Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 06:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Roland skrev:
E85-priserna styrs inte alls av tillgång/efterfrågan tror jag har konstaterats tidigare!

Prisändringar är sällsynta.

Tittar man på Jet's hemsida så ändrades bensinpriset senast 22/7, dieselpriset 23/7 och E85-priset 1/4!

Konkurrensen vad gäller priserna på E85 och de normala drivkrafterna tillgång/efterfrågan verkar saknas helt?

-------------------------
Det är inte så att marknadskrafter saknas helt och hållet men E85 är en nischvara i förhållande till diesel och bensin för bolagen så priset är relativt konstant.

Jag tror dock att bolagen har större förmåga att få ett bättre pris från de brasilianska leverantörerna än vad SEKAB hade så några prishöjningar i höst blir det nog inte. Låt vara att det inte blir någon 'verifierat hållbar E85' men det tror jag inte på i alla fall annat än till orden på SEKAB:s tid; kravet på mekaniseringsgrad var ju i stort detsamma som det redan var i praktiken.

mvh/BP


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 18:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Att höjningen av vinteretanol skulle utebli håller jag för osannolikt. Tror på en normal 50 öring, pga skatteeffekter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 19:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
gt-i skrev:
Att höjningen av vinteretanol skulle utebli håller jag för osannolikt. Tror på en normal 50 öring, pga skatteeffekter.

Det borde med nuvarande priser snarare vara 38 högre för E75 och då bara på grund av den högre bensinhalten och dess normala beskattning inte någon särskild skatteeffekt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 21:20 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
gt-i skrev:
Att höjningen av vinteretanol skulle utebli håller jag för osannolikt. Tror på en normal 50 öring, pga skatteeffekter.


Var det inte 90 öre i höstas?

BP skrev:
Roland skrev:
E85-priserna styrs inte alls av tillgång/efterfrågan tror jag har konstaterats tidigare!

Prisändringar är sällsynta.

Tittar man på Jet's hemsida så ändrades bensinpriset senast 22/7, dieselpriset 23/7 och E85-priset 1/4!

Konkurrensen vad gäller priserna på E85 och de normala drivkrafterna tillgång/efterfrågan verkar saknas helt?

-------------------------
Det är inte så att marknadskrafter saknas helt och hållet men E85 är en nischvara i förhållande till diesel och bensin för bolagen så priset är relativt konstant.

Jag tror dock att bolagen har större förmåga att få ett bättre pris från de brasilianska leverantörerna än vad SEKAB hade så några prishöjningar i höst blir det nog inte. Låt vara att det inte blir någon 'verifierat hållbar E85' men det tror jag inte på i alla fall annat än till orden på SEKAB:s tid; kravet på mekaniseringsgrad var ju i stort detsamma som det redan var i praktiken.

mvh/BP


Med tanke på att priserna på diesel och bensin ligger på i stort sett samma nivå oavsett geografiska förutsättningar, försäljningsvolymer, lokalkostnader med mera så kan man fråga sig hur stor konkurrensen är på det området med.

Har alla samma inköpspris och samma omkostnader oavsett ovanstående olikheter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 01:34 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Roland skrev:
Med tanke på att priserna på diesel och bensin ligger på i stort sett samma nivå oavsett geografiska förutsättningar, försäljningsvolymer, lokalkostnader med mera så kan man fråga sig hur stor konkurrensen är på det området med.

Har alla samma inköpspris och samma omkostnader oavsett ovanstående olikheter?


Och det där gäller väl även Europa. Varför är bensinen/dieseln mycket billigare i Sverige än i t.ex. Tyskland?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Roland skrev:
gt-i skrev:
Att höjningen av vinteretanol skulle utebli håller jag för osannolikt. Tror på en normal 50 öring, pga skatteeffekter.


Var det inte 90 öre i höstas?


Jo och de två senaste vintrarna innan dess var det 60 öre.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-27 18:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
erikn skrev:
Roland skrev:
Med tanke på att priserna på diesel och bensin ligger på i stort sett samma nivå oavsett geografiska förutsättningar, försäljningsvolymer, lokalkostnader med mera så kan man fråga sig hur stor konkurrensen är på det området med.

Har alla samma inköpspris och samma omkostnader oavsett ovanstående olikheter?


Och det där gäller väl även Europa. Varför är bensinen/dieseln mycket billigare i Sverige än i t.ex. Tyskland?

-----------------------------
Det är faktiskt mer skatt på bensin och diesel i Tyskland numera. Däremot har man låg skatt på (fossil)gas för att stimulera gasdrift i Tyskland, man sitter ju i knät på Gazprom som alla vet. Fordonsgasen (fossil) är därför också mycket billigare i Tyskland än i Sverige.

Produktpriset på bensin är ganska lika i hela Europa; det är skatterna som är olika.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 21:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Resonemang om export av etanol från USA till europa och olika kostnader och skillnader i krav på etanolen i USA resp Europa. Från

http://www.opisnet.com/rfs2rins/headlines.html

Citat:
August 19, 2009
Firms Contemplate U.S. Ethanol Exports to Europe

With the Brazil-to-Europe arbitrage closed on EU-grade ethanol, some parties are arranging shipments of U.S. corn-based ethanol to Europe, sources tell OPIS.

