Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-01-28 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur länge skall de svenksa bolagens lögner få stå oemotsagda??

http://www.ethanolstatistics.com/Commod ... rices.aspx

Citat:
World Fuel Indicators
Product Date Price Change 1 Month Change 6 Months Change 12 Months


Conventional Gasoline
Rotterdam (ARA) Dec 2 $112.74 $118.89 (.00%) $321.89 (.00%) $227.14 (203%)



Bensin hade alltså ökat med 203% (procentberäkning i tabellen är fel står 0.0%) på spotmarknaden i Rotterdam den 2 dec 2008 på 12 månaders sikt jfrt med spotpriset på etanol som sjunkit 17-27%.:

Citat:
Spot Market Prices*
Anhydrous Ethanol
São Paulo Sep 19 $505.25 $477.81 (-5.43%) $462.79 (-8.40%) $367.74 (-27.22%)


Kunde man inte presentera dessa siffror (samt de svenska E85 priserna exklusive skatter) löpande tydligt på hemsidan så att denna bluff framgår för alla?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 17:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har skickat ett mail till konkurrensverket, hänvisat till din källa, gjort beräkningar och använt dollarns genomsnittsvärde från januari månad, och oktober månad:
Citat:
Den amerikanska dollarns snittvärde var under januari månad 2008:
6,40873 kr/dollar
Under oktober samma år var snittvärdet: 7,36904 kr/dollar

7,36904/6,40873 = 1,1498440408630102

Det kan vi avrunda till en 15 % ökning av dollarns värde för att vara snälla.

Låt etanolpriset i januari månad 2008 vara x.

1,15 * x * 0,7278 = 0.83696999 * x

Dollarns prisökning är alltså inräknad tillsammans med världsmarknadsprisets sänkning.

Det motsvarar ungefär en motiverad sänkning av etanolpriset med 16,3
%, oavsett vad priset var i Januari.

Vi får se vad de svarar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-29 14:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra!
Vad jag förstått måste alla brev till svenska myndigheter diarieföras...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 11:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dags för nya bluffar...:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... highlight=

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 16:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fick precis ett mejl från EU's konkurransverk

Citat:
Bäste Aryan Schmitz,

Jag hänvisar till ditt mejl till GD Konkurrens av den 19 november 2008, avseende samtliga stora bensinbolags prisökning på etanolbaserat bränsle E85 i Sverige, i samband med växlingen mellan sommarkvalitet och vinterkvalitet.

Jag noterar att du också har kontaktat det svenska Konkurrensverket. Mot bakgrund av den information du tillhandahållit, anser jag att de är väl placerade att utreda frågan, eftersom beteendet är nationellt och Konkurrensverket har god kännedom om de lokala svenska bensinmarknaderna.

Jag beklagar dröjsmålet med att besvara ditt mejl, och hänvisar dig till vidare kontakter med Konkurrensverket.

Med vänlig hälsning,

Céline GAUER
Enhetschef

EUROPEISKA KOMMISSIONEN - GD KONKURRENS

Antitrust: energi, miljö
Fax: +32/2.295.01.28
Mejl address: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra. De ringar in ansvaret iaf.. Och de svarade till slut.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 16:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Öhh.. Va? "EU-kommissionen har nu godkänt StatoilHydros köp av ConocoPhillips, JETs, automatstationer" Står det på Jets hemsida. Det är väl ganska jättemycket en EU-fråga? Blir så arg när man bara försöker skicka iväg bördan till någon annan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Öhh.. Va? "EU-kommissionen har nu godkänt StatoilHydros köp av ConocoPhillips, JETs, automatstationer" Står det på Jets hemsida. Det är väl ganska jättemycket en EU-fråga? Blir så arg när man bara försöker skicka iväg bördan till någon annan.


Svenska konkurrensverket "gjorde bedömningen" att det inte påverkade konkurrensen negativt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 00:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har jag hittad en intressant sida http://www.platts.com/Oil/News/8286569.xml

Citat:
Brazilian ethanol producers offer EU traders lifeline

London (Platts)--14 Jan 2009

Despite negative arbitrage economics, ethanol cargoes from Brazil continue to flow into Europe, trading sources said late Tuesday.

