Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
9,05 kostar det här i Kalix, blir t.o.m 8,95 för jag har 10 öre rabatt. Är det något trevligt på gång med priserna, hehe?


Kan det bero på närheten till Finland? Vad kostar soppan där?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 10:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Baggis skrev:
9,05 kostar det här i Kalix, blir t.o.m 8,95 för jag har 10 öre rabatt. Är det något trevligt på gång med priserna, hehe?


Kan det bero på närheten till Finland? Vad kostar soppan där?

Nej, bensinen är alltid dyrare där än i Sverige, diesel är dock billigare. 9,05 är priset på den lilla "enskilt ägda" macken, OKQ8/Preem ligger på vanliga rekommenderade priser. Finns den möjligheten att de har kvar sommar-E85 och därför inte har ändrat än.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 20:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, men finns det ingen E85 hos St1 i Finland?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-10 21:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
OK, men finns det ingen E85 hos St1 i Finland?

E85 är väl egentligen fortfarande inte ett "tillåtet" bränsle i Finland. St1 har väl dock ett fåtal "testmackar" främst i södra Finland vad jag fattar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-11 17:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Va? St1 har ju startat sin avfallsetanol där, är det i så liten skala då alltså?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-11 17:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Va? St1 har ju startat sin avfallsetanol där, är det i så liten skala då alltså?

Ja, det är synnerligen ironiskt att etanolens framtidshopp kommer från ett land vars styrande är kallsinniga mot biobränslen i allmänhet och i synnerhet speciellt mot E85...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-12 14:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Har nu nyttjat min första rabatt kupong. 25 kr blev det på hela priset ( 6% rabatt på totala priset)

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 15:46 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
nyfiken skrev:
Statoil ger 55 öre/litern som lockpris för att man skall välja E85 före bensin till FFV-bilar. Dom t.o.m. säger det i texten att det motsvarar bensinskatten i E75.

Jag kan säga att jag har tankkort hos Statoil, men som en följd av att jag aldrig har tankat E85 på detta kort så tycks jag inte få detta rabatterbjudande.

För övrigt kan man notera att Statoil förlorade en del E85-kunder i november jämfört med oktober månad. Statoil redovisar en nedgång på 12% i såld volym samtidigt som SPI meddelar att tappet var 7% för marknaden som helhet.
Det är inte långt bort att man drar slutsatsen att Statoil förlorade en del kunder vid höjningen på 55 öre när Preem höjde 40 öre den 2 november.

För övrigt så är energi- och koldioxidskatten på bensin 5,25 kr per liter och därmed lika med 131 öre per liter "E75" och 55 öre räcker bara för att täcka skatten på de 10% bensin som skiljer mellan E75 och E85 (52 öre).
Så vad påstod egentligen Statoil?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skatterabatten
InläggPostat: tor 09-12-17 18:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Så här säger Statoil:

Bild

Men erbjudandet var alltså begränsat till två kuponger och min 30 och max 80 liter per kupong. Dessutom gäller det bara till och med 2010-03-31. Men du har inte fått det och det bekräftar att det bara var E85-kunder som fick erbjudandet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skatterabatten
InläggPostat: tor 09-12-17 18:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
nyfiken skrev:
Så här säger Statoil:

Bild

Men erbjudandet var alltså begränsat till två kuponger och min 30 och max 80 liter per kupong. Dessutom gäller det bara till och med 2010-03-31. Men du har inte fått det och det bekräftar att det bara var E85-kunder som fick erbjudandet.

------------------------
Kalla det skatterabatt eller vad man vill. Det är i alla fall en drivmedelsrabatt för E85. Man delade ju ut kuponger (på Statoilmackarna) tidigare i oktober i år som gav tror jag 30 öre i rabatt per liter drivmedel (bensin, diesel eller E85).

