Kraven på flygplansmotorers driftsäkerhet är mkt högre än den på bilar och service-intervallet av konvererade bensin flygplansottomoterer kan vara en bra indikation på slitage av en etanol (konverterad) motor. Intressant at se då är att etanolkonverterade flygplansmotor behöver servas mindre:
NEIVA’S IPANEMA CROP DUSTER WINS SCIENTIFIC AMERICAN AWARD
Citat:
Ipanema’s piston engine is cleaner because the fuel produces less residuals. The use of ethanol also improves the Ipanema’s overall performance, and reduces operating and maintenance costs.
Mer om etanol i andra flygplansmotorer här
http://www.age85.org/PressReleases/Detail.cfm?Ap=4
Kallstarten sliter mest på bilmotorer, E85 startar inte lika lätt när det är som kallast och slitage på motorn är störst. Därför använders motorvärmare i större utstreckning med E85 -> mindre slitage.
När motorn är kall behöver man ofta starta lite längre vilket gör att motorn hinner bygga upp mera oljetryck (och slitageskydd) innan den går igång, batteriet och startmotorn belastas däremot hårdare och kan tänkas få kortare livslängd.
Andra fördelar med etanol som ger mindre slitage än med bensin är att det bildas ingen sot i motorn, etanol blandar sig inte med bensin och kan inte göra oljan tunnare och tack vara det höga oktantal så finns det ingen risk för spikningar som kan skada motorn.
Den lägre avgastemperaturen sliter mindre på avgasventiler och det bildas inte starka svavelsyror i avgasröret som man får pga svavelhalten i bensin.
/Aryan