Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ren etanol
InläggPostat: tis 10-01-05 00:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Snubblade över det här företaget som verkar samarbeta med SEKAB. Om det går att beställa etanol från dem för ett billigare pris än vad mackarna levererar, kan man ju köra ren etanol. Frågan är hur stora kvantiteter man måste inhandla, samt om privatpersoner tillåts köpa: http://www.helachem.se/index.htm

Det vore ju roligare att veta att det man kör på är nästan helt fossilfritt och att kallstarterna är så gott som fria från cancerogena kolväten (åtminstone jag misstänker starkt bensinen som finns i E85).


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ren etanol
InläggPostat: tis 10-01-05 09:10 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Snubblade över det här företaget som verkar samarbeta med SEKAB. Om det går att beställa etanol från dem för ett billigare pris än vad mackarna levererar, kan man ju köra ren etanol. Frågan är hur stora kvantiteter man måste inhandla, samt om privatpersoner tillåts köpa: http://www.helachem.se/index.htm

Det vore ju roligare att veta att det man kör på är nästan helt fossilfritt och att kallstarterna är så gott som fria från cancerogena kolväten (åtminstone jag misstänker starkt bensinen som finns i E85).

---------------------------------
Inte nog med att man samarbetar med. Man säljer SEKAB:s etanol, i det här fallet från cellulosa.

Frågan är dock hur stor produktionskapaciteten är hos SEKAB när det gäller cellulosaetanol. Förutom till kemisk-tekniska ändamål har jag fått för mig att produktionen är ganska begränsad.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-05 16:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tog kontakt med dem för prisuppgifter, ska man köpa mindre mängder typ 200l fat är det i varje fall ingen ide:
1 fat ( 165 kg ) industrietanol 99,5 %, 20,75 SEK / Kg ( 3.423,75 / fat fritt fabrik Stockholm ).

De var på väg hem nu men ska höra mera på torsdag hur det ser ut om man köper bulk mängder, om det ska vara konkurrenskraftigt med våra priser på E85 ska det vara ca 10,37 kr/kg inkl moms eftersom vi f.n. betalar ca 8,20 kr/l för E delen i etanolen och en liter etanol väger 0,789 kg

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-06 00:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
När man kör på ren etanol skall man väl hellre köra på 90 % etanol och 10 % vatten, för maximal effektivitet. Har för mig att jag läst någonting liknande någonstans. Det jag menar är att man kanske skall göra kalkylen lite mer avancerad och väga in den ökade effektiviteten, för det får man när man ökar etanolinnehållet (det är ju mindre kylförluster och andra faktorer som höjer effektiviteten för motorn). En till faktor man kanske kan väga in är att det kan vara värt att köpa en klimatmässigt bättre produkt för något högre pris bara för att göra en insats, som så många av oss gjorde under vintern när bensinen kostade 10 kr/litern. Men visst, 20 kr/kg är inget bra erbjudande...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-06 11:51 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Även om det är olönsamt med dagens E85 priser, så skulle föreningen köpa in ett fat för test och utvärdering. Då kan alla medlemmar som är intresserade testa och sedan dela med sig av erfarenheten för oss andra.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011