Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 10:21 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Tror jag säkert,, såg bara dom få tillfällen man kunde iakta micran på avstånd framför allt i Mariehamn som naturligvis har lite infotext på båda sidorrutorn bak, ofta hade näsorna tryckta mot rutorna.

Och annars var i stort uppståndellsen stor att man med en "vanlig" micra som körs på etanol och informerade även flertalet mackägare som mycket positivt tog emot dessa flygblad med breda leénde, så nu väntas det förmodligen på att första pumpen skall komma,,,

Så det blir ännu en "räd" i vårdagarna igen och se om det hänt något mer, för jag har hitills trots allt ändå fått en del förfrågningar om möjligheten att även skicka etanoldekaler dit, vilket inte är några problem. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
När St1 etablerade sig utanför Hässleholm sas det att alla St1 skulle ha E85 från start. Märkligt då att det saknas i hemlandet.

Kommunen försökte också övertyga St1 om att bygga en bemannad mack, eftersom det var vad som var planerat för platsen, men de vägrade.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 10:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo ST1 är ju helfinskt och kan inte svara på varför dom slagit så pass stort med etanolen i sverige och tydligen inte en enda mack i hemlandet som säljer etanol och kändes som sagt riktigt ovant att kliva in i en anläggning modell större och hos ST1.

Även om det tydligen var en före detta ESSO mack,,, så nu är det iaf enligt den föreståndaren klart att senast till jul skall iaf dom ha E85,,, annars låg BF95 på strax över 1,4 euro/litern på Åland.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 12:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Är i Finland då och då. Hörde att det är så galet att E85 inte ens är tillåtet som det nu är! Brukar också roa mig med att läsa ledare/insändare i deras tidningar och kan konstatera att etanol som bränsle är nästan ett skällsord för de flesta! Lika märklig inställning finns till pellets som uppvärmingsbränsle. Det är blott och enbart värmepumpar av olika slag som gäller, liksom även elbilar. Nästan så jag får en känsla av att pga att Sverige vurmar för etanol/pellets så gör de tvärtemot :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:
Brukar också roa mig med att läsa ledare/insändare i deras tidningar och kan konstatera att etanol som bränsle är nästan ett skällsord för de flesta!


Ingen skillnad jämfört med här då! Jag vet inte hur många jag har hört som har tyckt att "vi ska inte köra våra bilar på etanol i alla fall", utan att kunna motivera bättre än att de återger huvuddragen i den senaste kvällstidningsartikeln.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 12:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Baggis skrev:
Brukar också roa mig med att läsa ledare/insändare i deras tidningar och kan konstatera att etanol som bränsle är nästan ett skällsord för de flesta!


Ingen skillnad jämfört med här då! Jag vet inte hur många jag har hört som har tyckt att "vi ska inte köra våra bilar på etanol i alla fall", utan att kunna motivera bättre än att de återger huvuddragen i den senaste kvällstidningsartikeln.

Viss skillnad ändå i det att så har de varit "hela tiden", medan jag uppfattar det som om "antietanol-drevet" inte har funnits här förrän på senare tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 13:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I Thailand finns samma typer av motorjournalister som här:
http://www.bangkokpost.com/150808_Motor ... otor89.php

Sen satsar vll Finland mycket på kärnkraft och då är biobränsle naturligtvis "inget att ha".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 16:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Folkpartiet hyllar ju elbilen här hemma...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 13:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
Är i Finland då och då. Hörde att det är så galet att E85 inte ens är tillåtet som det nu är! Brukar också roa mig med att läsa ledare/insändare i deras tidningar och kan konstatera att etanol som bränsle är nästan ett skällsord för de flesta! Lika märklig inställning finns till pellets som uppvärmingsbränsle. Det är blott och enbart värmepumpar av olika slag som gäller, liksom även elbilar. Nästan så jag får en känsla av att pga att Sverige vurmar för etanol/pellets så gör de tvärtemot :wink:


Jag fick följandande svar från ST 1 angående E85 i Finland:
Citat:
För tillfället E85 (eller andra blandningar med lika hög etanol andel) är inte gödkänd som fordonsbränsle i Finland. Finns ingen beskattningsbeslut heller.
=> St1 jobbar på att regeringen skulle besluta om beskattning samt att process för godkännandet skulle kunna börjas.


Kan de vara oroliga att folk ska dricka det?

Undrar också hur man ska göra vid gränsen till Finland om E85 inte är godkänd som fordonsbränsle, ska man tömma tanken där? :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 13:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag tolkar det som ett utslag av deras allmänna motstånd mot biobränslen... När jag far till Finland då är alltid tanken full av E85, de får säga vad de vill om det, hehe!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Man har enligt internationella konventioner alltid rätt att medföra bränsle i sitt fordon sålänge fordonet är godkänt för trafik.
Och det måste väl en bil som är godkänd i ett land som Sverige vara...
Sicka tomtar...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E85 i Finland
InläggPostat: mån 09-01-19 15:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har tidigare läst i något sammanhang att dom skrev en lag tidigare om fordonsbränslen. Men det blev som det ofta händer, att lagen blev bunden till en viss teknik, i stället för som jag tror var avsikten, att minska utsläppen i avgaserna. Lagen pekar mer på metoder än på resultatet.
Dessvärre kommer jag inte ihåg var jag läste detta, men jag vet att jag har sett det i tryck.
Alltså har dom låst fast sig i ett spår och följer det. Det är väl bara att hoppas att dom får ge sig när allt fler stater inom EU tar till sig etanolen som bränsle, och utvecklar det. Lagar har ju skrivits om förut. Och när cellulosaetanol blir verklighet, tänker dom nog inte bara stå och titta på.
Jag har ju vissa små anknytningar till Finland, och kan intyga att E85 är ett "svärord" i Finland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 15:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad är största problemet, att regnskog påstås huggas ner, eller världssvälten eller att bilarna går sönder/ inte fungerar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 15:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Vad är största problemet, att regnskog påstås huggas ner, eller världssvälten eller att bilarna går sönder/ inte fungerar?

Bra fråga! Jag har alltid förundrad mig över den allmänna ovilja de styrande där verkar ha mot sådant som vi i Sverige anser vara riktigt ur miljösynpunkt. Det är lite som om de vore halvt "sovjetiska" i sitt sätt att tänka i de frågorna...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E85 i Finland
InläggPostat: mån 09-01-19 15:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
nyfiken skrev:
Jag har ju vissa små anknytningar till Finland, och kan intyga att E85 är ett "svärord" i Finland.

Jag skulle inte påstå att det är ett allmänt "svärord" hos medel-Finnsson, mer då hos de styrande/tongivande. Jag har t.o.m "smugglat" lite E85 till min svåger som ville testa om det kunde förbättra avgasvärdena som han hade problem med i sin bil, vilket det också gjorde. Han tycker att de styrande där är rena "tomtarna" ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011