Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-05-13 21:20 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-13 20:33
Inlägg: 4
Ort: Från
Enligt listan på etanolbil.eu kan jag köra min Chrysler Grand Voyager på E85 utan konvertering. Min bil är en 1993 års modell registrerad i USA 1992 och importerad hit 1999. Jag kan alltså tanka E85 men är det olagligt?

George


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm...om den är tillverkad som FFV-bil men registrerad i Sverige som enbart bensindriven, så har Vägverket gjort fel i samband med registreringen, i så fall bör du se till att få det ändrat så du kan dra nytta av de förmåner det kan innebära att få den klassad som miljöbil.
Om bilen är registrerad som FFV-bil brukar det stå Drivmedel: bensin och Alternativt drivmedel: E85 (eller etanol) i registreringsbeviset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:39 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det är inte olagligt att tanka E85 i bilen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-16 14:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-13 20:33
Inlägg: 4
Ort: Från
Anders skrev:
Det är inte olagligt att tanka E85 i bilen.


Ok men vägverket säger...

Citat:
Enligt reg-beviset får din bil endast köras på bensin. Vid registreringsbesiktningen skulle du ha haft intyg från tillverkaren att den var byggd också för etanoldrift.
Hör med bilprovningen på tlf 0771- 600 800 vad dom kräver för intyg så du kan göra en ny registreringsbesiktning och få infört etanol i reg-beviset.

Iövrigt gäller att det idag är omöjligt att omregistrera en bil till etanoldrift.
Detta gäller alla bilar, även de från före 1987. Tidigast år 2007 kan regeringen ha fattat beslut om det av Vägverket föreslagna nya regelverket för nationell certefiering av etanolkonverteringssatser. Därefter kan konverteringarna starta under kontrollerande former.

Det är idag olagligt att etanolkonvertera en befintlig bensinbil, eller använda ett annat bränsle än vad tillverkaren typgodkänt för fordonet. Vid montering av en konverteringssats anser Vägverket, Bilprovningen och sannolikt även Polisen att bilen är så mycket förändrad att den måste genomgå en omregistrering till etanoldrift. Eftersom detta är omöjligt före 2007 hamnar bilägaren i ett moment 22 som i praktiken tvingar honom att konvertera tillbaka.

För dig som konsument är det viktigt att vara medveten om att emissionsvärdena (frånsett koldioxid) riskerar att bli påtagligt sämre med de etanolkonverteringssatser som säljs idag, du kan alltså göra miljön en björntjänst.

Dessutom tar man betydande tekniska risker för exempelvis motorskador, brand genom läckor/upplösning av delar i bränslesystemet, med mera. Har man fabriksgaranti kvar kan även denna upphöra att gälla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-16 15:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Først bør du vel kanskje få verifisert at bilen din virkelig er en FFV. Hvilken motor er det i bilen? Såvidt jeg kunne finne ut var det bare 3.3 V6 som var laget for E85.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 01:25 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Där tror jag att vägverket tar en rövare och skriver något som inte är provat i domstol utan bara tolkas av jurister.


För att bringa klarhet i hur dessa två paragrafer ska tolkas så har juridisk expertis frågats (bland annat på Miljödepartementet). Helt klart är att praxis saknas och att rättsläget är oklart. Utan att gå in på krångliga juridiska termer kan svaren från juristerna sammanfattas på följande sätt.

-- Inte olagligt men inte heller tillåtet att tanka E85 i bensinbilar --

Detta är en gråzon men det är i ordets rätta bemärkelse inte olagligt att tanka och köra på annat bränsle än det som tillverkaren rekommenderat (fast att tillverkaren säger att avgasreningen

http://www.miljofordon.se/nyheter/main. ... nguageID=1

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-05-17 11:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej George Holmer !

George Holmer skrev:
Enligt listan på etanolbil.eu kan jag köra min Chrysler Grand Voyager på E85 utan konvertering. Min bil är en 1993 års modell registrerad i USA 1992 och importerad hit 1999. Jag kan alltså tanka E85 men är det olagligt?

