Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 16:31 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Vad skönt det känns nu när man ser att Etanolen går upp och man skrev på beställningspapper på en ny Volvo V50 D5 diesel i helgen.
Tänk vilket literpris det blir till vintern nu :P 8.79 + 0.60 = 9.39kr/l
De e slut med etanolfjanteriet för min del nu, återkommer kanske om 10år när tekniken har utvecklats.

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 18:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
aryan skrev:
FiddeUBC skrev:
Vad skönt det känns nu när man ser att Etanolen går upp och man skrev på beställningspapper på en ny Volvo V50 D5 diesel i helgen.
Tänk vilket literpris det blir till vintern nu :P 8.79 + 0.60 = 9.39kr/l


Hos JET kostar BF 95 idag 12,94 kr/l
E85 8,54kr per liter vilket innebär att vinteretanol E75 borde kosta 9,06 *)
Diesel 13,29 kr/l

VOLVO V50 1.8 F drar enl miljfordon ca 1,01 l/mil blandat körning = 8,6254 kr mil
VOLVO V50 D5 drar enl TV ca 0,70 l/mil blandat körning = 9,303 kr mil

Din nya bil kommer att kosta 5670 kronor i skatt per år, V50 FFV 1130 kr/år...

FiddeUBC skrev:
De e slut med etanolfjanteriet för min del nu, återkommer kanske om 10år när tekniken har utvecklats.


Välkommen åter då!

Aryan

*) (8,54 - 0,15 x 12,94) x 0,88235294118 + 0,25 x 12,94 = 9,05764706 kr/l


Haha ja men en etanolbil drar inte 30%mer.. , det räcker inte... runt 40% är mer en realistisk siffra.
Skatten ligger på 4000kr och för den delen är det lätt insparat då jag slipper o serva den var 1000de mil. Dieseln servas vid 3000mil och då kostar servicen lika mycket som för flexifueln.
Jag har 50öre rabatt per liter diesel hos preem.
Dieselbilar dricker 30 mindre än motsvarande för bensin.
Jag slipper tanka 511ggr på en resa.
Som sagt det är slut med detta nu jag orkar faktiskt inte hålla på med bilar som inte startar varkens man har motorvärmare inkopplad eller ej.
En bil som dör när det är varmt vid frikoppling bara för att Acn drar så mycket kraft att bilens klena 1.8litersmotor dör. Den går på 2-3cyl när det är kallt för etanolen inte antänds ordentligt.

Har ni inte reflekterat över när senaste sänkningen för etanol var, bortsett från Vinter / sommar kvalitè ???
Det är väldigt längesen i vart fall...

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 19:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
FiddeUBC skrev:
Haha ja men en etanolbil drar inte 30%mer.. , det räcker inte... runt 40% är mer en realistisk siffra.
Jag har 50öre rabatt per liter diesel hos preem.
Dieselbilar dricker 30 mindre än motsvarande för bensin.


V50 1.8 F drar enl tillverkare 0,74 på bensin blandat körning, så den skulle dra 40% mera på etanol så drar den 0,1036 l/mil, jag räknade med 0,101 l/mil
VOLVO V50 1.8 F då blir det = 8,84744 kr mil
VOLVO V50 D5 drar enl tillverkare 0,7 l mil med dagens dieselpris hos JET (13,29) = 9,303 kr mil

Preems pris 13,69 - 50 öre rabatt skulle bli 13,19 kr/l dvs 9,233 kr/mil har du förresten ingen rabatt på E85 hos Preem?

Fortfarande blir då diesel ca 39 öre/mil dyrare

FiddeUBC skrev:
Skatten ligger på 4000kr och för den delen är det lätt insparat då jag slipper o serva den var 1000de mil. Dieseln servas vid 3000mil och då kostar servicen lika mycket som för flexifueln.


Skatt är idag 5103kr/år jmfd med 1 130 kr / är så detblir ca 4000 extra, och på 3000 mil sparar du en tusenlapp i bränslekostnader när man kör på E85, så om du kör 3000 mil/ år så är det trots allt 5000, kostar varje service 2500 kr?
Dieselbilen kostar också 50.000 mer i inköp...

FiddeUBC skrev:
Jag slipper tanka 511ggr på en resa.


Med lika stor tank skulle du tanka flexifueln 1,48 ggr så ofta med E85 (med E75 blir skillnaden något mindre) men jag ser nu att FF modellen har 55l och D5 60 l, det blir då ca 1,6 ggr så ofta man måste tanka 1.8 F.

