Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

VAG 1.2 TSI 81KW
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7317
Sida 1 av 2

Författare:  razze [ tor 15-06-11 15:54 ]
Inläggsrubrik:  VAG 1.2 TSI 81KW

Hej!

Jag kör sen några månader tillbaka en Skoda Fabia III med den nya versionen av 1.2 TSI-motorn. Eftersom den äldre versionen reagerade bra på etanol så provade jag på den här nya också, och den verkar bete sig ungefär lika. Jag har kört för lite för att ha några förbrukningssiffror ännu, men erfarenheterna och siffrorna i "Torque" tyder på motsvarande funktion:
- Den går att blanda upp till ca 60% etanol (Obs, inte alltså 60 % E85) innan motorlampan tänds
- startar bra, går bra; märker ingen större skillnad men inbillar mig att den har lite bättre vrid.

Tändförställningen går inte längre än till ca 22 grader vid delbelastning på landsvägen, jag antar att man kunde få bättre bränsleekonomi om man kom åt att justera tändningen men det har jag inte möjlighet att göra.

Författare:  s [ sön 15-06-14 19:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Kul att höra att den nya versionen låter sig blandtankas lika bra åtminstone!

Är det DSG-låda i nya bilen också?

Den nya 1.2 TSI har väl ett avgasgrenrör som är integrerat och vattenkylt i toppen-det borde man ha extra nytta av som blandtankare.

Författare:  razze [ mån 15-06-15 13:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Ingen DSG, manual den här gången. Nu har jag enligt egna beräkningar ca 50% etanol, men får ändå felmeddelanden som inte ens alltid försvinner med Torque, så jag är lite bekymrad. LTFT ligger på 20-22 % vilket borde vara helt OK, åtminstone var det i förra bilen. Får återkomma med mera rapporter när jag kört lite mer.

Edit 18.6.2015:
Det verkar som om Torque inte längre klarar av att ta bort felmeddelanden - VCDS fixade det utan problem. Och nu tar färddatorn också fuel trim i beaktande, färddatorn visar rätt bränsleförbrukning inklusive etanoltillägg! Jag försöker hålla blandningen på 50-55% etanol (beräknad) för att undvika felmeddelande.

Författare:  razze [ ons 15-07-01 08:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Ny info. Torque kan för det mesta ta bort felmeddelandena, men med ~58% etanol i tanken kommer de rätt ofta tillbaka. Felet är dock "Too lean off idle", men jag antar att det ändå är etanolhalten som bilen inte riktigt gillar.

I övrigt går bilen bra, och bränsle-ekonomin är över förväntan. Färddatorn visar korrekt bränsleförbrukning, och vid långkörning på landsväg kommer jag ner i under 0,6 l milen!

Sedan en fråga: jag hat märkt att ifall jag trycker gaspedalen i botten, och sedan släpper upp den lite, så har bilen mer kraft när gasen inte är ända i botten. Jag gissar att detta beror på fullgasanrikning som inte alls är optimerad för etanol, och att bilen får fel bränsle/luftblandning. Kan detta vara skadligt för motorn ifall blandningen är för mager?

Författare:  torbjorn [ ons 15-07-01 09:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

razze skrev:
Sedan en fråga: jag hat märkt att ifall jag trycker gaspedalen i botten, och sedan släpper upp den lite, så har bilen mer kraft när gasen inte är ända i botten. Jag gissar att detta beror på fullgasanrikning som inte alls är optimerad för etanol, och att bilen får fel bränsle/luftblandning. Kan detta vara skadligt för motorn ifall blandningen är för mager?


Nej, det är inga problem. Det vanliga är att bensinbilar har för kraftig fullgasanrikning för E85, jag har varit med om ett fall (Ford Escort från ca 1997) hade så mycket fullgasanrikning att den efter konvertering med ett piggybacksystem surade ner sig vid segdragning på fullgas.
Skulle fullgasblandningen trots allt vara lagom för bensin men för mager för E85, så kyler ju en E85/bensin/luft-blandning ändå många gånger bättre än vad en ren bensin/luft-blandning gör, så risken för motorskador är alltid mindre vid blandtankning än vid ren bensindrift.

Märker du några andra tecken på lite väl fet blandning vid fullgas (t ex att den ryker svart eller att det luktar oförbränt om avgaserna)?

