Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GRRRRR Otjänligt etanol
InläggPostat: fre 09-03-20 18:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
I fredags öppnade Shell express i Hedemora sin etanolpump. Jag passade på att tanka i lördags vilket jag skulle komma att ångra. Det gick bra att köra hem 1½ mil men när jag skulle starta på söndagen började problemen.

Det gick nästan inte att få liv i bilen. Startade äntligen med svarta moln ur avgasröret. Gick fruktansvärt ojämnt och stannade upprepade gånger. Efter några hundrade meter gav jag upp och beställde bärgning.

Verkstaden trodde först att det borde vare fel på E85. Även på verkstaden svarta moln men när motorn var varm gick den åter bra. Kallstart ånyo problem. Efter ett par dagars försök till olika lösningar beslutade vi att bränslet skulle tömmas ur tanken. Med bensin gick Galaxyn åter hur bra som helst. Bränslet som tömdes ur var helt klart. Låter det kanske som iblandning av diesel i E85? En flexifuel bil skulle tydligen vare mer känslig för iblandning av diesel. Har ringt och varnat Shell för möjliga problem. Kommer självklart att kräva ersättning för etanolet!

mvh
puffin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 20:14 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
För det första: Tanka inte shells etanol om du bryr dig om klimatet, de avstår från att sälja verifierbart hållbar etanol och köper billigare etanol som de istället kan sälja för ockerpris.

För det andra: Känner du inte till vad för smutsigt bolag shell i övrigt är?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 21:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
matsuda skrev:
För det första: Tanka inte shells etanol om du bryr dig om klimatet, de avstår från att sälja verifierbart hållbar etanol och köper billigare etanol som de istället kan sälja för ockerpris.


Det kommer väl att gälla även de andre bolagen efter att Sekab inte längre kommer at distibuera etanol.

matsuda skrev:
För det andra: Känner du inte till vad för smutsigt bolag shell i övrigt är?


Jag är medveten om Shells historia.
men här är det väl endast gradskillnader vi kan prata om:

Preem: Ägs av shejk Al-Amoudi som det tidigare har rest misstanke mot att ha överfört pengar till Al-Quaida.

Jet: Ägs av ConocoPhillips en av de 6 supermajors.

OKQ8: Är delvist medlemsägt men även ägt av Kuwait petroleum som väl har sina etiska problem.

Statoil: Som utnytjar sin dominerande roll till att bilda ett priskartell.

Din-X: Ok - här fick du mig. Jag kan inte hitta något negativt om detta bolaget. Enda problemet är dock att enbart 1 af deres mackar säljer E85. Denna mack ligger 60 mil från vart jag bor.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 22:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tanken var väl att St1 tar över som gör "avfallsetanol", vilket förutom att det är miljövänligt bör innebära att det är någonting som är mycket lättare att granska. Tills vidare säljs ju verifierbart hållbara etanolen slut men om du handlar hos shell så bidrar du ju till dålig etanol som troligtvis till och med är klimatnegativ.

Men visst, inga av jättarna är särskilt jättegosiga, och inga väsentliga åtgärder görs för att gynna konkurrensen på den marknaden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 23:19 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
matsuda skrev:
Tanken var väl att St1 tar över som gör "avfallsetanol", vilket förutom att det är miljövänligt bör innebära att det är någonting som är mycket lättare att granska. Tills vidare säljs ju verifierbart hållbara etanolen slut men om du handlar hos shell så bidrar du ju till dålig etanol som troligtvis till och med är klimatnegativ.

Men visst, inga av jättarna är särskilt jättegosiga, och inga väsentliga åtgärder görs för att gynna konkurrensen på den marknaden.


Just det - jag glömde St1. Du har ret i att deres koncept verkar bra. Nu är St1 inget alternativ för min dagliga tankning då närmaste mack ligger i Fagersta. Om de öppnar en i närmare kommer jag dock klart att överväga detta.

Jag tror inte att det är någon större skillnad på klimatpåverkan av på ena sidan Shell's och andra sidan Sekab's etanol. Båda kommer väl från sockerrörs etanol. Jag tror knappast att Shells kommer från amerikansk majsetanol som är den etanol som har en negativ klimatpåverkan. Största skillnaden är de arbetsförhållande som arbetarna lever under. Sekab hade påbörjat ett arbete som är mycket bra. På andra sedan var det endast påbörjat. Om jag inte minns fel krävde Sekab att 50% av sockerrören skulle vare maskinellt höstade men de resterande 50% kom fortfarende från mer tveksamt håll.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011