Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Etanol fungerar bra i HCCI!
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=17&t=1505
Sida 1 av 2

Författare:  karlmb [ mån 07-09-17 17:38 ]
Inläggsrubrik:  Etanol fungerar bra i HCCI!

http://www.sae.org/technical/papers/2007-01-2038
SAE Technical Papers
Title: Effect of Ethanol on the HCCI Combustion
Document Number: 2007-01-2038

Author(s):
Kohtaro Hashimoto - Honda R & D Co., Ltd.

Abstract:
Bio-ethanol is one of the most promising alternative fuels for vehicles. It is important for the spread of bio-ethanol to investigate its ignition quality and its optimum combustion procedure. It is particularly important for the application of bio-ethanol to a homogeneous-charge compression ignition (HCCI) engine to investigate the HCCI combustion characteristics of ethanol. In this study, the inhibiting effects of ethanol on the HCCI combustion of heptane were investigated by using a rapid compression machine (RCM) under various conditions. The results indicate that ethanol effectively retarded the hot ignition period of HCCI combustion due to its effective retardation of the cool flame period. The hot ignition peak period for 30 wt% ethanol/70 wt% heptane was more delayed than that of PRF having an octane number of 60 under the \gf\me0.4 condition. In addition, the hot ignition peak period for 50 wt% ethanol/50 wt% heptane was more delayed than that of PRF having an octane number of 80. Furthermore, the effects of diethyl ether, which can be produced from ethanol, on HCCI combustion were investigated by using RCM. Diethyl ether had significantly high ignition quality, suggesting that HCCI combustion control with ethanol and diethyl ether would be effective.

Författare:  JackRoush [ ons 08-07-09 10:44 ]
Inläggsrubrik:  Mäsk fungerar bra i HCCI!

HCCI kan köras på mäsk (bildligt talat i.a.f :)). Hittade en teknisk rapport om laboratoriekörning av en HCCI-motor med etanol med hög vatteninblandning. Detta gör att det totala energiutbytet vid produktion av etanol blir avsevärt högre då energiåtgång till destillationsprocessen i stort sett uteblir.

Detta kan användas som ett mycket tungt argument vid diskussioner om etanolens framtidspotential.

Sökning på wet ethanol hcci med lämplig sökmotor ger ganska många resultat vilket tyder på att en hel del forskning och tester gjorts inom detta område. Jag har dock inte sett en enda debattör ta upp denna framtida potential.

Får inte länka...
repositories.cdlibPUNKTorg/cgi/viewcontent.cgi?article=1025&context=cpl

Direct Use of Wet Ethanol in a Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI) Engine: Experimental and Numerical Results

Citat:
ABSTRACT:
Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI) engines are amenable to a large variety of fuels as long as the fuel can be fully vaporized, sufficiently mixed with air, and receive sufficient heat during the compression stroke to reach the autoignition conditions. This study investigates an HCCI engine fueled with ethanol-in-water mixtures, which we call “wet ethanol”. The motivation for using wet ethanol fuel is that significant energy is required for distillation and dehydration of fermented ethanol (from biosources, not from petroleum), thus direct use of wet ethanol could improve energy balance. Recent modeling studies have predicted that a HCCI engine can operate using fuel containing as little as 35% ethanol-in-water, with surprisingly good performance and emissions. With the previous modeling study suggesting feasibility of wet ethanol use in HCCI engines, this paper focuses on experimental operation wet ethanol in a 4-cylinder 1.9 liter engine running in HCCI mode. This study investigates the effect of the ethanol-water fraction on the engine's operating limits, intake temperatures, heat release rates, and exhaust emissions for the engine operating with 100%, 90%, 80%, 60%, and 40% ethanol-in-water mixtures.

Författare:  Laban [ ons 08-07-09 11:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mäsk fungerar bra i HCCI!

JackRoush skrev:
Detta gör att det totala energiutbytet vid produktion av etanol blir avsevärt högre då energiåtgång till destillationsprocessen i stort sett uteblir.

Detta kan användas som ett mycket tungt argument vid diskussioner om etanolens framtidspotential.


Samtidigt så bör väl bränslekonsumptionen öka eftersom det blir mindre mängd energi i bränslet. Vi har ju bara flyttat destillationsprocessen till motorn istället. Känns lite tveksamt att det skulle leda till några större vinster totalt sett.

Sen tillkommer problem vid kyla. Vad händer ex vid -30 C om man har 40% vatten i etanolen..

Författare:  Anders [ ons 08-07-09 12:05 ]
Inläggsrubrik: 

35-40 volym% etanol kräver någon form av separation från mäsken, som innehåller 10-12 volym% etanol. Men då räcker med en två-trestegs kolonn för att få god energibalans.

