Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 19-12-25 13:44 
Offline

Blev medlem: sön 18-06-03 11:52
Inlägg: 3
Är det en bra eller dålig idé att börja tanka 20 till 30 % etanol i en V70 bifuel 2015, en gasbil alltså?
/ Larry


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-12-25 15:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På 2005 --2010 -talet när E85 var stort, kom det ofta notiser i bil- och tekniska tidningar om olika prototyper av alternativbränslen. Både SAAB och Volvo hade sådana "multibränsleprojekt" vill jag minnas. Sedan gick det som det gick. SAAB "hades ihjäl" av GM och Volvos FFV-modeller "skadades allvarligt" av massmedia och fossilmaffian, som i sin tur lurade beslutsfattarna.

Men man tycker att det borde gå. Om du blandtankar efter konstens fåtal regler, håller koll genom OBD2-uttaget med någon bra läsare, så tycker man att ett försök borde vara värt att testa. Jag vet inte vad man har gjort för att konvertera din motor för CNG? Naturligtvis gastankar och andra yttre tillbehör, men inne i motorn etc. etc???
Jag har lite uppgifter på vad Ford/Volvo har gjort med den ursprungligen bensinmotorn som sedan blev den fyrcylindriga FFV-motorn, 1,8 F och 2,0 F. (Inga märkvärdigheter egentligen) Dom 5-cylindriga har jag inga uppgifter om, men dom torde väl vara likvärdiga?
Jag återkommer när jag har letat fram uppgifterna så om du har något att jämföra med så vet du mera.

Här är uppgifterna: https://www.bildtagg.se/bild/9iyixz3305owi4c07w0j72jj

Detta gäller alltså 1,8 F-motorn. 2,0 F är samma motorblock men med lite större cylinderborrning. Och betänk att det är för drift på 100% E85. Du vill blandtanka så det torde påverka lite mindre, om det nu påverkar alls?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-03-04 21:38 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 17
Hej
Jag har en s60 bifuel 2007 (5-cylindrig sugmotor på 140hk). I somras körde jag i norra Värmland utan möjlighet att tanka gas. I vanliga fall kör jag enbart på gas och tankar väldigt sällan bensin.

I Värmland utan gas så tankade jag över 50% E85. Bilen protesterade inte utan gick lika bra som vanligt.

Förbränningen i motorn av metan och etanol är likartad så ventiler och ventilsäten är av samma typ i gasmotor som i etanolmotor.
Alltså motorn i din bil är likadan som FT (E85) motorn, förutom kringutrustningen förstås.

Så kör du lugnt på E85, inga problem. Hur mycket din motor klarar får du lista ut genom blandtankning i olika proportioner. "Nyfiken" har beskrivit det bra i en annan tråd.

Varför kör du inte på gas? Inget gastankställe i närheten? Fel på någon tankventil?

Med vänlig hälsning, Bengt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011