Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Aldrig tankat etanol
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=7665
Sida 1 av 1

Författare:  Mikael [ sön 19-11-10 12:22 ]
Inläggsrubrik:  Aldrig tankat etanol

Har en Volvo V70 +B 2.0F
Har endast tankat 95.
Tänkte testa att tanka etanol
Är det bara att tanka i e85 när
tanken är tom el ska det vara
några liter bensin i?

Mvh Mikael

Författare:  nyfiken [ sön 19-11-10 13:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Aldrig tankat etanol

Det är valfritt hur du vill tanka. Beteckningen är Flexifuel och det betyder att du kan köra på enbart E85 eller enbart bensin. Eller en valfri blandning där emellan.
Men det finns en viktig punkt att känna till och utföra. När man har bytt bränsle, alltså tankat ett annat bränsle, så måste man låta styrdatorn Adaptera. Låter som något krångligt, men det är mycket enklare än vad man tror. Det går ut på att man direkt efter tankningen kör ett par mil eller en kvart eller så i lugn landsvägsfart. Detta för att styrdatorn skall lära sig hur bränslet och luften skall blandas under olika körförhållanden så att det alltid ligger så nära Lambda 1 som möjligt. Den känner det via Lambdasonden som skickar mätresultat hela tiden till styrdatorn. Det har funnits en vanföreställning om att motorn har en liten mätare i bränslesystemet som mäter hur mycket etanol det är i bränslet. Detta är som sagt en vanföreställning i alla fall i Volvo. Det finns ingen sådan mätare. Det är Lambdasonden som sköter det.
Det är viktigt att du inte stänger av motorn under den här kvarten eller "tvåmilaturen". Om man gör det så börjar motorn om att mäta och adaptera från Noll igen nästa gång du startar motorn. Och den blir alltså inte inställd på E85 riktigt. Tänk då situationen att man bor så till att man aldrig kan köra i en kvart till och från jobbet eller vart man nu brukar köra. Då kommer bilen inte att motsvara bilägarens förväntningar om hur bilen borde gå. Den kan bli svårstartad och gå dåligt. Men har man gjort adapteringen rätt så gäller det så länge man kör på samma bränsle. Och eftersom man i framtiden alltid tankar samma bränsle behöver man inte tänka på detta mera. Och bilen kommer att garanterat alltid gå bra. Jag är inne på mitt tionde år med E85. (I just en V70 2.0F -08) Den har jag aldrig tankat annat än E85. Det enda "bränslerelaterade" problem jag hade med den var att gasspjället kleggade igen med oljedimma som kom från motoroljan. Men det gick att tvätta rent. Detta är ett "standardfel" på Volvo och det inträffade någon gång runt 8 000 mil för mig. Så har din bil gått längre så har den kanske blivit tvättad och åtgärdad i din bil? Gasspjället sitter högst upp, längst fram i ditt motorrum så det är en tämligen enkel åtgärd. Det är dessvärre ingen servicepunkt i serviceschemat. Så om man vill kan man lätt kolla om det behövs. Lossa en slangklämma och stoppa in fingret. Blir det svart så gör rent. Blir det inget speciellt så kör vidare och var glad. Det här med ett år på oljebyte gäller dom flesta bilfabrikat och oberoende av vilket bränsle bilen går på.
Nyligen bytte jag bil till en Ford Kuga Ecoboost E85 -19. I den instruktionsboken säger Ford att man skall köra minst 8 km vid adapteringen. Dom är alltså mer exakta i sina instruktioner. Det här med 2 mil eller en kvart var ungefär vad Volvo sa i sin instruktionsbok. Även Renault har någon liknande ordalydelse till deras E85-modell Megane, i sin bok.
Men för att återgå till din fråga, kör så tom tank du vågar och fyll sedan upp med enbart E85. Det blir liksom "mera körglädje" då. Och kom ihåg att följa servicemeddelandena. Byt olja och filter var 1 000 mil. Skeptiker anmärker på detta och tycker att det är fördyrande. Då är det så här att många biltillverkare säger i dag: Byt olja och filter en gång om året, eller efter aktuell körsträcka. Majoriteten av Sveriges bilägare kör 1 250 mil om året. I denna körsträckan ligger ju det här tusenmila eller årliga oljebytet. Och den som är mån om sin bil följer den anvisningen. Då håller bilen längst. Övrig service där man kollar "hela bilen" skall göras var 2 000 mil. Oljebytet ingår naturligtvis där.
En annan sak som kan vara viktigt att veta, du har ingen kamrem, du har kamkedja i stället. Men du har en multirem (i gamla tider hette det fläktrem) den skall bytas före maxåldern 10 år. Det finns ingen angiven körsträcka för den remmen. Bara maxålder. Kolla om den är bytt eller om du vet om det själv.

Någon kanske anmärker här att det skall vara 1 500 mils intervall i Volvos F-motorer. Det är rätt, men då gäller det 2.5 Fx-motorn. Den 5-cylindriga Volvomotorn. Den har 3 000 mils serviceintervall inklusive oljebytet.
TS har en 2-liters 4-cylindrig Fordmotor, som även fanns i 1,8 liters cylindervolym i Volvo.
Och kom ihåg: Adaptering efter bränslebytet. Då går bilen bäst.