Some of those shipments likely will not be made until sometime in the middle of the fourth quarter, but other shipments could be made before the end of the third quarter.

EU-grade anhydrous ethanol is currently being offered FOB Santos, Brazil, at
around $500-$520/cubic meter (m3) for fourth-quarter volumes. Meanwhile, spot ethanol in Rotterdam is seeing a bid/ask of $535/m3 by $545/m3 (before duties) for fourth-quarter timing. That's not a wide enough spread for the Santos/Rotterdam arbitrage to be open. Freight and terminal costs for Santos-to- Rotterdam shipments come to about $55/m3.

The notional value of $540/m3 for Rotterdam spot ethanol translates to $2.04/gal. Meanwhile, the New York Harbor spot market on Tuesday saw September ethanol barge volumes trade from $1.67-$1.68/gal. That's a spread of 36- 37cts/gal between New York and Rotterdam prices and more than sufficient to cover the 15-18cts/gal of trans-Atlantic freight.

However, another cost that needs to be factored in is that of bringing U.S. ethanol up to the more stringent EU specification. Europe requires ethanol with no more than 0.2% water content (by volume), and U.S. ethanol plants produce ethanol with 1.0% water content. Some estimate that U.S.-sourced ethanol meeting EU specifications could cost as much as 15cts/gal more than ethanol that merely meets U.S. requirements.

Furthermore, whereas fuel ethanol sold in the United States must contain a denaturant such as natural gasoline, the U.K. and Holland require that ethanol be undenatured, so that's just one more consideration for firms looking to source ethanol in the United States to supply the European market.


Med dagens dollarkurs kunde man förvänta sig lägre pris än det vi nu får betala!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 09:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
Resonemang om export av etanol från USA till europa och olika kostnader och skillnader i krav på etanolen i USA resp Europa. Från

http://www.opisnet.com/rfs2rins/headlines.html

Citat:
August 19, 2009
Firms Contemplate U.S. Ethanol Exports to Europe

With the Brazil-to-Europe arbitrage closed on EU-grade ethanol, some parties are arranging shipments of U.S. corn-based ethanol to Europe, sources tell OPIS.

Some of those shipments likely will not be made until sometime in the middle of the fourth quarter, but other shipments could be made before the end of the third quarter.

EU-grade anhydrous ethanol is currently being offered FOB Santos, Brazil, at
around $500-$520/cubic meter (m3) for fourth-quarter volumes. Meanwhile, spot ethanol in Rotterdam is seeing a bid/ask of $535/m3 by $545/m3 (before duties) for fourth-quarter timing. That's not a wide enough spread for the Santos/Rotterdam arbitrage to be open. Freight and terminal costs for Santos-to- Rotterdam shipments come to about $55/m3.

The notional value of $540/m3 for Rotterdam spot ethanol translates to $2.04/gal. Meanwhile, the New York Harbor spot market on Tuesday saw September ethanol barge volumes trade from $1.67-$1.68/gal. That's a spread of 36- 37cts/gal between New York and Rotterdam prices and more than sufficient to cover the 15-18cts/gal of trans-Atlantic freight.

However, another cost that needs to be factored in is that of bringing U.S. ethanol up to the more stringent EU specification. Europe requires ethanol with no more than 0.2% water content (by volume), and U.S. ethanol plants produce ethanol with 1.0% water content. Some estimate that U.S.-sourced ethanol meeting EU specifications could cost as much as 15cts/gal more than ethanol that merely meets U.S. requirements.

Furthermore, whereas fuel ethanol sold in the United States must contain a denaturant such as natural gasoline, the U.K. and Holland require that ethanol be undenatured, so that's just one more consideration for firms looking to source ethanol in the United States to supply the European market.


Med dagens dollarkurs kunde man förvänta sig lägre pris än det vi nu får betala!

------------------
Dagens dollarkurs på lite drygt 7 kr ger ca. 4 kr litern som Rotterdam-pris. Eller knappt 6 kr litern för E85 (15% bensin). Sedan skall etanolen distribueras också och en viss om än mindre tullsats kommer till, så 9 - 9,50 kr/litern vid pump i Sverige är nog inte orealistiskt. Låt vara att det nu till följd av sjunkande dollarkurs borde finnas en möjlighet att justera ned E85-priset med några tioöringar.

Fraktkostnaden för etanol Brasilien - Rotterdam är som synes ca. 40 öre litern.

Om nu amerikansk majsetanol kommer att ersätta brasiliansk sockerrörsetanol pga. att den amerikanska etanolen blivit prismässigt konkurrenskraftig skall man nog inte tala för högt om det eftersom amerikansk majsetanol av många betraktas som det sämsta sättet att göra etanol på (etanolfabrikena är koleldade eller drivs med kolel; majsen har trängt ut sojaodlingar som flyttats till regnskogen i Amazonas, etc.).

