Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Etanol fungerar bra i HCCI!
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=17&t=1505
Sida 2 av 2

Författare:  karlmb [ lör 08-07-19 22:36 ]
Inläggsrubrik: 

Laban:
Citat:
Spillvärme behöver man väl inte ta hand om, bara att skicka ut den i "luften". Jag kan i alla fall inte se att det ska vara någon större kostnad för detta. Eller har jag missat någonting ?


Ja, att man måste se till att minimera energiåtgången.

Citat:
Men om man separerar etanol och vatten mha membran (Coskata) så använder man förstås biomassan lika effektivt som om man inte destillerar etanolen. För att inte tala om modifieringar av motorer samt att man med 40% vatteninnehåll skulle få en väldigt hög förbrukning av bränsle. Och så rackarns kul är det inte att tanka. Sen kan man ana vad journalisterna skulle tycka om förbrukningen. Collin skulle få vatten på kvarn, haha.


Men Coskata kanske inte visar sig funka, eller bli dyrt.
Visst 40% vatten ger Collin vatten på sin kvarn, men vid det laget har han nog gått över till att hacka på elbilarna som ju skall vara vanliga 2010...

Författare:  Laban [ mån 08-07-21 12:53 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Ja, att man måste se till att minimera energiåtgången.


Men på dig lät det som om det skulle kosta extra att göra sig av med spillvärmen. Kan man ta hand om spillvärmen sänker det förstås kostnaderna. Ex om man i Sverige skulle skicka ut spillvärmen som fjärrvärme och därmed få betalt för den.

Citat:
Men Coskata kanske inte visar sig funka, eller bli dyrt.


Visst, det vet man inte ännu. Men just membranbiten är det väl inte bara Coskata som har tänkt använda sig utav.

Citat:
Visst 40% vatten ger Collin vatten på sin kvarn, men vid det laget har han nog gått över till att hacka på elbilarna som ju skall vara vanliga 2010...


Det kanske släpps elbilar, pluginhybrider till 2010 men vanliga lär dom inte vara förrän flera år senare. Mig veterligt har ingen påstått något annat. Problemet med Collin är att han har målat in sig i ett hörn och ska han komma ut så blir det att erkänna att han är ute och cyklar. Det vill han nog inte göra så gärna så då fortsätter det i samma stil. Blir syntetdieseln det som slår i Europa så kan han fortsätta prata absolut förbrukning utan att någon bryr sig och det är nog det han hoppas på.

Avd Collin och förbrukning:

http://www.aftonbladet.se/bil/article2903323.ab

Slipper köpa dyr bensin, men dieseln då ??? Patetiskt. Däremot kan jag nog hålla med om att en 2.5 FT motor i den bilen lär dra en del bränsle, även relativt sett. Ligger inte riktigt rätt i tiden om man så säger.

Författare:  Laban [ tis 08-08-12 20:23 ]
Inläggsrubrik: 

Här kommer en intressant HCCI motor:

http://www.greencarcongress.com/2008/08 ... .html#more

2-takt, variabel kompression mellan 8:1 - 40:1.

Citat:
The requirement to operate on gasoline in today’s flex-fuel engines limits their thermal efficiency when operating on alcohol fuels. However, the physical and chemical properties of alcohols, when compared to gasoline, provide the potential for higher thermal efficiency operation to be achieved. This single-cylinder research engine will investigate a highly thermal efficient combustion system that optimizes engine performance to fully exploit the properties of both gasoline and alcohol fuels and maximize efficiency.
—Geraint Castleton-White, Head of Powertrain at Lotus Engineering

Författare:  karlmb [ tor 08-08-14 15:39 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Men på dig lät det som om det skulle kosta extra att göra sig av med spillvärmen. Kan man ta hand om spillvärmen sänker det förstås kostnaderna. Ex om man i Sverige skulle skicka ut spillvärmen som fjärrvärme och därmed få betalt för den.


Det gör det ju om man jämför med att inte ha ngn restvärme att behöva ta tillvara. Det är ju alltid bäst om man kan eliminera restprodukter vid källan.

Författare:  karlmb [ tor 08-08-14 15:42 ]
Inläggsrubrik: 

Laban skrev:
Här kommer en intressant HCCI motor:

http://www.greencarcongress.com/2008/08 ... .html#more

2-takt, variabel kompression mellan 8:1 - 40:1.

Citat:
The requirement to operate on gasoline in today’s flex-fuel engines limits their thermal efficiency when operating on alcohol fuels. However, the physical and chemical properties of alcohols, when compared to gasoline, provide the potential for higher thermal efficiency operation to be achieved. This single-cylinder research engine will investigate a highly thermal efficient combustion system that optimizes engine performance to fully exploit the properties of both gasoline and alcohol fuels and maximize efficiency.
—Geraint Castleton-White, Head of Powertrain at Lotus Engineering


Iofs bra att det lyfts fram att en alkoholmotor kan göras effektivare än en bensinmotor, men varför i hela världen skulle man vilja ha en så dyr lösning bara för att kunna köra på fulsoppa?

Författare:  Laban [ lör 08-08-16 16:05 ]
Inläggsrubrik: 

Varför skulle den lösningen vara dyr ? En 2T är generellt sätt enklare. Ingen kam, kamkedja, ventiler osv. Sen misstänker jag att det kommer ta rätt lång tid att bygga ut E85 tankstationer över ex hela USA så det kan nog vara en bra ide att försöka få fram en motor som kan anpassas dynamiskt till olika typer av bränslen.

Författare:  karlmb [ mån 08-08-18 11:28 ]
Inläggsrubrik: 

Jag är övertygad om att motorn ändå blir dyrare än en vanlig 4t.
Att bygga etanolpumpar tar bara tid i Sverige.
I USA är det mkt enklare, de gör det snabbt när efterfrågan kommer, eftersom inget efterblivet räddningsverk sätter käppar i hjulet.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/