Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

VAG 1.2 TSI 81KW
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7317
Sida 2 av 2

Författare:  karlmb [ fre 15-07-31 19:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

razze skrev:
Jag brukar ju sitta inne i bilen och inte springa efter den vid fullgas :) Det är främst vid omkörningar och acceleration ut på motorvägar tex som jag brukar trampa gasen i botten, annars håller jag mig till måttligare gaspådrag.

Bra att veta att det inte är någon risk ifall motorn skulle gå för magert.


Det lär inte vara någon risk för skador iaf, spriten kyler bra. Har kört tusentals mil på mager blandning. Ofta på fullgas med släp o liknande utan problem.

Författare:  razze [ tis 16-08-09 12:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Det har gått en tid sen senaste kommentar, men nu har jag märkt att gränsen för etanol är 40% (enligt mina beräkningar, jag har inget sätt att mäta). Då går den bra, och jag får ej motorfel Över 40 etanol, och motorfellampan tänds nu och då.

Jag har skaffat trimcip till bilen, Racechip Pro2, och kör med trimchip och blandtanking. Chipet har kopplats in mellan turbotrycksgivare och luftflödesmätare (MAF) 2 skilda inkopplingar alltså, och höjer turbotrycket. Och vilken skillnad! Nu är all tveksamhet vid fullgas borta (tror jag, jag har inte vågat trycka gasen i botten:), och bilen sticker iväg som en skållad råtta. Också vridet på låga varv är rejält bättre. Bränsleförbrukningen på långkörning har inte heller åtminstone försämrats, kanske t.o.m tvärtom, 6.2l blandsoppa på 100 km vid motorvägskörning med full last verkar rätt OK.

Författare:  nyfiken [ tis 16-08-09 15:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Nu har ju du hittat ett bra läge för blandningen, men det går att mäta. Kanske lite slabbigt, men det går nog bra.
För att mäta etanolhalten lite mera exakt kan man "slanga" ur en deciliter eller två. Häll det i graderat mätglas, som du minns från skolans kemitimmar. Häll i exakt en deciliter blandat bränsle. Häll på exakt en deciliter rent vatten.
Det är ju så att bensin och etanol blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte. Därför kommer din blandning i mätglaset att skikta sig. Bensinen kommer att lägga sig överst. Under det kommer etanolen och vattnet att lägga sig. Eftersom du redan vet att du har en decilter vatten så är det bara att kolla hur mycket mera det är i den undre "våningen" i glaset. Ju noggrannare gradering du har på glaset, desstå bättre blir resultatet. Etanolhalten är alltså den undre delen minus en deciliter vatten. För att kontrollräkna kan man ju se på bensinhalten om det totalt blir två deciliter.

Det är möjligt att det kanske blir ett felande gränsvärde på några procent, men du har kommit så nära som är praktiskt möjligt.
Det har sålts mätflaskor på E-bay för sådan här mätning. Det är möjligt att dom finns ännu?

Och som sagt, din bil går bra och detta är kanske inte livsviktigt, men om man vill pröva så finns möjligheten.

Författare:  biltema 10w30 [ tis 16-08-09 17:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Jag lyckades köpa mätglas hos min lokala gräsklippeleverantör

Briggs stratton 1000023 om jag inte har fel

Författare:  nyfiken [ tis 16-08-09 20:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Jag glömde ett viktigt tillägg här, jag brukar skriva det när jag berättar om den här mätmetoden.

Om nu någon får en ljus ide om att separera etanolen för andra syften, så säger vi klart och tydligt: Glöm det! E85 innehåller ett "kräkmedel". Det är också framställt ur alkohol så det "passar bra ihop" med etanol och är väldigt svårt att skilja från varandra.

Det är mycket säkrare och säkert godare att köpa skattad och kontrollerad alkohol över disk där det saluförs.

Författare:  razze [ ons 16-08-10 07:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: VAG 1.2 TSI 81KW

Tack för kommentarerna om mätning av etanolprocenten. Tyvärr är det inte relevant information för mig om den exakta mängden etanol är 35% eller 39%, det viktigaste är att jag har hittat den optimala blandningen från pumparna.
Bilens färddator angående bränsleförbrukning är dessutom så pass exakt så jag kan räkna ut på någon deciliter när vilka mängder jag ska tanka utgående från körd sträcka och angiven förbrukning sen senaste tankning!

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/