I Bredbyn lägger Norsk Hydro ner enda macken
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.975914
Citat:
Norsk Hydro har sagt upp avtalet i förtid och att driva macken vidare i egen regi blir alldeles för dyrt, menar ägaren Sven-Inge Matsson.
– Det här har varit på gång länge, berättar han. Jag hade ett kontrakt med Norsk Hydro ända fram till 2016, men de har sagt upp det redan nu.
Anledningarna till den mackdöd som breder ut sig i Sverige är flera. Storbolagens rationalisering och ökade vinstkrav är en, pumplagen en annan.
Pumplagen drevs igenom av Miljöpartiet 2005. Den innebär att alla mackar som säljer minst 1 000 kubikmeter bensin och diesel per år måste erbjuda kunderna alternativa, förnybara drivmedel. Billigast att installera är etanol, som kostar runt 600 000 kronor.
Men ingen fara för OK Örnsköldvik bygger upp en ny igen!
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.975914Citat:
Mack efter mack raderas från den svenska drivmedelskartan. Men OKQ8 går emot strömmen – de ska bygga i Bredbyn.
"Om allt går bra hoppas vi kunna öppna i mitten på juni", säger företagets vd Ulf Tjernström.
Det har sina fördelar att vara en fristående förening; som OKQ8 i Örnsköldsvik är. Tack vare medlemsägandet finns möjligheter, att som i det här fallet bygga ny automatstation på landsbygden i tider när det nästan alltid annars handlar om nedläggningar.
– Det här hade aldrig gått om OKQ8 fått bestämma, säger Ulf Tjernström.
Det var bara några veckor sedan Bredbyn blev av med Uno-X, och därmed det enda stället för drivmedelsförsäljning. Det var Norsk Hydro som sa upp avtalet i förtid, ett beslut som tvingade mackägaren Sven-Inge Matsson att dra sig tillbaka av ekonomiska skäl.
Den nya automatstationen kommer att uppföras på annan plats än den Uno-X låg på, och Ulf Tjernström säger att bygglovsärendet ska behandlas skyndsamt.
– Det är många som har stort intresse av att kunna tanka igen i Bredbyn, säger Tjernström. Det är både tidsödande och dyrt att tvingas ta de 1,2 milen till Mellansel.
Automatstationen i Bredbyn kommer att tillhandahålla såväl etanol och diesel som bensin. Tjernström räknar det att det kommer att säljas mer än 2 miljoner drivmedel årligen.
Intressant att det blir billigare att bygga nytt på en annan plats än att överta befintlig mack men OK vill väl inte ta på sig Hydros marksaneringskostnader..
Macken är enl OKQ8 hemsida igång nu och jag la till den i databasen.
/Aryan