Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 06:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skoda Felicia 1,3 -97
InläggPostat: lör 07-05-05 09:01 
Offline

Blev medlem: lör 07-05-05 08:54
Inlägg: 3
Ort: Från
Hej, jag tänkte höra om det är någon som provat att tanka en Skoda Felicia med 1,3 liters motor (-97) med E85 och hur det fungerat och med vilken %-sats med etanol?

Tänkte att man skulle höra innan man skälper i allt för mycket etanol i den.

Vad ska man tänka på innan man tankar i allt för mycket i tanken?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-05 09:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Titta här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=233#233
Annar finns allmänna råd på http://www.etanol.nu/
Läs också svaren som andra fått på liknde frågor om andra bilar. De flesta bilar är ganska lika i sitt beteende.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-05 09:42 
Offline

Blev medlem: lör 07-05-05 08:54
Inlägg: 3
Ort: Från
Jo jag läste den tråden innan, men det är rätt olika konstruktion på motorerna, och det verkar ju skilja rätt mycket mellan olika bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-05 10:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Den 1,3 l-motorn har väl Mono-motronic centralinsprutning (precis som t ex 1,8 l 66 kW-motorn i VW Golf från samma tid). I så fall är förutsättningarna mycket goda för att kunna köra okonverterat på ren E85. Det beror dock på toleranser och spridning mellan olika exemplar om den kommer att kunna lambdareglera eller inte.

Tyvärr brukar det inte finnas någon motorelektronikvarningslampa, så man måste läsa av felkoder (det kan göras med en PC och ett program som heter VAG-COM, det behövs också en interfacekabel mellan datorns serieport och bilens diagnosuttag, som man antingen kan bygga själv eller köpa för några hundra kronor) för att vara säker på att inte motorstyrsystemet har något att klaga på.


I vissa fall kan man behöva höja bränsletrycket litegrann genom att lägga en bricka över fjädern i bränsletryckregulatorn.
En tryckhöjning av 30 % brukar medföra bra driftresultat på såväl E85 som bensin. Vanlig planbricka för M12-skruv, som är 1,9 mm tjock, fungerar bra under förutsättning att man fasar av kanterna på hålet så att den ligger stilla mot fjäderhuset och inte vickar. Kolla också att inte brickans ytterkant blockerar lufthålet i fjäderhuset, fasa av där också om det behövs.

För att underlätta kallstart är nog den bästa lösningen "kallstartmotstånd" i serie med motortempgivaren. 1,3 l -motorn har nämligen så vitt jag vet vattenförvärmt insugningsrör, så det går inte att som på t ex 1,8 l-motorerna utnyttja den elektriska insugningsrörsförvärmningen för kallstart.
Det allra bästa är naturligtvis om man har tillgång till motorvärmare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 09:23 
Offline

Blev medlem: lör 07-05-05 08:54
Inlägg: 3
Ort: Från
Okej, ja det enklaste är väl att prova sig fram. Men det är synd att man inte enkelt kan kontrollera avgaserna. Det är ju meningslöst att köra på etanol om emissionerna skulle vara högre än vid bensin...

Får väl ha tankat med etanol vid besiktningen i Juni kanske? Eller är det risk att dom klagar på drivmedlet då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 11:28 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Nej visst det är väl nära på en förutsättning att avgasvärdena blir minst till dom bättre efter en konvertering,,, och sväng förbi någon vänlig mindre bilverkstad som har nämnda avgasmätare som man säkert mot lite fikabröd kan checka av sin bils avgaser.

I övrigt har jag heller haft inte haft minsta problem med bilprovningen med någon av alla mina konverterade bilar unde dom 9 år jag pysslat med detta, så för den delen har du inte mycket att oroa dig för. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011