Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Fiesta 1.1i -91.
InläggPostat: mån 07-05-28 08:18 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 19:44
Inlägg: 8
Ort: Från
Hej hej!

Blandtankar för fullt.
Räknade lite fel vid senaste tankningen och fick i bortemot 80-90% E85. Siktade på ca 60%. På runt 50% är det noll problem.

Men med 80% går bilen relativt bra. Den tvekar lite på gasen men det misstänker jag beror på att den går lite snålt. Ska skruva lite på bränsletrycket så får vi se vad som händer. (det ska enligt min Haynes manual vara mycket enkelt. Frågan är bara hur högt tryck pumpen klarar.)

Men vad som har hänt som är ett problem är att tomgången är väck!
Har letat men den är försvunnen :wink:

Till saken hör att den inte försvann fören efter ca 15mil på den starka groggblandningen.

Dessutom klarar den att reglera tomgången om man ger den lite tid och hjälper till med gaspedalen. Verkar som om "grundinställningen" är lite för låg och att den inte är tillräckligt snabb för att den ska hinna innan motorn stannar.

Jag funderar på om detta kan bero på att soppafiltret på äkta blandtankningsmaner har blivit igensatt. Men då tycker jag att den borde ha rejält mycket sämre körbarhet. Men bara motorn blir varm så försvinner tvekandet vid gaspådrag nästan helt.

Om den nu går magert... Kan katalysatorn ta skada av det? Eller är den bara känslig för överfet blandning?

/Knut


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Katalysatorn tar inte skada av vare sig för mager eller överfet blandning.
Överfet blandning blir det ju ändå alltid då motorn är kall eller går på fullgas, och mager blandning förekommer t ex vid motorbromsning.
Det som verkligen är farligt för en katalysator är om det kommer ut oförbränd bränsleblandning, alltså både bränsle och fritt syre, till en varm katalysator. När den oförbrända blandningen bränns upp i katalysatorn utvecklas så mycket värme att insatsen kan ta skada.

Jag skulle gissa på att orsaken till den obefintliga tomgången är att något har hänt med tomgångsstabiliseringen. Den där Fiestan har troligtvis centralinsprutning, Ford EEC-IV med ett spjällhus tillverkat av Weber. Jag vet inte hur tomgångsstabiliseringen är gjord där, men gissningsvis är det en tomgångsventil som ligger parallellt med gasspjället och som styrs linjärt med en likström som matas ut från styrdonet. Sådana där ventiler är ökända för att kunna kärva ihop med tiden, man kan bli tvungen att rengöra, smörja upp och "motionera" dem emellanåt.
En annan (mindre sannolik) möjlighet är att stabiliseringen är gjord med en servomotor som flyttar tomgångsstoppet för gasspjället. Så ser det ut på t ex Ford Sierra med förgasare och tomgångsstabilisering. Men vad som talar mot detta är att EEC-IV normalt inte har någon utgång som är lämplig för att driva en servomotor (i Sierra-fallet är det en stegmotor, andra tillverkare har använt likströmsmotorer för samma ändamål).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 09:39 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 19:44
Inlägg: 8
Ort: Från
Bra information om katalysatorn. Nu är jag helt lugn på den fronten.

Gällande insprutningen så har du helt rätt. Det är centralinsprutning med en spridare i ett hus som ser ut lite som en stor förgasare.

Tomgångsstabiliseringen är en ganska stor grunka som sitter på sidan av "förgasaren" ca 30 - 40mm i diameter och kanske 80-100 mm lång. Det går ett flertal kablar in i den (4-5st) och den påverkar gasspjället via en hävarm. Själva "servot" är någon form av linjär ställmotor. Men hur den styrs har jag noll koll på.

När den väl har börjat reglera tomgången, direkt efter att motorn startat eller om man hjälper den lite med gaspedalen tills dess att den tar över själv, så tycker jag att den vandrar lite i tomgång upp och ner och tittar man på hur ställmotorn arbetar så går den lite ryckigt.

Ska ta bort den och smörja lite så får vi se om det blir bättre.

Kan ju passa på att byta bränslefilter också då jag inte har en aning om hur länge det suttit där.

/Knut


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då kanske det är samma sorts servomotor som på Sierra-förgasaren ändå. En stegmotor som via en mycket liten kuggrem driver en axel med en excenter eller kamskiva, som i sin tur påverkar en tryckstång som fungerar som stopp för gasspjället.
Där går det 7 ledningar till servomotorn: 6 till motorn (två lindningar med mittuttag), och en som är ansluten till tryckstången och jordas via gasspjällarmen när man har släppt gasen helt.

Om det skulle vara dålig kontakt (olja, smuts, oxid) mellan tryckstången och hävarmen så skulle det ju kunna leda till att styrdonet inte märker att man har släppt gasen och det är dags att börja reglera tomgången.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 10:38 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 19:44
Inlägg: 8
Ort: Från
Ja det låter ju inte helt osannolikt.

Jag får helt enkelt ta mig en titt på detta lite mer noga.
Ta loss och rengöra/smörja så får vi se vad som händer.

Tack för hjälpen så långt!!

/Knut


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011