Författare:  Anti [ ons 08-07-09 12:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mäsk fungerar bra i HCCI!

Laban skrev:
Sen tillkommer problem vid kyla. Vad händer ex vid -30 C om man har 40% vatten i etanolen..


Troligen ingenting eftersom en etanolhalt på 60% ger en fryspunkt på -43 grader.

Källa: http://detector-cooling.web.cern.ch/Det ... 08-3-2.htm

Författare:  Laban [ ons 08-07-09 14:46 ]
Inläggsrubrik: 

Tja, det fungerar ju. Men hur blir det med kallstarter ?

Citat:
Additionally, in order to fully evaporate the
fuel and water, additional heat must be added to the intake charge to evaporate the fuel and achieve intake temperatures required to control combustion timing. Significantly more heat is
required to vaporize the fuel and water than for ethanol alone, in part because of the additional
mass of water to be evaporated with the fuel, and because water has a higher latent heat of
vaporization than pure ethanol.


Låter inte direkt optimalt. Sen tycker jag det känns lite tveksamt att frakta över 40% vatten tillsammans med etanolen från ex Brasilien.

Författare:  JackRoush [ lör 08-07-12 12:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mäsk fungerar bra i HCCI!

Laban skrev:
Samtidigt så bör väl bränslekonsumptionen öka eftersom det blir mindre mängd energi i bränslet. Vi har ju bara flyttat destillationsprocessen till motorn istället. Känns lite tveksamt att det skulle leda till några större vinster totalt sett.


Separation av etanol och vatten är visserligen en endoterm process men endast av marginell betydelse i jämförelse med spillvärmen som kastas bort vid destillationen. Således bör den termiska verkningsgraden i förbränningsmotorn inte påverkas nämnvärt negativt av hög vattenhalt.

Detta styrks i denna rapport:

digitalcarPUNKTorg/technical/papers/2007-01-1867

Citat:
Improving Ethanol Life Cycle Energy Efficiency by Direct Utilization of Wet Ethanol in HCCI Engines

Abstract: ...The results of the paper show that an HCCI engine with efficient heat recovery can operate on a 35-65% volumetric mixture of ethanol and water while achieving a high brake thermal efficiency (38.7%) and very low NOx (1.6 parts per million, clean enough to meet any existing or oncoming emissions standards). Direct utilization of ethanol at a 35% volume fraction reduces water separation cost to only 3% of the energy of ethanol and coproducts (versus 37% for producing pure ethanol), and improves the net energy gain from 21% to 55% of the energy of ethanol and coproducts.


Laban skrev:
Tja, det fungerar ju. Men hur blir det med kallstarter?

Tja, det finns väl lika många lösningar på detta som det finns kreativa uppfinnare. Smartplug t.ex. som kan sätta fyr på mycket magra och svårantändliga blandningar:
webs1.uidahoPUNKTedu/niatt/research/Final_Reports/KLK316_N01-09.pdf

Andra sätt är att använda alternativt bränsle under varmkörning etc.

Laban skrev:
Sen tycker jag det känns lite tveksamt att frakta över 40% vatten tillsammans med etanolen från ex Brasilien.


Sjöfrakt är energisnålt. Den specifika energiåtgången ligger runt 0,01 kWh/tonkilometer för en större oljetanker. En korrekt uppställd energikalkyl skulle visa om destillationsvinsterna överstiger den ökade energiåtgången för transporten.

Författare:  torbjorn [ lör 08-07-12 14:14 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns folk som har provat att blanda ut E85 med vatten och se var gränsen då bilen fortfarande är någorlunda körbar går. I det fall jag tänker på nu - det var frågan om en äldre insprutningsmotor med K-jetronic - lär det ha gått nödtorftigt att köra med uppåt 40-45 % vatten i bränslet, men där någonstans gick också gränsen.

Författare:  karlmb [ lör 08-07-12 15:04 ]
Inläggsrubrik: 

MKT intressant JackRoush! Välkommen förresten!
Hade glömt av denna tråd!
Att destilleirngen kan göras enklare, billigare och energisnålare är ju helt enkelt kanon!
Att vi skulle komma att frakta en del vatten är iofs negativt men ett försumbart problem med tanke på de andra fördelarna!
En ytterligare fördel är ju att hanteringen förenklas asevärt om det inte är hela världen att vatten kommer in i bränslet.
Nu blir det ännu svårare att motivera metanol eller andra alternativa bäsnlen som effektivare totalt sett än etanol!
Skall titta in på dina länkar!

