Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 198 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Glesbygdsmackar hotas"
InläggPostat: tor 08-02-14 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=3189543

Citat:
LULEÅ.
Krav på att även mindre bensinstationer ska sälja miljövänligt bränsle kan leda till att många försäljningsställen får lägga ned.

Mindre fristående bensinhandlare klarar inte de investeringar som redan nästa år krävs för att få sälja drivmedel.

-Det här är förödande för landsbygden, säger Hans Lundbäck som driver Shell i Töre.
Trots massiva protester från bland annat bensinbranschen beslutade den förra regeringen 2005 att införa nya regler för landets bensinstationer.

Lagen slår fast att alla försäljningsställen för drivmedel utom de allra minsta måste tillhandahålla minst ett förnyelsebart bränsle i sina pumpar.

För att branschen skulle klara investeringarna har omställningen införts etappvis. Redan i april 2006 var de största bensinstationerna, de som sålde mer än 3.000 kubikmeter drivmedel per år, tvungna att ha ett miljövänlig drivmedel att erbjuda sina kunder.



Citat:
Hans Lundbäck i Töre är alltså en av dessa småföretagare och han är dessutom styrelseledamot i Svensk Bensinhandel, en organisation för landets fria företagare i bensinbranschen. Organisationen har 1.400 medlemmar.

-Vi har redan investerat i en pump för E 85 och det kostade 460.000 kronor, berättar Lundbäck.


460.000 kr! HAr han livit lurad, av Shell? I Tyskland kostar ombygnaden ca 10.000 euro. http://e85.biz/media/archive1/tankstellenrechner.xls

Citat:
Han berättar att försäljningen inte alls har motsvarat förväntningarna och att det är svårt att räkna hem en sådan investering.

-Vi säljer inte mer än 1.200-1.300 liter i månaden av E 85.

ans Lundbäck tycker att signalerna från politikerna är otydliga och han tror inte att etanol är den slutgiltiga lösningen på bränsleproblematiken.

-Vad är nästa påbud från statsmakterna? Om några år kanske branschen tvingas investera igen för att klara av att leverera något annat drivmedel, säger han.


Aha?

Citat:
ålig lönsamhet
Riktigt tufft blir det för de små bensinstationerna från och med den 1 mars 2009, om bara ett år. Då ska alla stationer som säljer mer än 1.000 kubikmeter drivmedel per år kunna erbjuda E 85 (eller andra miljövänliga drivmedel).

-Det betyder att nästan alla utom lanthandlarna som har pumpar måste investera, säger Lundbäck.


Alltså ingen risk för Landhandeln?

Jag undrar fö om inte små mackar i glesbyggden inte skulle skunna ha en liten pump med typ en farmartank, eller ännu mindre det kan väl inte vara så dyr? Förut fanns de bensinpumpar för tvåtakt som stod på hjul.

/Aryan

edit fixade länken http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=3189543

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 08-02-14 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 13:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jag förstår inte varför man måste tvinga dessa att ha E85? Kanske 1 kund av 100 köper det, om ens det?

Varför inte bara vänta till andelen bilar med E85 har blvit lite större, så ordnar det sig. Statens långa arm är allt bla klåfingrig ibland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Glesbygdsmackar med etanol
InläggPostat: tor 08-02-14 13:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Detta är ju lite "råttan på repet". Om det finns E85, kommer det förmodligen att säljas FFV-bilar i närheten. Finns inte det ena eller andra, så blir det inte heller något bruk eller försäljning.

Den här stationsägaren kan ju t.ex. själv köpa sig en FFV-bil. Då kommer det säkert att sprida sig som ringar på vattnet. Han gör reklam för sig själv och sin produkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Man kan tycka att lagen slår orättvist mot mackar i småbyar, men vi måste bort från fossila bränslen - även glesbygdsbor. Dessutom kan en E85-pump få folk att byta bil/konvertera till etanoldrift. Alla biogasälskare säger sig ju inte köpa en sådan bil just för att det finns för få tankställen. Etanoldrift har fått ett sådant uppsving just för pumptätheten! På flera andra håll, till exempel Gotland, köpte kommunen först in etanolbilar sedan kom pumparna.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 13:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Sedan är det så att de minsta lanthandel mackor alltså är undantagen lagen.

