Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel Astra 1,6 -93
InläggPostat: mån 07-05-28 21:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Det är min andra säsong med etanol i min gamla Opel. Bilen klarar av 65% Etanol (ca. 76% E85) utan problem. Bilen blir dock svårstartad under 10 gr. C, så under vinterhalvåret är det bensin som gäller.

Bilen är inte modifierad på något sätt, mer än att jag har ställt om den till 98 oktan (pluggen som anger 95/98 oktan sitter i motorrummet). Bilen drar visserligen ca. 10% mer bränsle med etanol, men å andra sidan accelererar den mycket bättre. Ekonomiskt är det lönsamt när bensinpriset är ungefär 2 kr över etanolpriset.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 21:14 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
10% økning i forbruket med 75% E85 hørtes lite ut. Da skulle man tro at bilen går magert til tider. Jeg kjører med ca. 30% E85 i min opel omega (X20XEV) nå, og da har jeg faktisk 10+% økning i forbruket (10% er vel "teoretisk" omtrent riktig, men det virker som om det er litt mer, noe som skuffer meg litt).
Det er jo selvsagt en mulighet for at bilen din gikk for fett på bensin, men jeg antar at motoren har en relativt intelligent motorstyring. Er motoren C16NE med motronic eller noe?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det borde vara antingen en C16NZ med centralinsprutning (GM P4, "TBI" eller "Multec" eller någon 16V-motor (kan den i så fall heta C16XE?) med Motronic. I båda fallen så kommer säkert motorelektronikvarningslampan att tändas om bränsleblandningen skulle vara för mager och lambdaregleringen "slår i botten".

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 21:37 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det er i hvert fall ikke C16NE, for den finnes ikke... C16XE sitter såvidt jeg vet bare på Corsa GSI. Det kan være C16NZ, X16NZ eller X16SZ (alle CFi C=euro1 og X=euro2), eller C16SE (antagelig en 8V. Med motronic). Både motronic og GMs sentralinnsprøyningsmodeller er vel kjent for å tåle mye E85.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 21:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Det lyser inga varningslampor (kanske det inte finns någon för lambdasonden heller). Jag kan inte kolla detta just nu, och tyvärr inte heller vad det är för motor eftersom jag är bortrest. Men jag återkommer senare under veckan. Så mycket vet jag dock att den är en vanlig 8-ventilers motor på 1,6 liter.

Vad gäller bränsleförbrukningen så har ni rätt, vid 65% etanol ligger det kring +15% och inte +10%. Jag beklagar den felaktiga uppgiften i mitt ursprungsmail. Sedan att +15% fortfarande kan tyckas vara för låg ökning kanske hänger ihop med att jag har ändrat från 95 till 98 oktan också (man väljer med hjälp av en plugg i motorrummet).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 19:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns med största sannolikhet varningslampa för motorelektroniken. Alla motorstyrsystem som Opel har kunnat tänkas använda senare än ca 1988 har utgång för varningslampa, och lampan brukar också verkligen finnas monterad.
De 90-talsbilar som notoriskt brukar sakna varningslampa är dels alla VAG-märken (som enligt uppgift i elschemorna bara har varningslampa på utförandet för Californien) och dels europeiska Ford.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-02 16:59 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Nu har jag kollat upp vad det är för motor i bilen. Enligt instruktionsboken är det en C16SE. Varningslampa för motorfel/lambdafel finns också, men det har jag aldrig sätt lysa under drift. Lampan lyser dock som det skall när jag sätter på tändningen före start.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011