla åbäket...

Vad jag undrar är alltså om jag skulle minska påverkan om jag hade 3 l e85 i min tank?

/Boris

Författare:  nyfiken [ mån 14-06-16 18:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Nu är inte jag den värsta "räknenissen", men om du ser det så här: Till bilarna i Sverige blandar man i 5 % etanol i all bensin. Det finns uträkningar på hur mycket CO2 det reducerar och det finns även politiker som slår sig för bröstet och säger att "Vi är jättemiljövänliga!" över dessa 5 %.

Det finns t.o.m några länder som har klämt till med 10 % etanol i all bensin. (Men det blundar man för i Sverige) Om du nu är så "äventyrlig" (i beslutsfattarnas ögon) så att du vågar ha 12 - 15 % etanol i din bensin, då har du klämt i ordentligt i logik med samma beslutsfattare. :wink:

Så allt du gör räknas på pluskontot. Skulle du sedan konvertera förgasaren till 100 % E85, då tycker jag du är värd lite uppmärksamhet. Och det du befarar att motorn skulle tappa effekt, tror jag rakt tvärtom! Etanol har en bättre kylande effekt än bensin, så snarare skulle man kunna gissa på att risken för motorskador minskar i stället med etanol.

Bara för att visa att det går att ha E85 på sjön så kan du kolla lite på det här: http://www.hilmersson-racing.com/jetbat-filmarkiv/
Det skall sägas direkt att motorerna är inte jämförbara på samma dag. Men ni färdas på vatten i alla fall. Och ni åker på samma bränsle om du konverterar motorn.
Om du bläddrar lite på länksidan kan du läsa om hur båten byggdes och framförallt hur motorn byggdes ihop.

Författare:  aryan [ tis 14-06-17 11:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

3l är bättre än ingenting, men jag skulle konvertera den, det borde inte vara svårt miljövänligast, billigast i drift och på sikt enklare än att blanda bränslen

Med separatsmörjning behöver du inte heller tänka på om oljan är blandbar med E85.

Författare:  Boriss [ ons 14-06-18 13:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Ok! Jag ska försöka övertala den andra parten att konvertering är det smartaste vi kan göra. Annars får det helt enkelt bli alkylat först och främst, men annars vanlig bensin med 10-15 % e85.

Men min vän som är maskiningenjör och båttok i största allmänhet var orolig med oljan i vilket fall. Han menar att det spelar roll vart oljan blandas i motorn, hur länge innan blandningen sugs in i cylindern, vilket jag inser skulle kunna orsaka problem om det skulle hinna skära sig eller inte blandas. Vad tänker ni om det?

Författare:  aryan [ ons 14-06-18 20:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Oljan behöver inte blanda sig med bränslet när man har separatsmörning. Vid 4-takt motorer är det tom en nackdel om oljan späds ut av bensin för då blir oljefilmen svagare..

Författare:  zovix [ fre 15-09-04 15:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Nu är det inte en 4-takt utan en tvåtakt med separat oljeinblandning. Tvåtaktsoljan blandar sig fortfarande med bränslet med separata munstycken efter förgasarna. Så mycket riktigt krävs en olja som är kompatibel med E85.

Med vänlig hälsning, Z

Författare:  aryan [ fre 15-09-04 17:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Nej det behövs verkligen igen speciell 2-T olja (som är blandbar med E85) när motorn har separatsmörning.

Det behövs bara när oljan blandas med bränslet i tanken eftersom motorn annars skulle riskera att bli helt utan smörjning i fall att oljan och bränslet separeras.

Författare:  zovix [ fre 15-09-04 18:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

aryan skrev:
Nej det behövs verkligen igen speciell 2-T olja (som är blandbar med E85) när motorn har separatsmörning.

Det behövs bara när oljan blandas med bränslet i tanken eftersom motorn annars skulle riskera att bli helt utan smörjning i fall att oljan och bränslet separeras.


Jag måste stå vid mitt påstående om att det behövs. En utombordsmotor med separat oljesmörjning t.ex. Evinrude VRO eller Yamaha fungerar genom att bränslet förgasas i förgasaren på sedvanligt sätt och därefter tillsätts (sprutas in) 2-takts olja som ska lösas av bensingasen och föras in i vevhuset genom reedventilerna, precis som på en vanlig tvåtaktare. Oljan smörjer lager, cylinder och förbränns sedan tillsammans med bränslet.

Vanliga fel är att automatiken fallerar och antingen stryper oljeflödet (resulterar i skuren motor) eller överdoserar olja så att stift och kolvar sotar igen och motorn tappar effekt och/eller sotskär.

Vid problem brukar man bygga bort pumpen och har då en vanlig tvåtaktare som lever underbart på 1 - 1,5% oljeinblandning i soppan.

Oljan behöver alltså lösa sig i bränslet då den annars skulle fylla upp vevhuset och orsaka bekymmer.

Med vänlig hälsning, Z

Författare:  aryan [ fre 15-09-04 21:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

zovix skrev:
Oljan behöver alltså lösa sig i bränslet då den annars skulle fylla upp vevhuset och orsaka bekymmer.


Jag tror inte att det behövs bränsle för det, oljedimman följer med luftflödet ändå.

Författare:  torbjorn [ lör 15-09-05 09:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stor andel etanol klarar en båtmotor?

Det fungerar ju bra med mineralolja + E85 på alla möjliga tvåtaktare med separatsmörjning för andra ändamål, så varför inte även på utombordare?

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/