Det är bara att hålla sig under denna gräns vilket är ganska enkelt för en liten mack, eller investera i en etanolpump.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 14:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi ser här också vad ett överarbetat regelverk (räddningsverket gick ju ut hårt i början..) kan göra för kostnaderna.
I USA finns ju instruktioner som ser ut att ge kostnader på några tusenlappar/pump endast.
Samma problem håller vi på att får för konverteringen. (vv:ts onödiga certifiering som om det gällde en ny bil)
Den svenska byråkratin är tydligen värst i världen när tom Tyskland har enklare regler!
What is it with the buraucrats in Sweden???

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 14:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja fast jag vet inte om det är andra regler som gör det dyrare i Sverige eller om det bara är oljebolagen som säljer för dyra pumper.
Kanske det tom är samma EU-regler i Tyskland som här vad det gäller pumperna?

Eller så drog den där mackägaren bara till med 490.000 kr för en halv miljon borde man kunna få ett helt ny tankställe tycker jag.

Läs också diskussionen i tidningen och svara gärna där http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=3191385 då kan man se vilka historier som går om etanol, nu påstas den tom frysa i bränsleledningar också, tydligen nån som inte vet skillnad mellan diesel och etanol http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e42265.ece


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 08-02-14 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Hässleholm, som med skånska mått mätt är glesbygdskommun, finns sex E85-pumpar (och en gaspump, med 100% biogas). Fyra finns inne i staden (18 000 invånare), en strax utanför och en i en by med 3000 invånare 1,5 mil utanför staden. Även här finns fenomenet att man inte vill köpa etanolbil för att det inte finns någon pump i just din by, medan det per capita för hela kommunen (50 000 invånare) är ganska gott ställt med antalet pumpar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ja fast jag vet inte om det är andra regler som gör det dyrare i Sverige eller om det bara är oljebolagen som säljer för dyra pumper.
Kanske det tom är samma EU-regler i Tyskland som här vad det gäller pumperna?

Eller så drog den där mackägaren bara till med 490.000 kr för en halv miljon borde man kunna få ett helt ny tankställe tycker jag.

Läs också diskussionen i tidningen och svara gärna där http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=3191385 då kan man se vilka historier som går om etanol, nu påstas den tom frysa i bränsleledningar också, tydligen nån som inte vet skillnad mellan diesel och etanol http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e42265.ece


/Aryan


Ja jösses...samma korkade småföretagare som inte vill ändra något oavsett omvärlden. Fattar de inte att ingen snart vill köpa fulsoppan?
Då kan de stå där med sina dyra mackar när alla åker till stan för att tanka etanol!

Kuriren verkar dock äntligen intressera sig lite för fakta...
Citat:
E 85 är ett bränsle för personbilar som innehåller cirka 85 procent etanol och cirka 15 procent bensin. Förutom etanol och bensin kan detta bränsle även innehålla denatureringsmedel som exempelvis MTBE och/eller isobutanol.


Bensinen i E 85 är bland annat där för att bilarna ska klara kallstarter lättare. På vintern är det högre andel bensin i E 85-blandningen.


Energiinnehållet i bränslet är cirka 35 procent lägre, men bränsleförbrukning vid E 85-körning i en vanlig varm bensinmotor ökar bara med cirka 30 procent på grund av i första hand mindre värmeförluster och ett högre oktantal. Etanolmotorn får alltså en högre verkningsgrad jämfört med en bensinmotor och alltså lägre energiförbrukning.


Några fördelar E 85 har jämfört med bensin och diesel är:


-minskade partikelutsläpp, eftersom etanol inte sotar,


-minskade kväveoxid-utsläpp till följd av den lägre förbränningstemperaturen och


-kraftigt minskade kolväteutsläpp eftersom de oförbrända resterna av en E 85-driven bil till största delen består av etanol.


