Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-08-08 02:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Framtidens fordonsbränsle?
Etanol 33%  33%  [ 4 ]
El 33%  33%  [ 4 ]
Biogas 0%  0%  [ 0 ]
RME o dyl veg oljor/förestrade veg oljor 0%  0%  [ 0 ]
Trä träpulver ved o pellets (gengas mm) 17%  17%  [ 2 ]
Vätgas 8%  8%  [ 1 ]
Bensin 0%  0%  [ 0 ]
Diesel 0%  0%  [ 0 ]
Kolpulver 0%  0%  [ 0 ]
Krut (lol?) 8%  8%  [ 1 ]
Antal röster : 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 20:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Undrar hur den skulle klara ett krocktest. Är väl en stor del i varför även småbilar idag inte är speciellt lätta.


Grrmbl, alltid detta svenska tjatet om säkerhet ;-) Denna hysteri har givit oss att småbarnsmammor nu sätter sig i en 2 tons terrängbil med usel väghållning som är en fara för vanliga billister och med en tio gånger så hög energiförbrukning som Loremon för att lämna och hämta sina barn vid dagis istället för att cykla eller gå med dem.

Givetvis är en tung bil säkrare att krocka med än en lätt bil, man flyttar då helt enkelt en större del av krockenergin till den lättare bilen.

Med en lastbil kan man ju mosa vilken personbil som helst utan att få en skråma, men det får väl inte bli ett argument för att det -som det är idag- blir någon slags viktinflation och bilar blir tyngre och törstigare för varje år?

Hur som helst påstår Loremo att bilen är säker för vad det kan vara värd http://evolution.loremo.com/content/vie ... 1/lang,en/
Utan att klara av grundläggande krockprov blir den väl inte tillåtet i trafik heller tror jag.

/Aryan

PS räknade just ut att en etanol Lorema skulle ge 15gr CO2 per km, ganska bra!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Givetvis är en tung bil säkrare att krocka med än en lätt bil, man flyttar då helt enkelt en större del av krockenergin till den lättare bilen.


Det stämmer väl iofs. Men å andra sidan:

http://www.aftonbladet.se/bil/article1922889.ab

Citat:
Fyra stjärnor för skyddet i bilen fick Suzuki Splash, Renault Kangoo, BMW X3 och Daihatsu Terios


Suzuki Splash är ju inte en stor bil direkt. Så klarar bara Loremon helt vanliga krocktester så ska det väl vara grönt. Kanske inte blir nåt för norra Sverige, vinterslask osv men det spelar väl mindre roll. Är ju inte här de stora mängderna bilar finns/körs heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 08:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Givetvis är en tung bil säkrare att krocka med än en lätt bil, man flyttar då helt enkelt en större del av krockenergin till den lättare bilen.


Det stämmer väl iofs. Men å andra sidan:
http://www.aftonbladet.se/bil/article1922889.ab
"Fyra stjärnor för skyddet i bilen fick Suzuki Splash, Renault Kangoo, BMW X3 och Daihatsu Terios"

Suzuki Splash är ju inte en stor bil direkt. Så klarar bara Loremon helt vanliga krocktester så ska det väl vara grönt. Kanske inte blir nåt för norra Sverige, vinterslask osv men det spelar väl mindre roll. Är ju inte här de stora mängderna bilar finns/körs heller.


Bilderna visar bilar som krockar mot fasta objekt, vilket glädjer mig för då försvinner "fördelen" med en tyngre bil och det borde Loremo'n kunna klara också.

Jag tänkte på krock mellan bilar, det kanske är vanligare i verkliga livet. Det var väl nått år sedan en "kändis" en en Pickup 4x4 frontalkrockade med en SAAB 900 varvid föraren till SAABen omkom och kändisen klarade sig utan större problem.

Hellre krockar jag då mot en Splash ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag tänkte på krock mellan bilar, det kanske är vanligare i verkliga livet. Det var väl nått år sedan en "kändis" en en Pickup 4x4 frontalkrockade med en SAAB 900 varvid föraren till SAABen omkom och kändisen klarade sig utan större problem.

Hellre krockar jag då mot en Splash ;-)

/Aryan


Nu kan väl iofs resultatet av krocken ha berott till stor del på hur den skedde. Men generellt sett så är det förstås så att man hellre sitter i Hummern om en Hummer och en Splash skulle krocka med varann. Har läst en del insändare på ex autobloggreen och där är många av jänkarna skeptiska till småbilar just pga detta så visst är det ett problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-12 11:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är pga högre vikt i sig som en tyngre bil är säkrare än en lätt.
Det går lättare att konstruera en kaross med både styva och veka sektioner på optimalt sätt om man inte måste göra allt så lätt som det är möjligt med tanken på NVH, kvalitetskänsla etc.
Sedan väger även airbags, ABS, ESP etc en hel del.
Det är alltås inte bara för att en Mercedes, SAAB eller Volvo är tunga som de är så säkra.
En annan sak man inte får glömma är at EuroNCAP har olika stjärnor för olika bilar.
En Micra med 5 stjärnor är inte lika säker som en SAAB 9-5 med 5 stjärnor.
Till viss del beroende på lägre vikt, men inte bara.
De går helt enkelt inte att jämföra rakt av.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011