Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-06-05 04:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lossa batterikabeln?
InläggPostat: tis 07-06-05 20:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
Jag har hört att om tex motorlampan tänds så ska man lossa plus kabeln från batteriet 1 timme så ska det eventuellt vara löst.
Stämmer detta?

kan någon förklara lite bättre om detta "knep"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 08:56 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg antar at du mener ved for høy innblanding av E85?
Sletting av feilkoder ved å løfte av kabelen avhenger av styresystemet på motoren. På min bil med simtec 56.1 forsvinner ingenting (annet enn radio- og klokkeinnstilling) når man fjerner minuspolen.
Det kan kanskje tenkes at enkelte biler tåler mer E85 med denne metoden om adapteringen ligger lagret i et flyktig minne. Da vil det slettes når strømmen fjernes, og man starter på nytt igjen med en høy innblanding av E85. Men nå er jeg på tynn is;-)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 09:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4736
Ort: Sundsvall
Man KAN radera felkoder på det sättet på vissa bilar, men man bör ABSOLUT INTE lossa batterikabeln som en generell metod. Det innebär ju att man samtidigt går miste om t ex adapteringsdata som borde få finnas kvar. Dessutom blir det ju extrajobb med ställning av klockor, få igång ev kodad bilstereo osv efteråt.

Om motorelektronikvarningslampan tänds så ska man ALLTID läsa av felkoder och ta reda på vad det egentligen är motorstyrsystemet klagar över, innan man vidtar åtgärder för att få lampan släckt. På vissa bilar (t ex Volvo och Saab med LH 2.4) finns det flera olika styrdon som var för sig kan tända varningslampan, där ger ju felkodsavläsningen också besked om vilket system det är som har klagat på något.

Hur man raderar felkoder på "rätt" sätt framgår av anvisningarna för felkodsavläsning på respektive bil.

På moderna bilar (slutet av 90-talet och framåt) behövs ofta en OBD-II -handterminal eller liknande för att göra det, där ligger felkoder och sånt ofta i ett icke flyktigt minne så att metoden att göra bilen spänningslös inte fungerar i alla fall.

På äldre bilar är det ofta frågan om något speciellt handgrepp med den testsladd eller liknande som används för att aktivera felkodsavläsning via motorelektronikvarningslampan. Det kan t ex vara frågan om att en pinne i ett testuttag ska jordas i 10-20 sekunder, eller att den ska jordas med tändningen på och sedan slår man av och på tändningen en gång. När det finns flera styrdon i bilen (som i Volvo- och Saab-fallen ovan) så raderar man felkoderna individuellt för varje styrdon på detta sätt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 21:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Konsekvenserna av lossad batterikabel eller urdraget batteri kan bli större än så.
På vissa modeller av Citroen t.ex. C5 blir det verkstadsbesök (via bägare) efter att bilen har varit spänningslös.
Är det någon som vet om det går att få liv i en sådan bil utan verkstadens "hjälp".

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 12:11 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
Ok tack för svar.

Då går jag inte på batterikabeln.

Det är så att jag har höjt etanolhalten i min bil. Jag vet faktist inte exact hur mycket etanol i tanken jag har, men jag gissar på 60-70%. Ingen varningslampa än så länge. Och bilen går bra. Men att starta bilen kall kan vara lite besvärligt. 2 försök så startar den när man trycker på gasen vid några försök. (jag har automatväxlad bil) Så den tjurar vid kallstart. Men sen så är det ju sommar här i skåne. 26-27 grader i skuggan. Och denna bilen står i stekhett läge hela dagen. Så det tycker jag är konstigt. Men vad beror detta på och vad finns det för knep som kan lösa detta?

Det är en Hyundai Matrix -03.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 12:18 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Kaldstartsproblemene går å løse. Ta en titt i subforumet "Kallstarter", så får du tips.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 12:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
magnul skrev:
Kaldstartsproblemene går å løse. Ta en titt i subforumet "Kallstarter", så får du tips.


aha tack.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 20:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag hade samma problem på min bil...

Startsvårigheterna ökade snarare än minskade, som jag hade räknat med, när det blev varmare..

Prova den enklaste lösningen att med hjälp av ett motstånd ihop med motorstyrdonets temperaturgivare, "lura" bilen att det är kallt ute och därmed öka bränslemängden vid start!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011