FiddeUBC skrev:
Som sagt det är slut med detta nu jag orkar faktiskt inte hålla på med bilar som inte startar varkens man har motorvärmare inkopplad eller ej.
En bil som dör när det är varmt vid frikoppling bara för att Acn drar så mycket kraft att bilens klena 1.8litersmotor dör. Den går på 2-3cyl när det är kallt för etanolen inte antänds ordentligt.


Nej det skulle jag heller inte akseptera, det låter som rena rama måndagsexempler!

FiddeUBC skrev:
Har ni inte reflekterat över när senaste sänkningen för etanol var, bortsett från Vinter / sommar kvalitè ???
Det är väldigt längesen i vart fall...


Nej det har jag inte reflekterad så mkt över men däremot har jag reflekterad över mkt dieseln har stigit i pris, särskild i somras var det väldigt höga dieselpriser och trots den senaste tidens prissänkningar så har den fortfarande gått upp mkt mera än etanol, den trenden hoppas jag förstås att den fortsätter :-)
Den 9:e februari i år kostade diesel 11,74 kr/l hos Jet, idag 13,29 kr/l eller en ökning med 13,2%
E75 kostade då 8,64 kr/l idag skulle den kosta 9,06 kr eller en ökning med 4,86%

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 23:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
FiddeUBC skrev:
En bil som dör när det är varmt vid frikoppling bara för att Acn drar så mycket kraft att bilens klena 1.8litersmotor dör. Den går på 2-3cyl när det är kallt för etanolen inte antänds ordentligt.

Jag tycker att detta låter som ett garanti-ärende... v50 är väl ganska ny?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 07:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har bara en gång gjort en riktig koll av vad min fabriksfärdiga Ford Focus flexifuel drar per mil och det visade sig vara mer än deklarerad bensinförbrukning plus trettio procent. Det tog jag dock som att den deklarerade bensinförbrukningen var fantasisiffror, vilket man också ofta läser om i bilmedia. Hur som helst försöker samma bilmedia få oss att köpa dieselbilar, bland annat på grund av dess låga milkostnader (=bränslekostnad per mil). Senast härom dagen skrev gratistidningen Lokaltidningen om VW Golf Blue Motion där man bland annat skrev att bränsleförbrukningen var 0,5 liter per mil och påpekade att detta var hälften av vad samma bil drar E85. Sant. Men alla dieselbilar kostar väldigt mycket mer än både bensin- och etanolversionerna och därför måste man köra många mil innan det lönar sig att köpa diesel- istället för etanolbil (och för all del bensinbil också). För min del som tillsammans med min hustru kör 1500 mil per år är en etanolbil tankad med E85 det absolut billigaste alternativet.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 08:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Många gånger lönar det sig inte med diesel hur mkt man än kör som i ovanstående exempel mellan V50 1,8F och 2,5D. Nu är jämförelsen inte helt rättvist eftersom 2,5D versionen har en större och starkare motor. Man borde ii stället jämföra med en mindre dieselmotor t ex V50 2,0D

Den kostar bara 20.000 mera i inköp, drar 0,58 l/mil och 3 638 kr i skatt/år
Det blir en bränsle kostanad på en krona per mil mindre ed dagens priser men 2500 kr mera skatt/år och 20.000 högre anskaffningspris gör väl att att det blir mer eller mindre hugget som stucket med dagens bränslepriser, vilket innebär att man utan merkostnader kan göra ett mycket miljövänligare vall.

Hur ofta är det så om man jämför med andra varor att det miljövänligaste alternativet kostar lika mkt eller tom blir billigare?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 08:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det verkar som att först nu när diesel inte är speciellt billigt längre börjar folk (givetvis påhejade av media) skaffa dieselbilar. Ofta av ekonomiska skäl (kalkylerna kan man alltid diskutera), men en del av miljöskäl. Jag har träffat åtminstone två som båda sa sig ha sett "En obekväm sanning" (jag har inte sett filmen) och sagt sig bli så berörda och villiga att dra sitt strå till stacken för att rädda vår planet och skaffar... dieselbil!

Jag får lägre försäkringspremie för att min hil är en miljöbil och jag betalar lägre fordonsskatt, men media basunerar ut att den dryga tusenlappen jag betalade i 3000-milaservice äter upp besparingen man gör i bränslekostnader per mil. Låt oss räkna igen (för att det ska överensstämma med min verklighet räknar jag med priset på en obemannad OKQ8- eller Statoilmack för bensinen med priset på en bemannad Statoilmack för E85):

Bensinkostnad för 1000 mil i min Ford Focus flexifuel: 13,04x0,70x1000=9128 kronor

E85-kostnad för 1000 mil i min Ford Focus flexifuel:
8,69x0,70x1,30x1000=7908 kronor

Mellanskillnaden på 1220 bekostar min "extra" service. Ovanpå detta har jag som sagt var lägre försäkringspremie och fordonsskatt.

