Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Porsche Cayenne
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=913
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ mån 07-05-28 06:16 ]
Inläggsrubrik:  Porsche Cayenne

En Porsche Cayenne får enligt tillverkaren ha upp till 25% ethanol i tanken (dvs ca 30% E85).

Altid något.

/Aryan

Författare:  Andreas G [ sön 15-11-01 20:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Porsche Cayenne

Hej!
Testade att tanka 20L e85 på min Cayenne S -08 och fyllde upp resten med bensin, vilket ganska omgående genererade att motorlampan tändes.
Körde vidare och fyllde sedan upp med ytterligare 14L bensin (till full tank), då slocknade motorlampan.

Tjing!

Författare:  nyfiken [ sön 15-11-01 22:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Porsche Cayenne

Har du möjlighet att läsa av OBD2 för att kolla etanolhalten i nuläget?
Naturligtvis kan man räkna fram det, men ofta vet man ju inte hur mycket det fanns i tanken från början o.s.v. Så det kan ju bli lite svävande uppgifter. Det finns ju också en lite "slabbigare" metod. Den kräver någon form av mätglas också. Sug upp någon deciliter eller två ur tanken. Häll en exakt mängd i ett graderat mätglas, t.ex 1 dl. Etanol och bensin blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte. Tillsätt 1 dl vatten i mätglaset. Bensinen kommer då att skikta sig och flyta upp för att lägga sig överst. Mät hur mycket det blev. Etanolhalten är ju då resten minus 1 dl vatten.

Det normala när man vill blandtanka är ju annars att man börjar nerifrån och ökar i jämna steg, t.ex 5 liter E85 för varje tankning. Alltså: 15, 20, 25, 30 liter E85 osv. Då får man ju bättre och mer exakt koll på var brytpunkten ligger. Det underlättar när man skall tanka i framtiden.

Författare:  karlmb [ tis 15-11-03 13:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Porsche Cayenne

Chockfyllning av annat bränsle ger tänd motorlampa om bilen inte är en flexifuel.
Hade du tagit det i steg om 10% ökning av halten istället så hade inte lampan tänts.
Och i detta fall hade den slocknat av sig själv efter någon mils körning normalt.

Författare:  torbjorn [ tis 15-11-03 18:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Porsche Cayenne

Det finns också en annan anledning till att ha en OBD-läsare till hands när man provar ut blandtankningsgränser. Det är nämligen bra att hålla ett öga på de båda mätvärdena STFT (short term fuel trim) och LTFT (long term fuel trim). Så länge båda de värdena rör på sig och "lever" under normal körning då motorn är varm och går lambdareglerat så är allt som det ska, men om något av värdena slår i botten (vanligtvis +24,2 % , värdet kan dock presenteras på olika sätt av olika OBD-programvaror och det är inte självklart att gränserna ligger lika på alla bilar) och ligger fast där långa tider i sträck (säg mer än 10 % av totala körtiden) så har man nog nått gränsen för hur mycket E85 bilen klarar av.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/