Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-01-25 13:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-02-27 12:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Kraven på flygplansmotorers driftsäkerhet är mkt högre än den på bilar och service-intervallet av konvererade bensin flygplansottomoterer kan vara en bra indikation på slitage av en etanol (konverterad) motor. Intressant at se då är att etanolkonverterade flygplansmotor behöver servas mindre:

NEIVA’S IPANEMA CROP DUSTER WINS SCIENTIFIC AMERICAN AWARD
Citat:
Ipanema’s piston engine is cleaner because the fuel produces less residuals. The use of ethanol also improves the Ipanema’s overall performance, and reduces operating and maintenance costs.


Mer om etanol i andra flygplansmotorer här http://www.age85.org/PressReleases/Detail.cfm?Ap=4

Kallstarten sliter mest på bilmotorer, E85 startar inte lika lätt när det är som kallast och slitage på motorn är störst. Därför använders motorvärmare i större utstreckning med E85 -> mindre slitage.

När motorn är kall behöver man ofta starta lite längre vilket gör att motorn hinner bygga upp mera oljetryck (och slitageskydd) innan den går igång, batteriet och startmotorn belastas däremot hårdare och kan tänkas få kortare livslängd.

Andra fördelar med etanol som ger mindre slitage än med bensin är att det bildas ingen sot i motorn, etanol blandar sig inte med bensin och kan inte göra oljan tunnare och tack vara det höga oktantal så finns det ingen risk för spikningar som kan skada motorn.

Den lägre avgastemperaturen sliter mindre på avgasventiler och det bildas inte starka svavelsyror i avgasröret som man får pga svavelhalten i bensin.

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Säger ju allt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 18:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4724
Ort: Sundsvall
Korrosion i avgassystemet kommer man nog inte ifrån med etanol heller. Även om man nu slipper svavlet från bensinen så är koldioxiden en svag syra (den kallas ju också kolsyra), den har goda förutsättningar att orsaka korrosionsangrepp tillsammans med vattnet i avgaserna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 19:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Korrosion i avgassystemet kommer man nog inte ifrån med etanol heller. Även om man nu slipper svavlet från bensinen så är koldioxiden en svag syra (den kallas ju också kolsyra), den har goda förutsättningar att orsaka korrosionsangrepp tillsammans med vattnet i avgaserna.


Dessutom bildas en nog en del ätiksyra ur spriten som är en starkare syra (men ej miljöfarligt) än kolsyra. Pga E85 avgasens lägre temperatur så kan det uppstå mera kondensvatten också, man ser ju att etanolbilen "ångar" mera vintertid än bensinbilen som har varmare avgasrör.

Svavelsyra är dock den absolut starkaste syran, vi har inte så mkt svavel i bensinen här, pga att vi använder råolja som inte innehåller mkt svavel men i andra länder där svavelhalten är högre i den åolja som används har det tom angripat nikasil beläggningen i cylinderloppet av t ex dyra BMW lättmetall motorer.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 20:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4724
Ort: Sundsvall
För ca 15 år sedan märkte man ofta att det luktade svavel om avgaserna från bilar med katalysator, men den lukten känner man sällan numera. Förmodligen har väl svavelhalten i bensinen minskat ytterligare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 10:53 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
När katalysatorerna introducerades i Sverige 1987 hade vanlig bensin en svavelhalt på upp till 0.8 %. Idag är det inget bensinbolag (gäller eventuellt inte Shell) som har mer än 0.1 % svavel. Detta märks tydligt när man renoverar motorer genom att det numer sällan finns någon tydlig vändkant i cylindrarna, detta gäller i 1:a hand luftkylda motorer i vinterdrift. Svavelsyran lyser så att säga med sin frånvaro.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 17:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4724
Ort: Sundsvall
På tal om vändkanter så tycker jag att man även förr i tiden, alltså på motorer som har gått till största delen före 1987, sällan såg sådana på luftkylda bilmotorer (gamla VW, Citroën GS m fl). Inte heller på vattenkylda motorer med våta cylinderfoder (olika franska bilar och Skoda).
Vändkanter verkar mest vara en företeelse som dyker upp i lopp som är borrade direkt i gjutjärnsblock, av allt att döma blir materialet mer slitstarkt i separatgjutna cylindrar, de är väl oftast rotationsgjutna dessutom.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
En Citroen 2cv motor (en hård arbetande halv GS) med 2 cyl luftkyld boxermotor med gjutjärnscylindrar brukade efter 15.000 mil ha fått vändkanter, om det blivit mindre nu skulle det förutom mindre svavel i bensin förståss även kunna bero på bättre oljor som klarar höga temperaturer bättre.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
En M111 (Mercedes 220E -94, 150 Hk) hade i princip inga vändkanter efter 26000 mil, kunde jag konstatera häromdan..) ;-)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011