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 10:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej bevara oss för gammadagsl amerikanskt majs etanol. Men den kommer in effetser som EU har satt minimikrav på biobränslen som den inte klarar. Nu verkaräven US vara på bväg till hållbar etanolproduktion. Dels cellulose-etanol, rester frång jordbruk (majsblast tex) och naturligtvis kan de också göra etanol lik bra som "vi" i t ex Norrköping elller ST1 i Finland. Tullsats finns det inte för etanol i E85 om det är t ex Brasiliansk etanol.

Vi betalar nu omräknad 9 kr/l ink moms för E100 när vi tankar E85.
Dra bort moms så blir det 7,20 kr/l före skatt vid pumpen

Alltså 7200 kr/m3 $995/m3

I Rotterdam är priset alltså $500-$520, även om vi nu får certtifierat etanol från Brasilien som kostar $600 /m3 inkl frakt eller mer.
det är ju en bra avans för distribution mm på 3 kr/l för etanoldelen i E85.

Om man jämför med bensin så finns det mkt mindre skillnad mellan Rotterdamspottmarknad och det vi betalar för den.

http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/pet_pri_spt_s1_d.htm
185.83 $ cts/gallon, 49 $ cts/l den 1 september dvs 3,55 kr/l
Pumppriset vid Jet har som legat på ca 12 kr litern, enligt Jets skattekalkulator är då skatten (bensinskatt, miljöskatt, moms) 7,92kr/liter

12 - 7,92 = 4,08 kr/l bensinpris vid pumpen före skatt

Att jämföra 3,55kr/l spotpris alltså 53 öre/l för vinsten distribution mm av bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 12:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är dags för etanol.nu att bilda EK, etanolkonsumenternas organisation, och börja handla med spriten!
Om inte oljebolagen vill köpa så blir det till att öppna egna mackar enligt ST1-konceptet.
I denna tråd tycker jag det finns tillräckligt med information för att våga göra en satsning, rent kommersiellt.

PS
Intressant fakta, Holland (o GB) är roliga..:
Citat:
(the U.K. and Holland require that ethanol be undenatured...)

Så om det nu då är tillåtet (krävs!) i 2 EU-länder att sälja odenatuerad E85, då är det väl det även i Sverige?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 08:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Det är dags för etanol.nu att bilda EK, etanolkonsumenternas organisation, och börja handla med spriten!
Om inte oljebolagen vill köpa så blir det till att öppna egna mackar enligt ST1-konceptet.
I denna tråd tycker jag det finns tillräckligt med information för att våga göra en satsning, rent kommersiellt.

PS
Intressant fakta, Holland (o GB) är roliga..:
Citat:
(the U.K. and Holland require that ethanol be undenatured...)

Så om det nu då är tillåtet (krävs!) i 2 EU-länder att sälja odenatuerad E85, då är det väl det även i Sverige?

-----------------------------------------------
Ja men det förstår Du väl att det aldrig kan bli eftersom IOGT har manipulerat den svenska riksdagen. Ingen politiker skulle idag våga höja rösten för att tillåta odenaturerad etanol i något sammanhang.

Det är svårt att säga vilket pålägg som är motiverat på Rotterdam-priserna men bensindistribution är naturligtvis mycket effektivare med de stora mängder det rör sig om. Antagligen skulle bensinpriset i glesbygd behöva vara högre än vad det är idag pga. att distributionen internsubventioneras idag om enbart marknaden skulle få styra.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 14:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På sikt kan det bli EKO över hela landet men man måste börja nånstans. Man kan ju helt sonika börja med lämna glesbygden åt de dyra bolagen och börja med att distribuera EKO etanol (kom nu på att EKO är ett bättre namn än EK) där man kan få största omsättning och minsta transportkostnader.

Givetvis erbjuder snart också EKO flera alternativ i våra fiffiga blandpumpar allt från E100 (eller E98) till E15, det finns självklart det spärr i handtagen så att man slipper stå och hålla i dem! Vi kanske även kommer att sälja HE fuel blandningar etanol där etanolen inte är dehydraterad för ett ännu lägre pris.

För att räkna ut klimatfördelen med E100 har jag uppdaterat vår CO2/energi räknare med ett E100 val, räkna med 7% merförbrukning med E100 jmfd med sommar E85 eller ca 1,4 grr bensinförbruninge i en icke EKO optimerad bil ;-)

Med E100 i tanken blir det endast 260g CO2 för 10 kWh med sockerrörsetanolen från Brasilien. Som jämförelse ger svensk biogas 400 g CO2 vid samma energimängd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 14:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dags att kontakta en affärsängel?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-15 12:13 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag känner, precis som många andra, att det börjar bli lite jobbigt med kartellen nu... Är det kanske dags att börja med småskalig produktion baserad på t.ex. sockerbetor? Det skulle vara skönt att göra sig av med bensinen också, det går alltid att lösa kallstartsproblemet på ett eller annat sätt (startgas, elektrisk värmning med glödstift, motorvärmare etc). Det krävs en hel del pengar för att få igång projektet men man kan ju försöka börja småskaligt. Jag tror att flera är villiga att köpa andelar om en plan presenteras...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011