Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förundersökning inledd!
InläggPostat: tor 08-12-18 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Hälften av av alla miljöbilar kör på bensin
Publicerad: 18 december 2008, 03.00

Under den timme som SvD:s reporter och fotograf står och andas in avgaser vid bensinstationen vid Thorhildsplan i Stockholm passerar fyra etanolbilar – bara två tankar etanol.

Jämfört med Svenska petroleuminstitutets siffror över förra månadens etanolförsäljning stämmer den lilla undersökningen vid den stora Stockholmsmacken väl överens med statistiken.

Billig bensin gjorde att försäljningen av etanol halverades mellan oktober och november, trots att försäljningen av etanolbilar ökat.

I går var det drygt två kronor billigare per liter att använda bensin (se faktaruta nedan på sidan 7 om hur prisskillnaden räknas ut). Under de senaste veckorna har prisskillnaden varit uppe i tre kronor.

– Man kan vända på det och se det positivt, 50 procent fortsätter trots allt att köpa etanol. Insikten om att vi behöver göra något åt klimatet ökar kontinuerligt bland allmänheten, säger Ulf Svahn, vd på Svenska petroleuminstitutet.

Enligt nya siffror från Naturvårdsverket fortsätter koldioxidutsläppen från biltrafiken i Sverige att öka. Höjd koldioxidskatt är regeringens verktyg för att få fler att köra miljövänligt. Men någon skattehöjning är inte att vänta i det närmaste. Miljöministern hoppas och tror i stället att oljan, som styr bensinpriset, ska bli dyrare.

– Jag bedömer att det här är en tillfällig nedgång i oljepriset och uppgång i etanolpriset. Totalt sett kommer vi ändå att minska utsläppen, säger Andreas Carlgren.

Miljöbilspremien har lett till att många har köpt etanolbil, som de nu tankar med bensin. Går det fortfarande att prata om en lyckad miljösatsning?

– Absolut, det är en succé för att vi ökat miljöbilsförsäljningen så kraftigt. Vad det samtidigt visar är att konsumenterna är prismedvetna. På lång sikt kommer etanol att vara ett billigare alternativ.

Enligt Naturskyddsföreningen motsvarar den halverade etanolförsäljningen mellan oktober och november ett ökat utsläpp på ungefär 3 800 ton koldioxid, en bråkdel av det totala utsläppet.

– Alla utsläpp är bagatellartade, det är inget relevant argument. Om vi höjer priset på bensin och diesel uppmuntras människor att göra det lilla, som att ställa bilen lite oftare och sänka farten, det är det som är viktigt, säger Naturskyddsföreningens trafikexpert Magnus Nilsson.

Han anser att regeringen bör höja koldioxidskatten, tänka om och se ett lågt oljepris som något bra.

– En kraftfull klimatpolitik syftar till att efterfrågan på olja ska sjunka. När efterfrågan på olja sjunker, då faller priset. Det är ett dilemma som diskuteras lite i klimatpolitiken, säger Magnus Nilsson.

Samtidigt som bensinen har blivit billigare har etanolen stigit i pris. På vintern blandas mer bensin i etanolen, vilket gör att skatten för bränslet blir dyrare. Detta är förklaringen till pris­höjningen, enligt bensinbolagen.

Men bolagens gemensamma höjning med 90 öre litern, som gjordes den 3 november i år, har nu blivit en fråga för Konkurrensverket. I veckan inleddes en förundersökning.

– Det här är något vi ser mycket allvarligt på. Att alla höjt samtidigt och lika mycket, det gör oss lite nyfikna, säger Björn Lidén, avdelningsråd på Konkurrensverket.

Efter årsskiftet avgör Konkurrensverket om man ska gå vidare med utredningen av bensinbolagens prissättning på etanol.


