Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-01-28 02:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-02-27 16:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Anledningen till att oljebytesintervallerna i en del fall är kortare på dagens flexifuelbilar, jfrt med bensinvarianterna, är att det vid många och upprepade kallstarter utan ordentliga varmkörningar kan ansamlas etanol i oljan då etanolen inte hinner förångas helt innan nästa kallstart.
När väl motoroljan blir tillräckligt varm för att etanolen kan börja ånga av kan det komma sådana stora mängder att motorn går på dessa ångor enbart (alltså utan att insprutarna är öppna) på tomgång, vilket leder till regleringsproblem när motorn skall gå lambda reglerat. Som en extra säkerhet för denna typ av användning (misshandel) har tillverkare valt att förkorta bytesintervallerna då det svider rejält att inte klara avgasreningsgarantin.

Med en för etanol optimalt utformad motor som klarar att kallstartas utan stora chokeinsatser (mha uppvärmning av luft eller bränsle) kan oljebytesintervallerna förlängas istället, vilket ger mindre resursutnyttjande för smörjolja och dess destruktion efter användandet.

Detta pga den mindre sotbildningen samt mindre syror och övriga skadliga ämnen som ansamlas i motoroljan jfrt med bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-02-27 22:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1200
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Anledningen till att oljebytesintervallerna i en del fall är kortare på dagens flexifuelbilar, jfrt med bensinvarianterna, är att det vid många och upprepade kallstarter utan ordentliga varmkörningar kan ansamlas etanol i oljan då etanolen inte hinner förångas helt innan nästa kallstart.
När väl motoroljan blir tillräckligt varm för att etanolen kan börja ånga av kan det komma sådana stora mängder att motorn går på dessa ångor enbart (alltså utan att insprutarna är öppna) på tomgång, vilket leder till regleringsproblem när motorn skall gå lambda reglerat. Som en extra säkerhet för denna typ av användning (misshandel) har tillverkare valt att förkorta bytesintervallerna då det svider rejält att inte klara avgasreningsgarantin.

Med en för etanol optimalt utformad motor som klarar att kallstartas utan stora chokeinsatser (mha uppvärmning av luft eller bränsle) kan oljebytesintervallerna förlängas istället, vilket ger mindre resursutnyttjande för smörjolja och dess destruktion efter användandet.

Detta pga den mindre sotbildningen samt mindre syror och övriga skadliga ämnen som ansamlas i motoroljan jfrt med bensin.


Det här om mindre syror är nog inte sant utan kan tvärtom vara huvudanledningen till de rekommenderade kortare oljebytesintervallen. Se detta citat ur denna länk. http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e08.htm#5.1.
Citat:
With correct preparation and fast warm-up, lubricating oils are not usually a problem. Bore wear is caused by the "washing" action of liquid fuel in contact with the cylinder liner. The wear problem is believed to be caused by formic acid attack, when methanol is used, or acetic acid attack when ethanol is used. Highly alkaline oils have been supplied, with Total Base Number (TBN) of around 30. However, deposits from these oils can cause even more damage by clogging oil passages and there have been engine failures. If, however, the mixture preparation is adequate, oils with TBN=9 can be successfully used.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-02-27 22:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Det här om mindre syror är nog inte sant utan kan tvärtom vara huvudanledningen till de rekommenderade kortare oljebytesintervallen. Se detta citat ur denna länk. http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e08.htm#5.1.
Citat:
With correct preparation and fast warm-up, lubricating oils are not usually a problem. Bore wear is caused by the "washing" action of liquid fuel in contact with the cylinder liner. The wear problem is believed to be caused by formic acid attack, when methanol is used, or acetic acid attack when ethanol is used. Highly alkaline oils have been supplied, with Total Base Number (TBN) of around 30. However, deposits from these oils can cause even more damage by clogging oil passages and there have been engine failures. If, however, the mixture preparation is adequate, oils with TBN=9 can be successfully used.


Intressant artikel men det verkar handla om ethanolk utan bensin E96 med vatten i etanol inte dvs inte vattenfri E85.

se under c. Corrosiveness of alcohol

Citat:
Ethanol always contains acetic acid and is particularly corrosive to aluminum alloys


Jag har i mina ZAMAC förgasare inte sett någon tendens till att de antastas av E85.

Det här
Citat:
Fuel filters used for gasoline are not recommended for the many alcohols. The internal element collapses after the glue that bonds it together is softened by the alcohol. Special filters are necessary. Also due to the higher flows, filters have to be bigger. The filter body must be made of Nylon or Teflon.
känner jag inte heller till har nånsin varit ett problem med E85 i praktiken.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Many alcohols...
Metanol som spökar igen.
Intressant rapport som vi får titta mera på!
Verkar dock mest vara en teoretisk skrivbordsprodukt då få praktiska korrosionsproblem redovisas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 11:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Dessutom motsägs teorin av deras egna experiment:
http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e ... %20engines

Table 5.11. Acid value of residue oil

Distance (km)
Acid value (mg KOH/g)