Plus mindre smutsigt miljösamvete. Det är värt mycket det.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 11:34 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Blir lite förvirrad nu när inläggen är splittade men skriver samma här också då.

Men om man säger så här.

En V50 1.8F som körs på bensin med 125hk motor släpper ut 177 gram/km
En V50 D5 180hk som körs på diesel släpper ut 166 gram /km.

Om man tar en lika stor benisnmotor som dieseln, 170hk 5cylindrig V50 som körs på bensin släpper ut 203gram/km koldioxid.

Jag fårstår faktiskt inte då varför priset på dieselskatt och drivmedel är så högt på just diesel. Det borde vara bensinen som är straffskattad. Eller????
Jag tror tyvärr att allt eftersom etanolen används mer och mer så ökar priset. Senaste prissänkningen var ju trots allt våren 2007, sen dess har det bara ökat.
För första gången jag tankade etanol betalade jag 7.83kr litern på bemannad statoil station... det var år 2005.

En diesel släpper ut mer kväveoxider och partiklar men denna motorn jag har beställt nu är den enda som volvo har som uppfyller Euro 5 2011PM miljöklassning. Den har även partikelfilter vilket jag tycker är viktigt.
Använder jag dess utom Preems nya dieselsorter ACP Bio 15 och ACP Bio 30 släpper jag ut ännu mindre koldioxid.

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 13:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tar bort ditt och mitt inlägg i andra tråden, det är onnödigt att dubbelposta

FiddeUBC skrev:
Men om man säger så här.

En V50 1.8F som körs på bensin med 125hk motor släpper ut 177 gram/km
En V50 D5 180hk som körs på diesel släpper ut 166 gram /km.


Tillverkarna uppger bara CO2 som kommer från avgasröret och inte vad bensin/dieseltillverkning transport osv ger. Naturvårdsverket har med vägverket vägt in dessa faktorer se "Indeax över nya bilars klimatpåverkan" se http://www.naturvardsverket.se/upload/0 ... t_5816.pdf

Vår räknare http://etanol.nu/forbrukning.php använder dessa uppgifter om man använder den så får man:

En V50 D5 som körs på vanlig diesel med 2% RME = 208,6 gr/km
En V50 1.8F som körs på vanlig bensin 95 med 5% etanol (0,74l/mil) = 196,1 gr/km

Men man gör miljön och plånboken en björntjänst om man kör flexifuel volvon på bensin;
En V50 1.8F som körs på E85 och drar 40% mer än på bensin (1,036 l/mil) vilket jag tror är i överkant ger 60,66 gr/km
En V50 1.8F som körs på E75 (vinter E85) och drar 35% mer än bensin dvs 1l/mil ger 84,25 g CO2/km

FiddeUBC skrev:
Om man tar en lika stor benisnmotor som dieseln, 170hk 5cylindrig V50 som körs på bensin släpper ut 203gram/km koldioxid.


Beror på om du menar automat eller manuella växellådan. Automaten drar 0,91 och manuella lådan 8,5 l i milen, det blir alltså 225,25 respektiva 241,15 g CO2/km

FiddeUBC skrev:
Jag fårstår faktiskt inte då varför priset på dieselskatt och drivmedel är så högt på just diesel. Det borde vara bensinen som är straffskattad. Eller????


Det är en vanlig missupfattning, det är faktist precis tvärtom, drivmedelskatten på diesel är (än så länge) lägre på diesel än på bensin:
Bensinen har 5,29 kr/l i energi- och CO2 skatt
Diesel har 4,16 kr/l i energi- och CO2 skatt

Diesel (innehåller 9,8 kWh/l) har mer energi per liter än bensin (8,89 kWh/l)
Omräknad per kWh har bensin 0,595 kr/kWh i skatt medan diesel bara har 0,42 kr/kWh.

Diesel släpper även ut mera CO2 per liter 298 gr/l (diesel), 265 gr/l (bensin).

Med likvärdig energi och CO2-skatt som på bensin skulle dieseln kosta ca 2,17 kr mera per liter än den gör idag!

FiddeUBC skrev:
Jag tror tyvärr att allt eftersom etanolen används mer och mer så ökar priset. Senaste prissänkningen var ju trots allt våren 2007, sen dess har det bara ökat.
För första gången jag tankade etanol betalade jag 7.83kr litern på bemannad statoil station... det var år 2005.