Författare:  Mikael [ sön 19-11-10 16:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Aldrig tankat etanol

nyfiken skrev:
Det är valfritt hur du vill tanka. Beteckningen är Flexifuel och det betyder att du kan köra på enbart E85 eller enbart bensin. Eller en valfri blandning där emellan.
Men det finns en viktig punkt att känna till och utföra. När man har bytt bränsle, alltså tankat ett annat bränsle, så måste man låta styrdatorn Adaptera. Låter som något krångligt, men det är mycket enklare än vad man tror. Det går ut på att man direkt efter tankningen kör ett par mil eller en kvart eller så i lugn landsvägsfart. Detta för att styrdatorn skall lära sig hur bränslet och luften skall blandas under olika körförhållanden så att det alltid ligger så nära Lambda 1 som möjligt. Den känner det via Lambdasonden som skickar mätresultat hela tiden till styrdatorn. Det har funnits en vanföreställning om att motorn har en liten mätare i bränslesystemet hur som mäter mycket etanol det är i bränslet. Detta är som sagt en vanföreställning i alla fall i Volvo. Det finns ingen sådan mätare. Det är Lambdasonden som sköter det.
Det är viktigt att du inte stänger av motorn under den här kvarten eller "tvåmilaturen". Om man gör det så börjar motorn om att mäta och adaptera från Noll igen nästa gång du startar motorn. Och den blir alltså inte inställd på E85 riktigt. Tänk då situationen att man bor så till att man aldrig kan köra i en kvart till och från jobbet eller vart man nu brukar köra. Då kommer bilen inte att motsvara bilägarens förväntningar om hur bilen borde gå. Den kan bli svårstartad och gå dåligt. Men har man gjort adapteringen rätt så gäller det så länge man kör på samma bränsle. Och eftersom man i framtiden alltid tankar samma bränsle behöver man inte tänka på detta mera. Och bilen kommer att garanterat alltid gå bra. Jag är inne på mitt tionde år med E85. (I just en V70 2.0F -08) Den har jag aldrig tankat annat än E85. Det enda "bränslerelaterade" problem jag hade med den var att gasspjället kleggade igen med oljedimma som kom från motoroljan. Men det gick att tvätta rent. Detta är ett "standardfel" på Volvo och det inträffade någon gång runt 8 000 mil för mig. Så har din bil gått längre så har den kanske blivit tvättad och åtgärdad i din bil? Gasspjället sitter högst upp, längst fram i ditt motorrum så det är en tämligen enkel åtgärd. Det är dessvärre ingen servicepunkt i serviceschemat. Så om man vill kan man lätt kolla om det behövs. Lossa en slangklämma och stoppa in fingret. Blir det svart så gör rent. Blir det inget speciellt så kör vidare och var glad. Det här med ett år på oljebyte gäller dom flesta bilfabrikat och oberoende av vilket bränsle bilen går på.
Nyligen bytte jag bil till en Ford Kuga Ecoboost E85 -19. I den instruktionsboken säger Ford att man skall köra minst 8 km vid adapteringen. Dom är alltså mer exakta i sina instruktioner. Det här med 2 mil eller en kvart var ungefär vad Volvo sa i sin instruktionsbok. Även Renault har någon liknande ordalydelse till deras E85-modell Megane, i sin bok.
Men för att återgå till din fråga, kör så tom tank du vågar och fyll sedan upp med enbart E85. Det blir liksom "mera körglädje" då. Och kom ihåg att följa servicemeddelandena. Byt olja och filter var 1 000 mil. Skeptiker anmärker på detta och tycker att det är fördyrande. Då är det så här att många biltillverkare säger i dag: Byt olja och filter en gång om året, eller efter aktuell körsträcka. Majoriteten av Sveriges bilägare kör 1 250 mil om året. I denna körsträckan ligger ju det här tusenmila eller årliga oljebytet. Och den som är mån om sin bil följer den anvisningen. Då håller bilen längst. Övrig service där man kollar "hela bilen" skall göras var 2 000 mil. Oljebytet ingår naturligtvis där.
En annan sak som kan vara viktigt att veta, du har ingen kamrem, du har kamkedja i stället. Men du har en multirem (i gamla tider hette det fläktrem) den skall bytas före maxåldern 10 år. Det finns ingen angiven körsträcka för den remmen. Bara maxålder. Kolla om den är bytt eller om du vet om det själv.

Någon kanske anmärker här att det skall vara 1 500 mils intervall i Volvos F-motorer. Det är rätt, men då gäller det 2.5 Fx-motorn. Den 5-cylindriga Volvomotorn. Den har 3 000 mils serviceintervall inklusive oljebytet.
TS har en 2-liters 4-cylindrig Fordmotor, som även fanns i 1,8 liters cylindervolym i Volvo.
Och kom ihåg: Adaptering efter bränslebytet. Då går bilen bäst.

Författare:  Mikael [ sön 19-11-10 16:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Aldrig tankat etanol

Fyllde på etanol 40 liter så var det några liter över reserven kvar av 95. Körde en runda på några mil & bilen jämt & fint. 1000 mil är serviceintervall för oljebyte, bytte bara för några dagar sen. Tack

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/