Jenny Kallin


Citat:
Fakta

Mest sålda miljöbilarna

1 Volvo V70 Flexifuel 9 881 stycken.

2 Saab 9-3 Biopower 8 878.

3 Volvo V50 Flexifuel 6 793.

4 Saab 9-5 Biopower 6 018.

5 Ford Focus Flexifuel 4 858.

Siffrorna anger antal sålda bilar under 2008, till och med november.

Källa: BIL Sweden


Citat:
Utsläppen från biltrafiken ökar

• Totalt sett minskar Sveriges utsläpp av växthus­gaser, men inte utsläppen från biltrafiken.

• Sverige släpper ut cirka 54 miljoner ton koldioxid under ett år, 20 miljoner ton kommer från trafiken varav 12 miljoner ton kommer från personbilar.

• 12,46 kr/liter är just nu drivmedelskostnaden för etanol. På pumppriset (9,59 kr/liter) måste 30 procent läggas till, eftersom en bil drar mer bränsle när den går på etanol. Priset för bensin (95 oktan) är 10,19 kr/liter.

Fakta: Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Miljödepartementet


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2218691.svd

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 16:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
något vi ser mycket allvarligt på. Att alla höjt samtidigt och lika mycket, det gör oss lite nyfikna


Om jag hade det jobbet skulle jag vara lite mer än "lite nyfiken"...
De lägger säkert ner utredningen med någon korkad motivering om att det visst är ett högt världsmarknadspris på etanol nu...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
2009-03-06

Konkurrensverket granskar etanolpriset
I november förra året höjde alla oljebolag etanolpriset med 90 öre. Följden blev att etanolförsäljningen sjönk som en sten. Nu vill Konkurrensverket att bolagen förklarar sig.
Fler och fler miljöbilsägare ratar etanolen och fyller tanken med vanlig 95-oktanig bensin. Därför är etanolförsäljningen snart nere på samma låga nivåer som innan miljöbilsboomen tog fart på allvar för ett par år sedan.

Sedan toppnoteringen i september förra året, då svenska bilister tankade över 28 miljoner liter etanol, hade floden i januari i år minskat till en rännil på 5,3 miljoner liter, enligt statistik från Svenska Petroleuminstitutet, SPI.

Medan bensinpriset sjunkit har etanolpriset i stället stigit. Det blev särskilt tydligt i november, när den så kallade vinteretanolen - med en 25-procentig i stället för en normalt 15-procentig bensininblandning - infördes. Över en natt höjdes etanolpriset med 90 öre litern.

Mer bensin i etanolen
Från oljebolagens sida förklarar man prishöjningen med att man blandar in mer bensin, som ju inte är skattebefriad.

Enligt Statoil står själva skattedelen för 53 öre av prishöjningen.
– Resterande del av prishöjningen orsakades av att våra inköpspriser för E85 steg till följd av en dyrare dollar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Men den förklaringen håller inte, anser organisationen Gröna Bilister.
– Internationellt sett är etanolen billigare än tidigare. Och även om vi bara importerar verifierbart hållbar etanol, som ju är lite dyrare än etanolen på spotmarknaden, så förklarar det inte hela höjningen, anser Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

– Det allvarliga är att många konsumenter känner sig lurade och svikna. Här har de köpt en miljöbil och så straffas de vid pumpen.

Oljebolagen granskas
Därför har organisationen vänt sig till Konkurrensverket och bett myndigheten granska om oljebolagen ägnar sig åt kartellverksamhet.
– Vi har kommit så långt att vi nu har ställt ett antal frågor till Statoil, Preem, OKQ8 och Shell. Svaren ska vara inne senast den 18 mars, berättar Björn Lidén, handläggare på Konkurrensverket.

Myndigheten vill bland annat ha utförliga redogörelser för vilka kostnadsförändringar och marknadsbedömningar som ligger bakom prishöjningen och hur man mot denna bakgrund kalkylerade fram den faktiska höjningen.

Konkurrensverket vill också veta om bolagen hade kännedom om planerade prishöjningar hos konkurrenterna innan man fattade beslut om att höja det egna priset.

