Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Första E85-pumpen i Tierp.
InläggPostat: mån 09-08-10 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Synd att Gröna Bilister inte kan säga ordet "etanol" utan att nämna biogas i samma mening. Effekten blir bara att de som redan vant sig vid att vänta på bilindustrins fagra löften om de miljöriktiga bilarna och drivmedlen som ska komma i framtiden också väntar på att det ska gå att tanka biogas och köper ny fossilbil under tiden.

Citat:
Första etanolpumpen till Tierp
OKQ8 bygger ut
Tierp Snart får Tierp sin första etanolpump. Det är OKQ8 som ska bygga ut sin bensinstation med drivmedlet.
– Det är kunder här varje dag och frågar efter etanol, berättar Mauno Linna, som driver macken.

Snart kan etanol tankas i Tierp på utbyggda OKQ8. Fotograf: Scanpix
I september ska Tierps första etanolpump vara klar. Om någon hittills letat etanol har de blivit hänvisade till Gävle och Uppsala. Enligt Mauno Linna har trycket den här sommaren varit mycket stort.

– Jag har länge varit ute efter etanol, det känns bra att det är dags nu.

Mauno Linna tror att fler bensinmackar kommer att följa hans exempel. OKQ8 kommer att skylta vid E4 om att de har etanol.

– Det är mest turister som vill ha det, inte så många från Tierp.

Organisationen Gröna bilister välkomnar OKQ8:s beslut.

– Tierp är nog en av de kommuner i länet som är sist. Men jag är bara glad, det är ett positivt initiativ, säger Cecila Carlqvist.

Hon tycker dock inte att det räcker med att endast en mack i Tierp har etanol.

– Närheten till E4 gör att det behövs fler, säger hon.

Gröna bilister förespråkar dock främst biogas som drivmedel. Men det är inte helt lätt att få tag på.

– Det finns en enda mack med biogas i hela länet, och för att tanka där krävs det ett särskilt kort som man måste beställa i förhand, berättar Cecilia Carlqvist.

Jacob Hilding


http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1249316

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 18:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra det är faktiskt ett "hål" på kartan där, tror att jag tom frågat en gång om de inte hade etanol.

Nu har jag lagt in okq8 Tierp i databasen med öppningsdatum 9/11.

/Aryan

PS konstigt att GB tjatar om biogas, det är ju bara en övergångslösning för elbilen :twisted:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-08-11 07:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Synd att Gröna Bilister inte kan säga ordet "etanol" utan att nämna biogas i samma mening. Effekten blir bara att de som redan vant sig vid att vänta på bilindustrins fagra löften om de miljöriktiga bilarna och drivmedlen som ska komma i framtiden också väntar på att det ska gå att tanka biogas och köper ny fossilbil under tiden.

Citat:
Första etanolpumpen till Tierp
OKQ8 bygger ut
Tierp Snart får Tierp sin första etanolpump. Det är OKQ8 som ska bygga ut sin bensinstation med drivmedlet.
– Det är kunder här varje dag och frågar efter etanol, berättar Mauno Linna, som driver macken.

Snart kan etanol tankas i Tierp på utbyggda OKQ8. Fotograf: Scanpix
I september ska Tierps första etanolpump vara klar. Om någon hittills letat etanol har de blivit hänvisade till Gävle och Uppsala. Enligt Mauno Linna har trycket den här sommaren varit mycket stort.

– Jag har länge varit ute efter etanol, det känns bra att det är dags nu.

Mauno Linna tror att fler bensinmackar kommer att följa hans exempel. OKQ8 kommer att skylta vid E4 om att de har etanol.

– Det är mest turister som vill ha det, inte så många från Tierp.

Organisationen Gröna bilister välkomnar OKQ8:s beslut.

– Tierp är nog en av de kommuner i länet som är sist. Men jag är bara glad, det är ett positivt initiativ, säger Cecila Carlqvist.

Hon tycker dock inte att det räcker med att endast en mack i Tierp har etanol.

– Närheten till E4 gör att det behövs fler, säger hon.

Gröna bilister förespråkar dock främst biogas som drivmedel. Men det är inte helt lätt att få tag på.

