Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 07:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-11-22 18:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
När man som jag inte byggt fast sig med större spridare eller har en förgasare med specialmunstycken för E85 utan likt en FFV-bil lätt kan byta till bensin vill man ju också ha ett starkt övertygande skäl om man skulle ta det "vågade" steget. Jag startar med några varianter här:

Citat:
Chaans devis: Jag är teknikneutral jag - är bara ute efter pengarna.


Citat:
Om jag köper mer bensin höjs oljepriset så att "ordningen" snabbare återställs.


Citat:
Med nuvarande ekonomiska kris sjunker CO2-utsläppen snabbare än jag hinner öka på dem.


Citat:
Ja antar alltid det billigaste anbudet.


Citat:
Jag har fått rosa klägg i motorn och måste tvätta bort den med bensin.


Citat:
Jag måste av nostalgiska skäl känna efter hur bilen fungerade med bensin.


Citat:
Jag behöver av vetenskapliga skäl utöka min statistik med fler data från området med låga etanolhaler.


Några bättre alternativ :?:

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-22 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag förstår nog inte frågan, men svarar ändå:

Jag tankar etanol för miljöns skull.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-23 08:00 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Säger densamma, men säg gärna att man blivit väl "insnöad" genom åren på spriten,, men om inget annat har det varit och ÄR en jäkla kul hobbies efter bland annat tusentals kontakter i ämnet ;-)

Som nu blivit närmare 10 år med uteslutande E85/E75 genom alla åren och så även för mig och troligt med lång tid framöver tankar etanol för miljöns skull och med det bästa i dag ståendes bud för en vanlig dödlig.

Spritmissbrukande helnykterist. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-11-23 09:08 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
GL skrev:
Några bättre alternativ :?:


Det blir inte lätt.
Den här är rätt så svårslagen:

Citat:
Med nuvarande ekonomiska kris sjunker CO2-utsläppen snabbare än jag hinner öka på dem.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-23 11:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man bör väl räkna ihop sina egna utsläpp och se om de hamnar under en "global hållbar nivå", innan man kan försvara användning bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Chaan skrev:
Jag tycker det här argumentet knäcker alla andra. Jag använde alla mina 65 IQ-enheter när jag tänkte ut det: 'Om nu bensinen är så farlig är det väl bättre ju snabbare den tar slut'.

/Klart slut.


Den var rolig!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 18:21 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
tankar fossilt för miljöns skull.

gjorde alla det, skulle dom bli tvugna att sänka priset på etanol.. så fler skulle köra på det i slutänden, än att några få som vill betala för att köra miljövänligt gör det.

kan dom sälja etanol fastän det det är dyrare än bensin så gör dom det också.

tyvärr....

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 18:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
rickard skrev:
tankar fossilt för miljöns skull.

gjorde alla det, skulle dom bli tvugna att sänka priset på etanol.. så fler skulle köra på det i slutänden, än att några få som vill betala för att köra miljövänligt gör det..


Eller så säger bensinbolagen: "vi vill gärna ställa upp på miljön men ingen köper etanol längre, dags att avskaffa den".

/Aryan

PS jag köper också ekomjölk fast den kostar mer, den smakar bättre och är bättre för miljön, precis som E85 är bättre för bilen och miljön

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
PS jag köper också ekomjölk fast den kostar mer, den smakar bättre och är bättre för miljön, precis som E85 är bättre för bilen och miljön


Jag också. Det är ofta kvinnorna på jobbet säger att de inte köper ekologiskt för att det är sååå dyrt, men en krona mer för något som kostar 16-17 kronor är inte tillräckligt dyrt för att jag ska avstå. Förresten inbillar jag mig att många som är anti ekologiskt köper grisen i säcken eftersom de ofta vill ha dyr märkesmat och missar då att mycket ekologiskt tillhör butikernas egna varumärken och är då ofta billigare än märkesmaten.

Idag blev jag påhoppad på jobbet med att jag minsann körde miljövänlig bil, men körde på miljöfarliga dubbdäck. Han visste inte riktigt på vilket sätt dubbdäck var miljöfarliga. Han hade bara läst att de var det.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 23:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mitt främsta argument för att köpa ekomjölk (och för den delen filmjölk) är att den brukar hålla sig bättre än "vanlig" mjölk. Dels har den alltid 2-3 dagar längre hållbarhetstid från förpackningsdatum till bästföredatum, och dels brukar den klara sig bättre efter bästföredatum. Tack vare detta kan jag spara tid och resurser på att handla mat mer sällan.

Rent allmänt gäller ju att lantbrukarna får så mycket bättre betalt för Krav-godkända råvaror, att varenda bonde som är någotsånär framåt och medveten av sig strävar efter att bli kravgodkänd. Och det är ju ganska naturligt att just de bönderna förmodligen är de som är bäst på att ha välskötta mjölkmaskiner, hålla bra hygien i mjölkrum osv, det slår direkt igenom på lägre bakteriehalt i mjölken och därmed är mjölken i bättre skick när den kommer fram till mejeriet och pastöriseras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Han visste inte riktigt på vilket sätt dubbdäck var miljöfarliga. Han hade bara läst att de var det.


Haha :D :D
Ja....detta är en ny myt som spritts med eldens hastighet bland okunniga journalister o politker..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 12:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-10-14 19:38
Inlägg: 8
Ort: Från
Om jag hade haft en miljöbil (med förmåner) så hade jag nog övervägt bensin i dagsläget pga ekonomin men då jag inte åker så mycket så tror jag nog jag fortfarande hade tankat E85. Men om jag hade haft en "hemmakonverterad" bil hade jag utan tvekan bytt till bensin eftersom man inte får någe för att man tänker på miljön.

Sjukt att dom höjt E85 så mycket (och dessutom sänkt bensinen)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 18:16 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011