Text: Beatrice Palm


http://www.radron.se/templates/Artikel____2386.aspx

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-10 07:45 
Offline

Blev medlem: sön 09-01-25 12:33
Inlägg: 26
Fint att det börjar hända något.

_________________
Ford Focus FF -05
Friskens Funderingar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-11 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
1. Man kan ju fråga sig varför det först när GB gör en anmälan blir en förundersökning? Debattörer på etanol.nu har ju anmält saken för flera månader sedan.
Möjligheterna till undanröjande av bevis är ju stora nu.

2. Vi vet ju redan vad konkurrensverket kommer att komma fram till. (Hej KV, ni kan sluta dra i den tråden...!): ...SEKAB har tecknat avtal som deras kunder alla, utom några få undantag som t.ex. Shell, har varit bundna av.

Det är inte olagligt att köpa av samma lev. som sin konkurrent om inga andra lev. finns enkelt tillgängliga.
Så det enda jag vågar hoppas på är att de som inte har varit kunder hos SEKAB blir dömda för att ha prissamarbetat med de som var det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 14:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fick också svar från KV nu på frågan hur det går med min anmälan.

Citat:
Hej Aryan

Vi har startat en utredning av prissättningen på etanol och vi väntar just nu på att få svar på ett antal frågor som vi har ställt till Statoil, OK, Shell och Preem. Svaren förväntas komma nästa vecka och därefter ska vi bedöma om och hur vi ska gå vidare.


Det som iaf är positivt att en utredning nu görs, det var från början inte alls säkert när jag gjorde anmälan. Kanske kan en bidragende utrsak vara att jag även gjort en anmälan till EU's motsvarighet till KV, om inte KV gör sitt jobb ordentligt kan de gå vidare med saken.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 18:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, det är inte omöjligt att de redan fått en förfrågan från EU-kanske...:
"Hur går det med utredningen, vi har förstått att det är stora arbitrage på etanolmarknaden där uppe...?"

-Öhhhh...jo.....vi....håller på att titta på detta....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-05-14 15:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... tt-1.12220

Citat:
Prishöjning av E85 inget konkurrensbrott
När samtliga återförsäljare höjde priset på etanolbränslet E85 samtidigt var det inte ett brott mot konkurrenslagen. Det har Konkurrensverket kommit fram till efter en granskning.

Uppdaterad: 14 maj 2009, 15:25
Det var under hösten 2008 som Konkurrensverket fick kännedom om att alla återförsäljare av E85, alltså Statoil, Shell, Preem och OKQ8, höjt priset samtidigt och dessutom med exakt samma summa. Prishöjningar som sker vid samma tidpunkt och med lika stort belopp skulle kunna tyda på ett förbjudet samarbete, i strid med konkurrenslagen. Konkurrensverket inledde därför en utredning för att ta reda på om det skett ett lagbrott. Man ställde frågor till återförsäljarna angående bränsleprissättningen och gjorde också en undersökning av hur marknaden egentligen ser ut.

Efter analys och genomgång har Konkurrensverket kommit fram till att det inte skett något "konkurrensbegränsande samarbete". De avgörande faktorerna som var för sig bestämt E85-priset har enligt oljebolagen varit dollarkursen, etanolpriset, bensinpriset samt skatteförändringar. En annan faktor har varit övergången från sommar- till vinterkvalitet på E85 vilket påverkar bensinkoncentrationen. Shell säger också i sitt svar till Konkurrensverket att de använder sig av ett så kallat "Fuel pricing system", som bygger på inrapportering av prisförändringar hos konkurrenter i egna stationers närområden.

Henrik Carlsson
henrik.carlsson@alltommotor.se

Shells svar till Konkurrensverket
http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1 ... 0Shell.pdf

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-14 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Någon som är förvånad över utgången av "granskningen"?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-14 15:58 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag måste säga att jag tycker att det har tagit förvånansvärt lång tid att konstatera detta larviga faktum och att de borde ha ett obligatoriskt matematiktest för anställda hos konkurrensverket.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011