– Det finns en enda mack med biogas i hela länet, och för att tanka där krävs det ett särskilt kort som man måste beställa i förhand, berättar Cecilia Carlqvist.

Jacob Hilding


http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1249316

------------------------------
Gröna Bilister har svängt när det gäller etanolen. Återstår att se när de skall se nyktert på biogasen också och inse att det är fossil naturgas i många pumpar med beteckningen 'Fordonsgas' och att biogas från grödor kan vara sämre än etanol från grödor.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-08-11 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
BP skrev:
Gröna Bilister har svängt när det gäller etanolen. Återstår att se när de skall se nyktert på biogasen också och inse att det är fossil naturgas i många pumpar med beteckningen 'Fordonsgas' och att biogas från grödor kan vara sämre än etanol från grödor.


"Svängt" vet jag inte om jag tyckte när jag närvarade på deras årsmöte i våras. Att det är naturgas i många pumpar tycks de dock blunda för. Just nu genomför de en resa Smygehuk-Riksgränsen på bara "biogas".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-08-11 09:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Just nu genomför de en resa Smygehuk-Riksgränsen på bara "biogas".


En bedrift i sig, det är nog enklare -som jag gjorde - att göra en semesterresa till Holland på bara E85. Försök att göra om det med biogas. Jag undrar därför varför "etanolsatsningen" så ofta får kritik av våra motorjournalister för att för att vara något unikt i Sverige , fast det numera finns ett bättre nätverk av etanoltankställen i stora delar av Europa än det finns riktiga biogastankställen i Sverige?

Med E85 kan man dessutom alltid ta med en eller flera extradunkar om det skulle krävas på en viss sträcka vilket ju som bekant är lite svårare med biogas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-11 16:26 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Angående trådens rubrik och dess pump finns på den egna hemmaplanen och i dagrna till och med sett den nya etanoltanken innan nedgrävningen, så hävdas att E85 kommer att finnas tillgå på denna mack under september månad,,, och visst är det en gråzon i detta område och som en annan har tjatat på dessa mackar med namnunderskrifter osv. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-08-12 04:38 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
BP skrev:
Gröna Bilister har svängt när det gäller etanolen. Återstår att se när de skall se nyktert på biogasen också och inse att det är fossil naturgas i många pumpar med beteckningen 'Fordonsgas' och att biogas från grödor kan vara sämre än etanol från grödor.


"Svängt" vet jag inte om jag tyckte när jag närvarade på deras årsmöte i våras. Att det är naturgas i många pumpar tycks de dock blunda för. Just nu genomför de en resa Smygehuk-Riksgränsen på bara "biogas".

-----------------------------
Nja... Att de 'svängt' är väl uppenbart för de flesta när de ändrat inställning från en positiv syn på etanol till att i stort sett enbart förespråka biogas i mediala uttalanden.

Vad jag efterlyser är att de också reagerar på de två 'problem' jag nämnt när det gäller biogasen; nämligen att det ofta är fossil naturgas i pumparna och att biogas framställd genom rötning av grödor inte är ett dugg bättre än etanol framställd från grödor. Snarare sämre eftersom man dessutom får metanutsläpp som annars inte förekommit. Potentialen för biogas från sopor, avfall etc. är begränsad och det mesta i 'potentialen' för framtida biogas är faktiskt från forcerad rötning.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-08-12 07:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
BP skrev:
göinge skrev:
BP skrev:
Gröna Bilister har svängt när det gäller etanolen. Återstår att se när de skall se nyktert på biogasen också och inse att det är fossil naturgas i många pumpar med beteckningen 'Fordonsgas' och att biogas från grödor kan vara sämre än etanol från grödor.


"Svängt" vet jag inte om jag tyckte när jag närvarade på deras årsmöte i våras. Att det är naturgas i många pumpar tycks de dock blunda för. Just nu genomför de en resa Smygehuk-Riksgränsen på bara "biogas".

-----------------------------
Nja... Att de 'svängt' är väl uppenbart för de flesta när de ändrat inställning från en positiv syn på etanol till att i stort sett enbart förespråka biogas i mediala uttalanden.

