Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Det goda och det bästa
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=17&t=1787
Sida 1 av 1

Författare:  TransAmen [ ons 07-11-21 22:35 ]
Inläggsrubrik:  Det goda och det bästa

Hela debatten för och emot Etanol präglas av vad som är bäst och vad som är bra. En del förespråkar vätgas. Andra förespråkar metanol. Det finns även andra "perfekta" lösningar som bränsleceller. Alla är bättre lösningar än etanol. Men det finns 2 hakar. 1. Det finns idag inga realistiska fordon som fungerar på det sättet! 2. Vi sitter med miljoner fordon som körs på bensin. Så vad gör vi nu? Konvertera vår befintliga vagnpark till något av ovanstående alternativ? Vätgas? Orealistiskt. Bränsleceller? Orealistiskt. Metanol. Kanske. Etanol? Realistiskt. Så det kortsiktiga alternativet är Metanol eller Etanol. Vad är skälen för Metanol? Det är mer miljövänligt att framställa än Etanol. Vad är skälen mot Metanol? Flera. Det är giftigt. Det är korrosivt. Fråga dragracingfolket hur man hanterar Metanol! Vad är skälen mot Etanol? Egentligen finns det bara ett argument mot Etanol. Det är kostsamt att framställa, pengamässigt och miljömässigt. Är detta ett statiskt faktum som inte går att förbättra? Naturligtvis inte. Etanol som bränsle är inte giftigt, det är inte korrosivt och det blandar sig bra med bensin! Utvecklingen kommer att gå mot mer effektiv och miljömässig framställning av Etanol. Idag har vi 5% (10%?) inblandning av Etanol i bensinen. Alla bilar (även gamla) klarar av 20% inblandning så det är bara att öka inblandningen till 20% Hur många miljöbilar motsvara det? En djäkla massa! Byt ut bensinpumparna så att man kan ställa in blandningsgraden efter eget tycke. (Finns länder som har såna pumpar). Vi MÅSTE hantera det befintliga fordonsbeståndet NU och inte argumentera för ett "bästa" alternativ! Etanol är inte den bästa lösningen NU men det är den enda lösningen NU. Och om efterfrågan på Etanol ökar komme resurser att satsa på att framställa det billigare och mer miljövänligt. Forskning och utveckling går framåt. Teknik är inte STATISK!
Det "Bästa" får inte vara det "Godas" fiende!!

My 2 bits.
Ingvar
Som bygger en cheva 383 för e85 till sin Pontiac Firebird Trans Am

Författare:  göinge [ tor 07-11-22 09:13 ]
Inläggsrubrik:  Bra inlägg!

Bra inlägg! Jag stör mig mycket på att samma människor som basunerar ut myter och faktafel om etanol, som till exempel att det skulle gå åt tre liter diesel för att tillverka en liter etanol, argumenterar för att dubbla inblandningen av etanol i vanlig bensin från 5% till 10%. "Det hade gett större positiv effekt på miljön än ökad användning av E85." Även om man bortser från piruetten där etanol å ena sidan är någon ont miljövidrigt som vi inte ska använda och å andra sidan är något gott miljövänligt som vi ska använda, måste ändå det bästa på lång sikt vara att fler bilar drivs på E85. Visst skulle en dubbling av volymen etanol i bensin ge en omedelbar positiv effekt, men all antietanolpropaganda kan göra att folk istället för att byta sin bensinbil som drivs med 5-10% etanol mot en etanolbil väljer att köpa en ny bensinbil. Debatten är nämligen så polariserad att alternativen framstår som 10% etanol i vanlig bensin eller E85. Självklart är jag också för en ökning av etanolen i bensin till 10%, men jag anser att det bara är en mycket kortsiktig åtgärd i väntan på vettig lagstiftning kring etanolkonvertering samt (inte minst) fler fabriksnya etanolbilar på våra vägar.

Författare:  MagnusH [ tor 07-11-22 09:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bra inlägg!

göinge skrev:
Självklart är jag också för en ökning av etanolen i bensin till 10%, men jag anser att det bara är en mycket kortsiktig åtgärd i väntan på vettig lagstiftning kring etanolkonvertering samt (inte minst) fler fabriksnya etanolbilar på våra vägar.


Om någon säger "bättre att bland in i bensin", så svara "bäst är både och" :-)

10% etanol i bensin är kortsitkigt, ja. Nästa steg på 15% borde följa strax därefter. Sedan kan vi gå upp till 20%, som i Minnesota.

http://www.roadracingworld.com/news/art ... icle=29503

Notera att den magiska gränsen mellan vad motorer tål/inte tål är 10% i USA.

Författare:  göinge [ tor 07-11-22 11:28 ]
Inläggsrubrik:  Inte bara i Minnesota.

Citat:
Om någon säger "bättre att bland in i bensin", så svara "bäst är både och"


Robert Collin tycker "hellre-mer-etanol-i-bensin-än-e85". Det har han visat i ett flertal av sina artiklar. Många läser hans artiklar. Han påverkar många till att tycka som honom.

Vad gäller den magiska gränsen 10% undrar även jag varför man i Sverige och Europa låter sig skrämas upp av biltillverkare till att inte öka till ännu mer än 10% etanolinblandning när det uppenbarligen funkar med 20% på andra håll (inte bara i Minnesota).

Författare:  karlmb [ tor 07-11-22 14:26 ]
Inläggsrubrik: 

Kort och mkt koncist, Transamen!
Vi sparar det till ett av våra nyhetsbrev som vi borde skicka ut regelbundet!

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/