Självklart ökar priserna på alla alternativa energiformer allt eftersom den billiga oljan tar slut. De spelar ingen roll om det nu är el, pellets, biogas eller etanol, men oljan dvs bensin och diesel gått upp minst lika mkt även om den just nu har gått ner är det få som tror att det är en besående trend.

Priserna på etanol är mycket stabilare än de på benisn och diesel som går upp och ibland ner igen som en jojo hela tiden. Bensinen har nästan altid varit dyrare att köra på men diesel (och gas) har länge varit det billigaste drivsmedelalternativ om man kör mkt men sedan i våras är den inte det heller längre om man räknar in merkostnader för bil och skatt.

Kolla lite på Jet's prisstatistik så kan man se vilket bränsle som ökad mest.

Datum 95 96 98 E85 DIESEL
2007-04-19 11,34 11,50 11,64 7,64 9,74
2007-09-04 11,64 11,80 11,94 7,74 10,54
2008-04-22 12,74 12,90 13,04 8,04 12,99
2008-09-03 12,94 13,10 13,24 8,54 13,29

EDIT Statoil hade ännu bättre statistik http://www.statoil.se/file_archive/prod ... privat.xls (tack för tipset GL)

Kod:
Datum:               95      96      98    Diesel    E85
Genomsnitt aug 05   1192    1208    1222    1092     783
Genomsnitt aug 06   1204    1220    1234    1151     863
Genomsnitt aug 07   1159    1175    1189    1076     799
Genomsnitt aug 08   1326    1342    1366    1361,9   849


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 15:13 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Eftersom man får byta fil när man ligger efter en stinkande dieselputtra så förstår man varför dieselen är straffskattad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 15:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja utsläppskraven på en dieselbil är lägre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 08:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Tännlappen skrev:
Eftersom man får byta fil när man ligger efter en stinkande dieselputtra så förstår man varför dieselen är straffskattad.

Det är bensin som är straffskattad jämfört med diesel som Aryan försöker säga.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 12:50 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Men en Diesel släpper ju ändå ut mindre koldioxid än en bensinare.
Diesel brinner mycket kallare och ger därmed lägre Co2 utsläpp.

Tännlappen vi kan ju se vem som drar om vem, det är ingen sketen 1.8 litare jag har köpt denna gången. :P

Dessutom kommer min nya bil vara miljöklassad Euro5 2011 och har partikelfilter.

Aryan, har eran räknare tagit in transporten av Etanolen till macken också? Den flyger ju inte från Brasilien till macken.. Tänk då om alla kör på etanol, då får ju transporterna av etanol öka med 40% eftersom det går åt 40% mer bränsle..
Huvuddelen av oljan som importeras till Sverige kommer från Ryssland och Norge, är inte det närmre än Brasilien? För den delen har vi egna raffenaderier i Sverige.

Eftersom jag kör lastbil yrkesmässigt så kan jag rimligtvis inte förstå varför man ger sig på privatbilisterna först, det är helt orimligt för mig när jag tankar lastbilen varje dag a 600liter diesel, när det faktiskt är vi yrkesförare som förbrukar stora mängder bränsle som man borde gynna först av att köra på alternativa bränslen.
Titta bara på Maersk sealand och deras jättelika containerfartyg.
Bild

Det är inte bara fartygen som släpper ut stora mängder koldioxid utan aven containrarna som har kylaggregat som drivs av diesel. Alltså någon männsika måste väl rimligtvis förstå vad jag menar.
Någonstans måste man ju börja men varför gå på personbilar när det finns lastbilar, fartyg etc..

Som sagt var och en får tycka vad den vill och jag har skapat mig en egen uppfattning nu vad gäller Etanol, Det är ett fint bränsle om det utvecklas till att fungera minst lika bra som andra. Jag har nu skapat mig en egen uppfattning och jag tycker inte det är värt att satsa på en ny flexifuel även om jag får 10 lök av staten.

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 13:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
FiddeUBC skrev:
Men en Diesel släpper ju ändå ut mindre koldioxid än en bensinare.


1 liter 95 oktanig bensin (med 5% etanol) ger 2,65 kg CO2
1 liter diesel (med 2% rme) ger 2,98 CO2
1 liter E85 ger 0,5855 kg CO2
1 liter E75 ger 0,8425 kg CO2
1 liter RME ger 1,515 kg CO2

Ja transporter rafinaderiet osv är då inräknade.