Vad jag efterlyser är att de också reagerar på de två 'problem' jag nämnt när det gäller biogasen; nämligen att det ofta är fossil naturgas i pumparna och att biogas framställd genom rötning av grödor inte är ett dugg bättre än etanol framställd från grödor. Snarare sämre eftersom man dessutom får metanutsläpp som annars inte förekommit. Potentialen för biogas från sopor, avfall etc. är begränsad och det mesta i 'potentialen' för framtida biogas är faktiskt från forcerad rötning.

mvh/BP


Ja, medialt har de svängt och de har börjat låta som politiker: Någon säger att etanol är bra. Övriga säger att biogas är bättre. Slutsatsen blir att fortsätta köra på fossilbränsle eftersom det av olika anledningar inte går att genomföra en övergång till biogas. Alltså samma dilemma som jag påtalade i ursprungsinlägget.

Jag har svårt att förstå den mediala "svängningen". Kanske det blåst för mycket kring etanolen och kring de själva för att de har försvarat etanolen. Eller så beror det på nytt folk i styrelsen och nya anställda...? Men som sagt: På årsmötet märkte man inte av detta.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-12 09:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Gröna Bilisters hemsida om pumpen i Tierp:

Citat:
11/8: Gröna Bilister: Nu blir det lättare vara grön bilist i Tierp!
– Nu blir det lättare att vara miljöbilist i Tierp! Det säger Gröna Bilisters VD Cecilia Carlqvist med anledning av att Tierp äntligen får sitt första tankställe för etanol.
Redan i december 2007 kritiserade Gröna Bilister Tierps kommun för att de inte aktivt verkat för att få ett tankställe för etanol – andra kommuner i ungefär samma storlek, som Sjöbo och Gotland, har varit mycket mer aktiva för att säkerställa tankställen.

Nu får kommunen sin första etanolpump, hos OKQ8. De nya tankmöjligheterna applåderas av Gröna Bilister som slår fast att kommunen nu kan sätta ytterligare fart på arbetet med att gynna grönare bilism.

–Varken kommunen eller normalbilisten i Tierp har med de nya tankmöjligheterna längre någon anledning att välja en bil som enbart kan gå på bensin eller diesel, säger Cecilia Carlqvist.

Den som byter från bensin till etanol minskar sina utsläpp av fossil koldioxid med 65 procent, enligt Naturvårdsverkets beräkningar. Vid en årlig körsträcka på 1 500 mil innebär det minskade utsläpp av fossil koldioxid med nästan två ton. Att byta till etanol är alltså ett enkelt sätt att göra en stor miljöinsats, utan någon uppoffring. Samtliga etanolbilar har minst samma prestanda som motsvarande bensinbil, och om man någon gång inte hittar en etanolpump kan etanolbilen utan problem tankas med bensin.

I nuläget är det lönsamt att tanka etanol, men under våren har det tidvis varit billigare att tanka bensin, vilket Gröna Bilister protesterar mot.

- Det ska löna sig att göra rätt och det är dåligt av både regering och bensinbolag att det nu i snart ett halvår kostat extra att ta miljöansvar. Med sänkt moms på etanol eller höjd skatt på fossila bränslen kan det justeras omedelbart. Men på längre sikt kommer de fossila bränslena att bli dyrare så den som väljer en bil som kan tanka förnybart gör en god investering, säger Cecilia Carlqvist.


http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 16:32 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jovisst har det gått mycket trögt med just Tierps kommun även om för egen del under åren gjort mitt bästa med att få kommunen till bättre vetande, men gått mycket trögt som fortfarande inte har en enda etanolbil,, utan bara ett par Prius,,, däremot har hemtjänsten som polis varit mera driftiga i den frågan att få till etanolpumpar i kommunen.

Även om dess "gråzon" med utebliven etanoltillgång har det så även för egen del fungerat relativt bra under dom dryga 10 åren vi nu bott i trakterna, med viss planering till endera Gävle 5 mil, Uppsala 7 mil eller Östhammar 4,5 mil så underlättar detta mycket med så etanol i hemmakommunen. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E85 finns nu Tierp
InläggPostat: fre 09-09-18 15:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Så är det från i dag äntligen möjligt att tanka etanol i Tierp och en stor gråzon är därmed borta. :D

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011