George


Hmm...

Jag hänvisar till modell-fakta för den Ford Taurus FFV 1996-års
som jag äger och använder...

Det finns tre (3) motor-serier av Ford Taurus 1996...
Motoralternativen är (1) FFV för ethanol
(importerad till Sverige av Carstedts i Örnsköldsvik, både 1995- och 1996- och nyare årsmodeller)
och (2) FFV methanol som finns i USA sedan början av 1990-talet
(Clinton-eran beslutade om alternativ-bränslemodeller)
och en (3) Ford Taurus med motor för fossil-bensin...

Ovan information finns i min bils instruktionsbok (på US-eng)...

Jag rekomenderar att du undersöker lite på nätet eller på
annat sätt, vilken motormodell du har i din Chrysler Voyager...

På min Taurus kan man av fordons-chassi-numret se att
det är en etanol-modell...

Du kanske redan har en etanol-modell av din Chrysler Voyager !

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 08:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-13 20:33
Inlägg: 4
Ort: Från
Jo, jag har varit i kontakt med Chrysler i USA för att höra om de kan hjälpa mig. Min är en 3,3 liters V6.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 13:38 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-28 12:14
Inlägg: 11
Ort: Från
I min instruktionsbok står det: Gasoline blended with ethanol may be used in your vehicle.
Tyvärr inte vilken procent. Min är en 96 med 3,8L motor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-11 08:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-03-11 09:05
Inlägg: 5
Ort: Från
janke skrev:
I min instruktionsbok står det: Gasoline blended with ethanol may be used in your vehicle.
Tyvärr inte vilken procent. Min är en 96 med 3,8L motor


Jag har 3,3 v6 år-00 och går suverent med 100% E85, nu är det -4, och ingen problem med den, 7,91 med rabatt/liter. Jag har inte provat med rent bensin men för etanol tar det 1,25/mil. Modellen är Millenium Edition och jag svensk instruktionsbok.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Här finns information: http://www.e85fuel.com/information/vin.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 13:08 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-28 12:14
Inlägg: 11
Ort: Från
Jag har nu kört 1000 mil med E85 och inga problem.
En och annan gång börjar den missa (hänt två gånger) då häller jag på 20L fosil bränsle och kör upp det. Sedan går den bra igen på E85.
Märker dock att den blir lite slöare på fullgas acc med E85. Men det är kappt märkbart, kanske jag inbillar mig.
Den drar 30% mer med E85 jämfört med bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 18:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
På Chrysler, och andra märken skall man iaf på bilar efter -96, kunna se på chassinumret (VIN) om den kan köras på etanol.

8-e tecknet är det intressanta. På Voyager så skall den tydligen vara E, G eller 3.

Hade jag en Voyager med någon av dessa (H på 2008) så skulle jag iaf prova.

Köra tomt, tanka bf95 i en dunk och tanka på säg 10 liter E85 och köra en sväng.

Funkar det inte så är det bara att hälla på bensinen man har med sig i dunken..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 18:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 20:04
Inlägg: 5
Ort: Från
Har en -95 Voyager 3.3L V6. Läst att flera kunnat köra på E85 100% så jag tankade fullt när lampan började lysa fick i 63L hade väl 10-15 L kvar så det borde ge E70. Bilen är piggare vid gas pådrag men 70km/h så går bilen ryckigt vet inte om det beror på bränslet eftersom den strulade lite innan med stift o kablar. Nu har jag i alla fall beställt en BTR så vi får se om den går bättre efter det.

Ska dock tillägga att innan jag bytte stift o kablar så baktände den typ hela tiden så det kan vara skit på spridarna eller nå som stör (dock var avfgasvärden och allt godkännt för nån vecka sen på besiktiningen)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om bilen har traditionell fördelare, så kolla hur det ser ut i fördelarlocket. En vanlig orsak till baktändningar, speciellt om de framför allt kommer vid större gaspådrag, segdragning osv, är att det blir överslag mellan uttagen i fördelarlocket så att det blir gnista i flera tändstift samtidigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011