Diesel ger alltså 12% mera CO2, men dieselbilar är oftast snålare därför brukar de ge något mindre C=2 utsläpp.

Om t ex en dieselbil drar 25% mindre än motsvarande bensinare så blir det alltså 0,75 x 2,98/2,65 ≈ 0,84 så släpper dieseln ut 16% mindre CO2. Alltså bara under förutsättningen att dieseln är mer än 11% bränslesnålare diesel ger minskade CO2 utsläpp i jämförelse med bensin.

FiddeUBC skrev:
Diesel brinner mycket kallare och ger därmed lägre Co2 utsläpp.


Förbränningstemperaturen har ingeting med CO2 att göra men du tänker möjligen på kväveoxid NOx? Där spelar temperaturen en roll men då tar 3-vägs katten hand om det vilket inte går i en diesel. Från avgasröret blir det därför mera NOx i en diesel trots att mindre NOx uppstår i dieselmotorn.

FiddeUBC skrev:
Tännlappen vi kan ju se vem som drar om vem, det är ingen sketen 1.8 litare jag har köpt denna gången. :P


Vilket ger ännu högre förbrukning och CO2 utsläpp när du drar på.

FiddeUBC skrev:
Dessutom kommer min nya bil vara miljöklassad Euro5 2011 och har partikelfilter.
Citat:

Partikelfilter och Euro5 i all ära, det blir inte lägre utsläpp av CO2 för det.

FiddeUBC skrev:
Aryan, har eran räknare tagit in transporten av Etanolen till macken också? Den flyger ju inte från Brasilien till macken.. Tänk då om alla kör på etanol, då får ju transporterna av etanol öka med 40% eftersom det går åt 40% mer bränsle..
Huvuddelen av oljan som importeras till Sverige kommer från Ryssland och Norge, är inte det närmre än Brasilien? För den delen har vi egna raffenaderier i Sverige.


Ja det har det annars skulle utsläppen av etanol blivit ännu lägre! Oljan måste hittas (vilket blir allt svårare), pumpas upp, transporteras, raffineras och transporteras. Etanol måste odlas, skördas, jäsas, destilleras och transporteras. Allt sånt är inräknad.

FiddeUBC skrev:
Eftersom jag kör lastbil yrkesmässigt så kan jag rimligtvis inte förstå varför man ger sig på privatbilisterna först, det är helt orimligt för mig när jag tankar lastbilen varje dag a 600liter diesel, när det faktiskt är vi yrkesförare som förbrukar stora mängder bränsle som man borde gynna först av att köra på alternativa bränslen.
Titta bara på Maersk sealand och deras jättelika containerfartyg.

Det är inte bara fartygen som släpper ut stora mängder koldioxid utan aven containrarna som har kylaggregat som drivs av diesel. Alltså någon männsika måste väl rimligtvis förstå vad jag menar.
Någonstans måste man ju börja men varför gå på personbilar när det finns lastbilar, fartyg etc..


Ja de finns många områden som man borde minska utsläppen inte bara personbilar såklart. Båtar i sig är räknad per frakt och distans i för sig ett ganska effektivt transportsätt vet inte ens om tåget är bättre men visst är det mkt som transportars långt i onödan. Äpplen från sydamerika kan i affären vara billigare än svenska äpplen fast det är säsong för äpplen här, det är naturligvis inte rätt. Men allteftersom oljan blir dyrare blir naturligtvis också onödiga transporter för dyra.

FiddeUBC skrev:
Som sagt var och en får tycka vad den vill och jag har skapat mig en egen uppfattning nu vad gäller Etanol, Det är ett fint bränsle om det utvecklas till att fungera minst lika bra som andra. Jag har nu skapat mig en egen uppfattning och jag tycker inte det är värt att satsa på en ny flexifuel även om jag får 10 lök av staten.


Jag tror du gör ett dubbelt misstag, alltså inte bara miljömässigt utan även ekonomiskt. Om dieseln fortsätter att stiga i pris som den har gjort de sista åren och det beror helt enkelt på dieselbrist när allt fler köper en diesel, så kan de komma att bli ganska så "kalla" som begagnad, hög bränslepris + hög fordonsskatt = låg andrahandsvärde skulle jag tro.

Men först om några år vet vi vad en liter diesel kostar jämförd med en liter etanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 13:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
FiddeUBC skrev:
Men en Diesel släpper ju ändå ut mindre koldioxid än en bensinare.
Diesel brinner mycket kallare och ger därmed lägre Co2 utsläpp.


Co2 per förbrukad energi är ung. samma för alla bränslen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011