Har ju tydligen direktkopierat från WP eller etanol.nu ...
Inte illa! Där ser man vad lite folkbildningsverksamhet kan göra!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 15:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Ja jösses...samma korkade småföretagare som inte vill ändra något oavsett omvärlden. Fattar de inte att ingen snart vill köpa fulsoppan?
Då kan de stå där med sina dyra mackar när alla åker till stan för att tanka etanol!


Precis vad jag tycker, lite tvång är då det ända som biter på såna bakåtsträvare. Man ska komma ihåg att dåvarande miljöminister flera gången sagt åt branschen att de fick öka antalet mecakr frivilligt eller så skulle det bli lagstiftning. SPI ville inte medverka och så blev det lagstiftning, en lag som dåvarande GB var emot och tillsammans med SPI skrev vår (numera) vän Mattias Goldman som pressansvarig ett pressmeddelande mot pumplagen eftersom den inte var teknikneutralt. GB var väldigt pro gas och inte så pro etanol på den tiden, och MG jobbade också på en PR byrå som hade svenska olje-industrin som största kund då...

karlmb skrev:
Kuriren verkar dock äntligen intressera sig lite för fakta...


Mkt bra :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 17:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Så länge användandet av E85 är så lågt som det är idag, är det bara fånigt att tvinga små mackar att sälja bränslet.

"Folk" säger så mycket om FFV-bilar, så jag har slutat lyssna för länge sedan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 09:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra svar på tal från Mattias Goldman om "mackdöden" i glesbyggden:

http://www.ht.se/parser.php?level1=7&le ... &siteId=LP

Citat:
Den “pumplag” som den arga debattören hänvisar till undantar uttryckligen de mackar som säljer mindre än 1 000 kubikmeter bensin och diesel per år. Därutöver kan större mackar ansöka om dispens från kravet på att tillhandahålla ett förnybart drivmedel, och Vägverket har beviljat nästan alla dispensansökningar.

Men “Folkets röst” är långt ifrån ensam om villfarelsen att det är etanolen som hotar småmackarna. Svensk Bensinhandel, som representerar mackarna, sprider avsiktligt och fullt medvetet felaktig information om detta, för att få en enkel svartepetter att skylla på för nedläggningar som sker av helt andra skäl. Branschorganet vill att antalet mackar ska minska mycket kraftigt, från dagens nästan 4 000 till cirka 2 500. De vill dessutom höja bensinpriset med 40 öre litern för att finansiera nedläggningarna som i en del fall kan bli kostsamma eftersom det finns många gamla miljösynder att sanera kring mackarna.

Men om detta vill de inte berätta, i stället ger de falskeligen etanolen skulden. Det är ynkligt, tarvligt och jag gör gärna gemensam sak med “Folkets röst” om hon eller han är lika besviken över branschorganets krumbukter som jag.

Mattias Goldmann


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 21:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Det är ändå dumt att tvinga de mellanstora mackarna, bättre att de kan följa med när behovet kommer. Och det lär det ju göra, dags att skynda långsamt. :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 23:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
Det är ändå dumt att tvinga de mellanstora mackarna, bättre att de kan följa med när behovet kommer. Och det lär det ju göra, dags att skynda långsamt. :-)


Äh, med så många sålda etanolbilar det senaste året måste det finnas efterfrågan redan idag.
Det är ju de nyaste bilarna som går längst generellt sett.
Hade det däremot varit frågan om gas så hade jag förstått mackägarna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 00:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Äh, med så många sålda etanolbilar det senaste året måste det finnas efterfrågan redan idag.
Det är ju de nyaste bilarna som går längst generellt sett.
Hade det däremot varit frågan om gas så hade jag förstått mackägarna.


Mackerna får KLIMP (Klimatinvesteringsprogram) pengar för att bygga gastationer, år 2006 avsättes 200 MSEK, år 2007 320 MSEK och även år 2008 avsätts 320 MSEK. KLIMP har varit ett viktigt stöd i utbyggnaden av gastankställen och för produktion av biogas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 198 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011