Arbitrage economics have been consistently poor since the beginning of October 2008 when differentials rapidly began to narrow on high imports of Brazilian ethanol and slowing consumer demand in Europe.

On average, the arbitrage to move anhydrous ethanol cargoes from Brazil to Europe has been closed by about $40/cu m, trading sources said.

"People have been forcing the arbitrage, I don't understand how they're making money," a trader said.

Currently the FOB Brazil anhydrous ethanol price--which is the European specification--is approximately $400/cu m based on a domestic Brazilian market netback. The Brazilian domestic market traded Monday between Reais 920-930/mt ($396.6-$400.9), about $10/cu m below the T1 ethanol cargo value for February of about $410/cu m CIF NWE.

This means the arbitrage from Brazil-Europe remains closed by $50/cu m or more based on a tankage cost of $10/cu m and freight of $50/cu m Brazil-Europe.

"You can't continue to sell in Europe on negative arbitrage economics from Brazil, prices are not sustainable," said a trader.

However, Brazilian ethanol suppliers have provided a so-called lifeline to buyers by offering a profit-share contract, Julio de Azevedo from Jmore Agrowork brokers in Brazil said Tuesday.

"Some trading companies buy contracts and they can revert to the [Brazilian domestic] market if it is hard for them to sell in Europe, whereby they can potentially make a profit. If there is a loss on both sides then the buyer pays the cost," he added.

If a profit is achieved by domestic market sales then it split with the seller. However, if both the arbitrage and Brazilian domestic market prices are non-profitable then the buyer bears the cost in full. If the Brazil-Europe arbitrage is closed and Brazilian domestic market prices are poor then the cargo will inevitably be sold in whichever market offers the smallest loss. -- Vanessa Ronsisvalle; vanessa_ronsisvalle@platts.com

Similar stories appear in Platts Refiner
See more information at http://plattsrefiner.platts.com


$400/m3 ≈ 3,30 /l

Vi betalar 7,04 /l ex moms ( 0,8 x 8,80 se http://www.etanol.nu/etanolpriser.php )

Brutto marginal 3,74 kr/l

http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/hist/ ... -ara5D.htm
man hitta bruto bensinpriset i dollarcent per gallon, omräknat till kr/liter bli det 2,415 kr/l.

Enligt Jets skatteräknare http://www.jet.se/prices/taxes.aspx så är av deras bensinpris idag 11,04 kr, 7,73 kr skatt. Kvar blir då 3,31 kr/l, tar man bort spotmarknadspriset 2,415 kr/l blir det ca 0,90 kr bruttomarginal (vilket stämmer väl med SPI's uppgifter).

På en liter E85 är alltså bruttomarginalen drygt 4 ggr så stor som på en liter bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 10:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Det är ju nu oljebolagen som sätter priserna på E85 (E75).

Det borde vara oljebolagen som får förklara prisförändringarna.

Tankerfrakten har tydligen gått upp en del och svarar nu för drygt 40 öre/liter.

Det förefaller märkligt att SEKAB höjde med 45 öre/litern men priset gick ned pga. att ett oljebolag gick ned i pris. Hur stor marginalen är är svårt att säga men troligtvis måste den vara något högre på en 'nischprodukt' som E85.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 11:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
Det är ju nu oljebolagen som sätter priserna på E85 (E75).

Det borde vara oljebolagen som får förklara prisförändringarna.


Precis och de skyller på dollarkursen....

BP skrev:
Tankerfrakten har tydligen gått upp en del och svarar nu för drygt 40 öre/liter.


Jag har aldrig sett en någon siffra på det förut men den torde ha gått ner med lågkonjunkturen och de låa oljepriser. Frakten är alltså $40 + $10 / m3 idag, ca 41 öre/ liter det återstår fortfarande 3,30 kr/liter i bruttomarginal medan det på bensin bara finns 90 öre/liter bruttomarginal idag.

BP skrev:
Det förefaller märkligt att SEKAB höjde med 45 öre/litern men priset gick ned pga. att ett oljebolag gick ned i pris. Hur stor marginalen är är svårt att säga men troligtvis måste den vara något högre på en 'nischprodukt' som E85.

mvh/BP


Ja ännu finns det inget som tyder på att de var Sekab som höjde priset, inte heller oljebolagen säger det, de skyller på dollarkursen istället.

