Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 08:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
i någon gammal tråd på forumet har vi (jag?) mejlat st1 och påpekat detta. svaret var att de ändrar på bensindelen så den ska bli mer lättantändlig på vintern. alltså fortsätter de med sommarmängden etanol. Givetvis höjs priset då den lättflyktigare bensinen är dyrare att tillverka. som av en händelse är den dessutom exakt lika mycket dyrare som att hälla i 10% bensin till...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 09:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Känns lika korkat som att E85 på ST1 kostar c:a 1,1€ i Torneå och några km bort i Haparanda så är kostar den det vanliga svenska automatstationspriset(=klart dyrare)...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 11:12 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Tänkte ta o skicka ett mail till St1 och fråga varför dom har E75 pris till E85.
Kommer säkert få svaret att "Vi vill ju tjäna pengar så därför gör vi så." Fast dom skriver säkert såhär "Nej, vi har E75 i alla våra mackar under vintern."

Visst är det väl trevligt att alltid ha en mack med E85 året om. Men det är ju mintre trevligt att få ca 10% etanol till bensin pris.

Tänkte även testa etanol procenten med att mäta upp och hälla i lite vatten. Har en 5L dunk med etanol från statoil så får fara till St1 någon dag och köpa några liter.

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 12:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=6199&start=30

här kommer tråden där vi redde ut ST1's vinteretanol.
Citat:
Hej Mattias

Tack för visat intresse i vår E-85. Jag skall med ett par rader försöka förklara varför vi prissätter vår E-85 som vi gör.

Det är helt riktigt att vi inför denna vintern inte har höjt inblandningen av bensin i vår E-85, i syfte att hålla nere den fossila andelen i ett miljöbränsle. Eftersom vi själva producerar E-85 på vårt Raffinaderi i Göteborg har vi kunnat välja bensinkomponenterna mer sofistikerat för att skapa de förbättrade köldegenskaperna som annars endast en högre bensininblandning ger. Detta medför dock en högre produktionskostnad motsvarande en högre inblandning av bensin.

Ännu kan vi tyvärr inte erbjuda produkten på alla våra stationer eftersom samtliga större oljebolag samarbetar på depåsidan för att minimera antalet depåer i landet och hålla ner körsträckorna med tankfordon på våra vägar. Detta innebär rent praktiska att alla bolag (i princip) kan hämta och hämtar varor hos varandra . Detta får då som följd att vissa av våra stationer försörjs med E-85 från annat bolag.

Hoppas detta ger dig en förklaring till varför vår produkt delvis i skiljer sig från andra bolag och hur vi resonerar om priset

Med vänliga hälsningar/Best regards

Ulf Albrecht

Chef Retail Kund


OT: Har sökfunktionen i forumet ballat ur? Jag får inte ens en träff om jag söker på ST1?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 13:41 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
gt-i skrev:
OT: Har sökfunktionen i forumet ballat ur? Jag får inte ens en träff om jag söker på ST1?


Jag tror det behövs minst fyra tecken för att söka (testade med "eta" repsektive "etan").

Sen undrar jag hur ni gör för att mäta upp etanolhalten?

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 14:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Blandar med vatten!
Häll upp en bestämd volym E85 i ett mätglas eller något annat graderat mått. Det bör räcka med en decilter. Häll i en bestämd mängd vatten. Etanol och vatten blandar sig och blir en del. Bensin och vatten blandar sig inte. Det blir den andra delen som kommer att lägga sig över. Om man först mäter den totala volymen etanol/vatten och vet hur mycket vatten man hällde i så blir ju resten etanol (i volym).
Det har funnits små graderade mätflaskor för den här mätövningen på E-bay. Kanske finns fortfarande?
Man kan säkert använda t.ex en glykolprovare också, men då måste man kalibrera den först för etanol.
Och vi har sagt det förut, men det tål att upprepas om någon får en "snilleblixt". Denatureringen, kräkmedlet följer med etanolen så den blir ändå inte drickbar efter denna processen. Den går förmodligen inte att separera bort.

Ett tillägg: Om du har en modern FFV-bil med OBD2-uttag och utrustning därtill, så kan du läsa ut etanolhalten direkt.
Detta är en Googleöversättning av Volvos engelska text och gäller för 1,8 litersmotorn (Ford):
Reglering av bränsle
Engine Control Module (ECM) har ny programvara anpassad för B4184S8. Detta används för att beräkna
etanolhalt i bränslet och för att optimera anpassningen av beräknade bränsleinsprutningskvantiteten.
Etanol / bensin blandning kan variera avsevärt i tanken, från endast E85 till endast bensin. Blandningsförhållandet
av etanol och bensin detekteras av den "normala" anpassningsstrategier för Engine Control Module (ECM).
Detta sker genom att utvärdera Lambdasond signaler. Till exempel "en hel del" av etanol resulterar i en mager
bränsle / luft-blandning. Engine Control Module (ECM) kompenserar genom att öka mängden insprutat bränsle
så att det korrekta lambdavärdet uppnås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-01-10 15:06 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Coolt! Tack!

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: ons 13-01-16 12:04 
Offline

Blev medlem: tis 08-02-12 22:56
Inlägg: 17
Ort: Göteborg
Tankade igår på Jet Aröd på Hissingen fick E82


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-10-31 19:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Dags för den årliga gissningstävlingen: gissa prishöjningen för "vinteretanol".
Jag tror på höjning med 60 öre, dvs 9,59+60=10,19kr/liter

Vad gissar ni?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-10-31 21:01 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Lägger min femma på upp 50öre/L

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: tor 13-10-31 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Tja, vad ska jag då dra till med. Äh, som helhyllesvensk (halvungrare som jag är) drar jag till med mitt emellan + 55 öre.

Det roliga kommer dock att inträffa i vår då man återgår till sommaretanol och priset sänks och (bil-)media återigen skriver att fossiloljebolagen börjat priskriga med E85-priset...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: fre 13-11-01 16:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det borde varit +47 öre men blev +54 öre dvs som vanligt en lite större ökning än vad som kan motiveras med den ökade bensinandelen. Tur att jag tankade 120l i torsdags…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: fre 13-11-01 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
jag nöjde mig med 26 liter. får investera i mer lagringskapacitet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: lör 13-11-02 00:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja innan jag byggde ut tanken använde jag 20l dunkar för att hamstra.

Jag såg nu att St1 i Årsta (Stockholm) bara tar 9,88kr/l, en ökning med 39 öre mot vad den kostade de 30:e oktober (9.49 kr/l).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vinteretanol
InläggPostat: lör 13-11-02 13:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
kul att st1 inte höjer mer. de kanske inte kan med det då de säljer sommaretanol året om? i alla fall i Göteborgstrakten. Som vi avhandlat i tidigare trådar, låtsas de sälja mer lättantändlig bensin i etanolen på vintern, som lägligt nog kostar exakt samma som den extra bensinen de andra mackarna häller i. jag bojkottar st1 på vintern.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011