Författare:  torbjorn [ lör 08-07-12 15:19 ]
Inläggsrubrik: 

På tal om att göra destillationen energisnålare så har jag i många år funderat på om man inte skulle kunna genomföra den vid undertryck, så att etanolens kokpunkt sjunker till ungefär omgivningstemperatur och man därmed kan ta värmebehovet direkt ur luften. Men det kan ju tänkas att energiåtgången för evakuering av anläggningen samt de besvär med läckage etc som rimligtvis måste uppstå när alltsammans ska stå under undertryck, överväger vinsten man gör på att inte tillföra någon värme.

För övrigt: även om man nu skulle kunna tillåta en ganska hög vattenhalt i etanolen, måste man inte ändå vara noga med att få bort de tyngre kolvätena "finkel" ur mäsken?

Författare:  karlmb [ lör 08-07-12 15:22 ]
Inläggsrubrik: 

De tyngre kolväten kanske förbränns sämre än högvärdig etanol, men så dåligt som det blir i en diesel eller bensinmotor lär det aldrig bli iaf.

Författare:  Laban [ lör 08-07-12 18:42 ]
Inläggsrubrik: 

Eftersom man destillerar etanolen med "spillvärme" från blastbränning så är det väl tveksamt om detta är en bra ide med dagens tillverkningsmetoder.

Med cellulosaetanol blir det lite annorlunda men ex Coskata har tänkt lösa detta problem via separering mha membran:

Citat:
As syngas fermentation leads to lower ethanol concentrations than corn fermentations, the energy and cost to separate the ethanol from water is proportionally higher. To reduce this differential, Coskata has exclusively licensed membrane separation technology to reduce the energy requirements by over 50%.

Författare:  karlmb [ sön 08-07-13 11:58 ]
Inläggsrubrik: 

För det första är det alltid en fördel att bli av med spillvärme som annars hade fått tas om hand = sänker kostnaderna
För det andra så råder det snart brist på biomassa och vi kan då använda mer till färre, större värmekraftverk där det finns behov av både värme och el. = sänker kostnaderna för dem
För det tredje så kan då ställena där man tillverkar etanol ligga lite varstans =sänker kostanderna och ökar konkurrensen.

Författare:  Laban [ sön 08-07-13 17:46 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
För det första är det alltid en fördel att bli av med spillvärme som annars hade fått tas om hand = sänker kostnaderna


Spillvärme behöver man väl inte ta hand om, bara att skicka ut den i "luften". Jag kan i alla fall inte se att det ska vara någon större kostnad för detta. Eller har jag missat någonting ?

Citat:
För det andra så råder det snart brist på biomassa och vi kan då använda mer till färre, större värmekraftverk där det finns behov av både värme och el. = sänker kostnaderna för dem


Men om man separerar etanol och vatten mha membran (Coskata) så använder man förstås biomassan lika effektivt som om man inte destillerar etanolen. För att inte tala om modifieringar av motorer samt att man med 40% vatteninnehåll skulle få en väldigt hög förbrukning av bränsle. Och så rackarns kul är det inte att tanka. Sen kan man ana vad journalisterna skulle tycka om förbrukningen. Collin skulle få vatten på kvarn, haha.

Citat:
För det tredje så kan då ställena där man tillverkar etanol ligga lite varstans =sänker kostanderna och ökar konkurrensen.


Du menar pga att man inte släpper ut en massa rök från destilleringen ? Slipper man också med andra separeringsmetoder.

Författare:  Anders [ tis 08-07-15 20:52 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
På tal om att göra destillationen energisnålare så har jag i många år funderat på om man inte skulle kunna genomföra den vid undertryck, så att etanolens kokpunkt sjunker till ungefär omgivningstemperatur och man därmed kan ta värmebehovet direkt ur luften. Men det kan ju tänkas att energiåtgången för evakuering av anläggningen samt de besvär med läckage etc som rimligtvis måste uppstå när alltsammans ska stå under undertryck, överväger vinsten man gör på att inte tillföra någon värme.

För övrigt: även om man nu skulle kunna tillåta en ganska hög vattenhalt i etanolen, måste man inte ändå vara noga med att få bort de tyngre kolvätena "finkel" ur mäsken?


Destillationen sker ofta i flera steg, där en del av stegen kan ligga ner på så låga tryck som -60 kPa och där dom sista stegen ligger vid ca 3 bar.
Vacumet skapas ofta av kylvatten( eller annat lämpligt media) i en vvx. Vacumpumpen används för att skilja av icke kondenserbara gaser såsom t.ex. koldioxid. Även om man tar bor dom tyngre alkoholerna, som finkelolja så kan dessa tillsättas i små mångder efter torkstegen. En viss mängd finkelolja underlättar blandningen mellan bensin och etanol.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/