Något högre bruttomarginal på etanol kan man kanske bortförklara med skillnader i volymen, men 3-4 ggr så stora bruttomarginaler ?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Alternativa bräsnlen står ju nu för ca 20 av omsättningen så ngn smal nischprodukt är ju inte E85 längre.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 03:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Alternativa bräsnlen står ju nu för ca 20 av omsättningen så ngn smal nischprodukt är ju inte E85 längre.

---------------------------
Nja... Nischprodukt i jämförelse med bensinförsäljningen förstås.

I BF95 ingår ju dessutom 5% etanol...

Det kan vara så att oljebolagen kräver en större marginal på något man säljer lite av.

Jag tror ändå att huvudförklaringen till prisuppgången på E85 är dollarkursen samt att SEKAB gått med på för stora prisökningar för etanolen i prisförhandlingarna.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 10:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant länk som Aryan hittade:

http://www.platts.com/Oil/News/8286569.xml

Och vad är då arbritage:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbitrage
Citat:
Arbitrage (från lat. Arbitratus, fritt val) är en term som beskriver utnyttjandet av obalanser mellan två eller fler marknader, en kombination av matchande handelsmöjligheter utnyttjas för att utnyttja obalansen mellan marknaderna, som består av skillnader i marknadspriser. När termen används av akademiker så refererar den till en transaktion som inte involverar något negativt kassaflöde och i något läge skapar ett positivt kassaflöde, enkelt uttryckt ett riskfri vinst. Termen används oftast vid handel av finansiella instrument så som obligationer, aktier, derivat och valutor.

Om marknadspriserna inte tillåter skapandet av arbitrage så sägs priserna uppfylla arbitrage equilibrium eller en arbitragefri marknad. En arbitragefri marknad är en förutsättning för en effektiv marknad.


Och vad skrivs då om etanolmarknaden bland fackfolk...?:

http://www.platts.com/Oil/News/8286569.xml
Citat:
Brazilian ethanol producers offer EU traders lifeline

London (Platts)--14Jan2009

Despite negative arbitrage economics, ethanol cargoes from Brazil
continue to flow into Europe, trading sources said late Tuesday.

Arbitrage economics have been consistently poor since the beginning of
October 2008 when differentials rapidly began to narrow on high imports of
Brazilian ethanol and slowing consumer demand in Europe.

On average, the arbitrage to move anhydrous ethanol cargoes from Brazil
to Europe has been closed by about $40/cu m, trading sources said.

"People have been forcing the arbitrage, I don't understand how they're
making money," a trader said.


Currently the FOB Brazil anhydrous ethanol price--which is the European
specification--is approximately $400/cu m based on a domestic Brazilian market
netback. The Brazilian domestic market traded Monday between Reais 920-930/mt
($396.6-$400.9), about $10/cu m below the T1 ethanol cargo value for February
of about $410/cu m CIF NWE.

This means the arbitrage from Brazil-Europe remains closed by $50/cu m or
more based on a tankage cost of $10/cu m and freight of $50/cu m
Brazil-Europe.

"You can't continue to sell in Europe on negative arbitrage economics
from Brazil, prices are not sustainable," said a trader.


However, Brazilian ethanol suppliers have provided a so-called lifeline
to buyers by offering a profit-share contract, Julio de Azevedo from Jmore
Agrowork brokers in Brazil said Tuesday.

"Some trading companies buy contracts and they can revert to the
[Brazilian domestic] market if it is hard for them to sell in Europe, whereby
they can potentially make a profit. If there is a loss on both sides then the
buyer pays the cost," he added.

If a profit is achieved by domestic market sales then it split with the
seller. However, if both the arbitrage and Brazilian domestic market prices
are non-profitable then the buyer bears the cost in full. If the Brazil-Europe
arbitrage is closed and Brazilian domestic market prices are poor then the
cargo will inevitably be sold in whichever market offers the smallest loss.
-- Vanessa Ronsisvalle; vanessa_ronsisvalle@platts.com

Similar stories appear in Platts Refiner
See more information at http://plattsrefiner.platts.com

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011