Författare:  razze [ ons 15-07-01 14:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Jag brukar ju sitta inne i bilen och inte springa efter den vid fullgas :) Det är främst vid omkörningar och acceleration ut på motorvägar tex som jag brukar trampa gasen i botten, annars håller jag mig till måttligare gaspådrag.

Bra att veta att det inte är någon risk ifall motorn skulle gå för magert.

Författare:  torbjorn [ ons 15-07-01 20:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Du kan ju låta någon köra bil eller mc omedelbart efter och lukta och titta på avgaserna medan du segdrar på fullgas i en lång uppförsbacke.

Sot går att bedöma i efterhand genom att binda en vit tygbit över avgasröret och sedan ta en provtur.

Författare:  karlmb [ ons 15-07-01 21:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Det lär väl inte sota om man kör för fett på sprit?

Författare:  torbjorn [ ons 15-07-01 23:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

karlmb skrev:
Det lär väl inte sota om man kör för fett på sprit?


Nu var det ju blandtankning i det här fallet. Annars är väl kastruller som har använts på trangiakök ett bra exempel på att man faktiskt kan få sprit att sota.

Författare:  s [ tor 15-07-02 01:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

razze skrev:
Sedan en fråga: jag hat märkt att ifall jag trycker gaspedalen i botten, och sedan släpper upp den lite, så har bilen mer kraft när gasen inte är ända i botten. Jag gissar att detta beror på fullgasanrikning som inte alls är optimerad för etanol, och att bilen får fel bränsle/luftblandning. Kan detta vara skadligt för motorn ifall blandningen är för mager?


Jag kör VAG:s naturligt aspirerade 1.4:a och tycker även den beter sig så men jag har för mig att det är likadant också med obehagligt stor andel bensin i tanken. Om det är en motorvägspåfart med lite uppförsbacke känns det precis som du beskriver.

Författare:  GL [ tor 15-07-02 06:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Jag kör en Renault Laguna 3 med Flexmotor som beter sig likadant. Jag tror det beror på att tändningsförställningen minskar vid ökande fyllningsgrad för att inte knackning skall uppträda med bensin. Med E85 skulle det nog gå bra med mer förtändning. Det är ju det som utnyttjades i SAAB Biopowermotorn som hade högre effekt med E85 än med bensin.

Författare:  karlmb [ tor 15-07-02 18:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Det lär väl inte sota om man kör för fett på sprit?


Nu var det ju blandtankning i det här fallet. Annars är väl kastruller som har använts på trangiakök ett bra exempel på att man faktiskt kan få sprit att sota.


Hmm, fast är det möjligt i en motor?

Författare:  razze [ mån 15-07-20 09:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

NU har jag kört lite mera och längre sträckor på blandtankat, dvs något hundratal mil där mycket har varit långa sträckor, en del med fullt lass (2 vuxna, 2 barn+bakluckan full) och en del med tom bil.
Motorvarningslampan tänds betydligt lättare än i den förra bilen. Enligt mina beräkningar kör jag med ca 51% etanol (inte alltså E85 utan beräknad mängd etanol) i tanken, och lampan tänds ändå rätt ofta.
På en sträcka på 20 mil igår av vilka 13 var motorvägsfart (120 km/h i Finland) så visade färddatorn en förbrukning på 0,65 l/mil! Enligt vad jag har följt upp så visar färddatorn korrekt med hänsyn till LTFT, åtminstone över en hel tank, så jag är väldigt nöjd med förbrukningen.

Författare:  karlmb [ lör 15-07-25 17:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

GL skrev:
Jag kör en Renault Laguna 3 med Flexmotor som beter sig likadant. Jag tror det beror på att tändningsförställningen minskar vid ökande fyllningsgrad för att inte knackning skall uppträda med bensin. Med E85 skulle det nog gå bra med mer förtändning. Det är ju det som utnyttjades i SAAB Biopowermotorn som hade högre effekt med E85 än med bensin.

En del oförklarliga problem hos ägare till flexifuel bilar av vissa märken är jag övertygad kommer av ständiga bränslebyten som verkstäder och korkade journalister brukar rekommendera. ..

Författare:  GL [ lör 15-07-25 18:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Citat:
En del oförklarliga problem hos ägare till flexifuel bilar av vissa märken är jag övertygad kommer av ständiga bränslebyten som verkstäder och korkade journalister brukar rekommendera. ..


Men det gäller inte min bil, ständigt E85.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/