Det är ju heller inget som motsäger att man kan komma med fler rabattkuponger för E85 längre fram i vinter för att 'överbrygga' prisskillnaden mellan E75 och E85.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skatterabatten
InläggPostat: mån 09-12-21 18:41 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
nyfiken skrev:

Statoil säger alltså att dessa 55 öre kompenserar för skatten för bensinökningen mellan E85 och E75, som enligt mina beräkningar skall medföra 52 öre per liter.

Jag personligen tror fortsatt att detta är ett PR-jippo vars syfte är att locka tillbaks förlorade kunder plus att det är ett finger i ögat på regeringen.
Såhär skriver Statoil i sitt senaste pressmeddelande:
Citat:
Det är beklagligt att användningen av E85 fortsätter att minska. Det är tydligt att även miljöbilisten är prismedveten. Första halvåret 2009 tankades 55 procent av etanolbilarna med E85 vilket är en dramatisk minskning mot 2008 då andelen var 90 procent. För att göra E85 mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Statoil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skatterabatten
InläggPostat: tis 09-12-22 06:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
JasonCW skrev:
nyfiken skrev:

Statoil säger alltså att dessa 55 öre kompenserar för skatten för bensinökningen mellan E85 och E75, som enligt mina beräkningar skall medföra 52 öre per liter.

Jag personligen tror fortsatt att detta är ett PR-jippo vars syfte är att locka tillbaks förlorade kunder plus att det är ett finger i ögat på regeringen.
Såhär skriver Statoil i sitt senaste pressmeddelande:
Citat:
Det är beklagligt att användningen av E85 fortsätter att minska. Det är tydligt att även miljöbilisten är prismedveten. Första halvåret 2009 tankades 55 procent av etanolbilarna med E85 vilket är en dramatisk minskning mot 2008 då andelen var 90 procent. För att göra E85 mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Statoil.

------------------------------------------------------------------
Rent principiellt tror jag aldrig det går att få acceptans för att ta bort skatten på bensindelen i E85 (E75). Att man gjort det i Norge spelar ingen roll. Det kan få negativa spridningseffekter. Gasbilsägarna kan kräva att man av samma skäl skall ta bort koldioxidskatten på den naturgas som finns i fordonsgas, etc. Den som är företagssam kan med hjälp av vatten i ett oljefat separera bensin från etanol och vips så har man oskattad bensin.

Nej, man får nog hitta på någon annan morot. T.ex. att höja koldioxidskatten för bensin, diesel och naturgas...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skatterabatten
InläggPostat: tis 09-12-22 10:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
Rent principiellt tror jag aldrig det går att få acceptans för att ta bort skatten på bensindelen i E85 (E75). Att man gjort det i Norge spelar ingen roll. Det kan få negativa spridningseffekter. Gasbilsägarna kan kräva att man av samma skäl skall ta bort koldioxidskatten på den naturgas som finns i fordonsgas, etc. Den som är företagssam kan med hjälp av vatten i ett oljefat separera bensin från etanol och vips så har man oskattad bensin.

Nej, man får nog hitta på någon annan morot. T.ex. att höja koldioxidskatten för bensin, diesel och naturgas...

mvh/BP


Håller med att skattebefrielse på bensin vore fel väg, bättre då att ersätta bensinen i E85 med ett skattefritt biobränsle baserad alternativ som diethyl ether.

För övrigt är f.n. naturgasen i fordonsgas befriad från koldioxid och energiskatt vilket naturligtvis är väldigt märkligt, inte minst pga ofrånkomlig metan utsläpp med gasdriften som ger en växthuseffekt utöver dess fossila CO2 utsläpp. Se

http://svt.se/2.22620/1.1614080/skatten ... ik_1614080

Regeringen vill nu stegvis höga CO2 skatt på naturgas i fordonsgas från 1337 kr per m3 till 2 252 kr per m3. Men den kommer att vara fortsatt energiskattebefriad, vilket man skulle kunna hävda att bensin i E85 då också borde vara. Energiskat på bensin är fn 3 kr 6 öre /l .

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011