Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Brandfara met etanol.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=17&t=430
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tis 07-02-27 13:27 ]
Inläggsrubrik:  Brandfara met etanol.

Sommaren 1995 när det var nyhetstorka tog kvällstidningar upp en eventuell explosionsrisk med E85 i tanken.

Teoretiskt är bränsleångerna i tanken med E85 nämligen explosivare vid plusgrader än med bensin i tanken. Samma explosivitet av bränsleångerna har man dock i tanken med bensin vid sträng kyla och det är väldigt ovanligt med tankexplosioner i Norrland... Igen olycka har inträffat med etanol. Vi har gjort några explosionsexpiriment med en gammal tank och jämförd E85 och bensin i tanken. Vi har lyckats provocera an kraftig låga vid tankmynningen men ingen dramatisk explosion.

E85 innehåller bensin för att undvika en farlig osynlig låga vid evt brand.

Een etanol brand är inte lika hett och farligt som en bensinbrand, källa Sekab

SAAB biopower har inte en annorlunda tank med återvinning av ångerna vid tankningen pga etanolens farlighet, utan den har det pga de amerikanska krav på tanken. Där har man inte återvinning av ångerna vid tankning med muffar som här och bilen måste själv ta hand om dessa, och SAAB har bestämt sig för att ha samma tank i Europa som på den Amerikanska marknaden.

/Aryan

Författare:  aryan [ ons 08-10-22 07:25 ]
Inläggsrubrik: 

Eftersom detta med risker lever kvar i folks minne tar jag upp en gammal tråd. Statens Provningsanstalt har gjort om "våra" försök under kontrollerade formen och kommit fram till samma slutsatser vilka man kan läsa i SPI's relommendationer för handtering av E85 http://spi.se/fprw/files/Etanol85_web2.pdf

Citat:
Eftersom en diskussion om riskerna med Etanol E85 i cisterner i jämförelse med bensin har förekommit, har ett test av möjligt antändnings- och explosionsförlopp genomförts i SPIs regi av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. En 6 m3 cistern grävdes ned på det sätt den normalt föreligger i en bensinstationslokalisering och fylldes med 1.2 m3 Etanol E85. Efter temperering under två veckor gjordes försök att tända gasblandningen ovanför drivmedlet dels i påfyllningsrörets mynning, dels inne i cisternen. Som antändningsmekanism användes tändstift och vid varje tändförsök genererade detta 15-20 gnistor.

Temperaturen hos vätskan/gasen var vid försökets genomförande 10,5°C. Vid sam- manlagt 7 tändförsök i påfyllningsrörets mynning noterades vid ett tillfälle en tydlig puff och en flamma var under ett ögonblick synlig i mynningen på röret. Vid ytterligare två tillfällen kunde svaga puffar noteras (utan flamma) och temperaturinstrumentet gav ett mindre utslag. I övriga försök misslyckades tändning helt.

Försöken att tända gasblandningen nere i tanken misslyckades helt. I de inledande försöken indikerades en ”kolvätehalt” i gasen som sannolikt låg strax över explosionsområdets övre gräns. Instrumentet var kalibrerat för propan varför ingen direktvisning av kolväteinnehållet kunde erhållas vid försökstillfället. Genom luftin- blåsning sänktes halten i två försöksomgångar stegvis ned till knappt hälften av ursprungshalten men ingen antändning kunde noteras i något fall. I en sista försöksomgång höjdes halten åter till drygt hälften av den ursprungliga – fortfarande utan att antändning kunde erhållas.

Målsättningen med försöket var i första hand att praktiskt se effekterna av ett antändnings- och explosionsförlopp i en cistern vid en bensinstation. Det något överraskande resultatet att antändning med åtföljande deflagration eller explosion inte kunder erhållas – åtminstone vid dessa temperaturer – gör att ytterligare klarläggande angående explosionsområden, m m krävs innan några rekommendationer kan ges. Sådana försök planeras, som nämnts, av Vägverket m fl .

För att jämföra brandegenskaperna hos Etanol E85 jämfört med bensin har SP på uppdrag av SPI utfört en provning där en mindre spillbrand simulerats. Provningen omfattade ett fribrinnande försök med Etanol E85 och bensin i ett cirkulärt kärl på 1.73 m2 som fylldes med 60 liter bränsle.

Resultaten från provningarna visar att ett spill av Etanol E85 i spilltråget vid en tank- plats utgör ett mindre hot än bensin. Både effektutvecklingen och värmestrålningen mot omgivningen är lägre och rökproduktionen är avsevärt lägre. Den lägre avbrin- ningshastigheten för Etanol E85 gör dock att varaktigheten för en brand i en given mängd bränsle kommer att bli längre. Det bör också noteras att vid släckning av Etanol E85 med skum kräver detta tillgång till en alkoholbeständig kvalitet. En visuell observation gjordes också genom att jämföra brand i ren etanol och Etanol E85 i mindre kärl. Båda bränslena ger en tydligt synlig gul låga.


I rapporten visas också bilder på hur etanolen brinner med mindre rök och mindre flammor och mätningar av hur hettan vid etanolbranden är mindre.

/Aryan

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/