Using blend fuel
Using gasoline

1.
4600
0.50
-
2.
4600
0.69
-

3.
4300
0.51
-

4.
4300
-
0.41

5.
4700
-
0.69

6.
4100
-
0.60

Average
-
0.57
0.57


Alltså samma syrainnehåll som med bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 11:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Visst kan man också tänka sig att många kallstartet i kombination med dålig uppvärmning/preparation av etanolen skulle kunna ge problem med slitage i ngn form, men i praktiken verkar det inte uppkomma.
Kanske har ingen misshandlat sin bil så kapitalt som biltillverkarna måste ta hänsyn till, dvs 30-40 kallstarter med en korkad förare som står och skrapar rutan på tomgång för att sedan köra 3 km till jobbet...
Och om man följer alla råd om att se till att man har en bra och bränslesnåll kallstart mha t.ex. bränsleuppvärmning vid kall väderlek, då pekar ju även denna kinesiska rapport på inga problem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 11:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
:oops: :oops: :oops: :oops: jag har två km till ett av mina jobb :oops: :oops: :oops:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 14:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Då ska du cykla, gå eller åka skidor :-)

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 14:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Eller se till att värma motor och sprit..
Varför tror du jag bosatte mig på landet? Kändes inte bra att ha så kort till jobbet och cykla eller åka buss har jag aldrig gillat...
Nej, man skall ha några mil!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 20:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1200
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Dessutom motsägs teorin av deras egna experiment:
http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e ... %20engines

Table 5.11. Acid value of residue oil

Distance (km)
Acid value (mg KOH/g)

Using blend fuel
Using gasoline

(-----------------------)
Average
-
0.57
0.57


Alltså samma syrainnehåll som med bensin.


Men notera att etanolhalten bara var 15-20% i blandbränslet.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 11:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, det missade jag. 15-20% alcohol i bansinen tydligen.
Men visst ser detta mkt bra ut, särskilt när man har den mystiska Australiensiska rapporten (som också till största delen gälde låginblandninig, 2+% har jag för mig) i bakhuvudet:


D. The effect of blended fuel on corrosion and wearing down of the engine

During the operation of the engine, the metal particles from the machine elements, due to the wearing down of the engine, entered lubricating oil at a suspension state. According to the theory analysis, the amount of metal particles suspended in the lubricating oil is related to the wearing down level of machine elements. Therefore, the wearing down of the engine can be estimated by measuring the iron content in the oil residue in engine. The machine elements which are easy to wear down are in the cylinder wall and piston ring. In our study, the wearing down of engine operating on blended fuel was estimated by measuring the iron content in oil residue in the engine after a car had traveled a certain mileage. The Fig. was then compared with that in the engine burning gasoline. At the same time, the kinematic viscosity and the acid value of oil residue in the two cases were also tested in order to determine the corrosion of engine.

The test data are shown in Table 5.9/Table 5.10 and Table 5.11. The Table 5.9, Table 5.10 and Table 5.11 show the iron content in residue oil, kinematic viscosity and acid value, respectively. The results indicate that the iron content in the oil residue of a car using blended fuel was lower than that of car using gasoline. Furthermore, the kinematic viscosity and the acid value of oil residue in the two cases were nearly the same, suggesting that alcohol had produced no more adverse effect on diluting and acidifying the oil than gasoline did. Besides, the maximum wearing down amounts of the engine cylinder burning blended fuels were 0.05 mm and 0.07 mm in within the diameter's direction after 25000 km and 51000 km, were travelled. respectively. The average maximum wearing down amount of engine cylinder in the diameter's direction was 0.014 mm which was lower than a typical wearing down amount. For example, the average maximum wearing amount per 10000 km of 492 QA engine burning gasoline is 0.0296 mm which is measured by a vehicle maintenance factory. All above results suggest that the blended fuel with 15%-20% alcohol of 170-180 proof has no apparent effect on corrosion and wearing of the engine.



Mindre slitage alltså!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 13:52 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Trevlig läsning.
Men jag har en fundering som är lite off-topic. Om de erhåller ett cylinderslitage på nära 0.03 mm/10000 km då skulle slitaget efter 400000 km (en vanlig körsträcka på en bruksbil) vara 1.1-1.2 mm. Om man har så mycket cylinderslitage då skulle motorn bli helt omöjlig att starta och om man fick igång den så skulle oljebörbrukningen vara enorm + en ljudnivå som skull väcka en berättigad uppmärksamhet.
Nu är det ju så att en vanlig bil av skaplig kvalitet som sköts om då och då kan fungera många 10-tusentals mil utan enorm ojleförbrukning, jag har själv rivit flera maskiner med mer än 40000 mil bakom sig och aldrig hittat slitage på mer än 0.2 mm.
Därför undrar jag hur de bär sig åt, använde de en speciell motor för att simulera kraftigt slitage, använde de riktig skitmotor eller (hemska tanke) jag har missförstått det mesta om förbränningsmotorer och deras förslitning.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 17:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
De har kanske inte mätt vändkanterna. Utan längre ned i cylindern.
Dessutom är det mkt små förändringar att mäta så det är inte säkert att man kan multiplicera sådär.
Och de fick ju även ett mkt stort slitage med bensin.
Kanske ngn har lagt på en eller ett par nollor ngnstans.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-03 16:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Visst brukar jag mäta där vändkanten är som värst men det är ju nästan bara i motorer som har gått kalla som det finns en någon vändkant att tala om (dålig termostat, luftkylda motorer och bränsle med hög svavelhalt).
Siffrorna verkar vara liknande i andra undersökningar jag läst, kommer dock inte på var just nu (är i London).
Hur som helst ser det ju bra ut för alkoholen.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011