Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-01-25 11:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-03-06 14:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Med etanol kan man få mer effekt ur en motor jmfd med bensin vilket gör det möjligt att bygga lättare bilar som räver mindre resurser vid tillverking och i daglig bruk (en lätt bil kräver ju mindre bränsle).

En dieselmotor är tvärtom, den är tyngre vid samma effekt som en bensinmotor och kräver mer resuser vid tillverkning och tyngre motorer/bilar förbrukar mera energi under sin livstid

En bra demonstration av vilken effekt man kan få ur en etanolmotor visar stuntpiloten Greg Poe med sin etanoldriven stuntflygplan http://www.gregpoe.com/

Den kan hänga vertikal på motor effekten!
se http://www.youtube.com/watch?v=uZ_TUjO4tlw

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-08 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ett annat bra exempel är ju SAAB:s senaste presentation av en 2.3 l, 4cyl etanolmotor på 300 Hk.
Vill man ha mer normala 150 Hk så kan motorn i princip krympas till hälften, 1,1 l slagvolym.
Och SAAB har knappast nått gränsen än.
Och om motorn kan göras mindre och lättare kan även kringutrustning som t.ex. kylsystem, kaross och motorfästen göras mindre och lättare.
Vilket sparar ännu mer resurser.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-08 16:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
var inte saabmodellen en 2.0 T med 300 kusar?

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-09 17:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Tempest skrev:
var inte saabmodellen en 2.0 T med 300 kusar?


Sant! Bara ännu bättre!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-26 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Ett annat bra exempel är ju SAAB:s senaste presentation av en 2.3 l, 4cyl etanolmotor på 300 Hk.
Vill man ha mer normala 150 Hk så kan motorn i princip krympas till hälften, 1,1 l slagvolym.
Och SAAB har knappast nått gränsen än.


Som kuriosa kan väl nämnas att man från en vanlig MC motor på 1l får ut 250+ hk med Turbo. Detta med allting original i motor , så när som en tjockare alt extra topplockspackning för att sänka kompet. Med racebränsle får man ut 400+hk , fortfarande med original vevstakar osv. Detsamma lär nog gälla etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-26 19:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
förstår inte alls?
att hög effekt skulle vara viktigare än hög verkningsgrad?
hög effekt kräver stora resurser vid utveckling och dyra komponenter?
effekt och verkningsgrad är nästan alltid varandras motsatser.....

och vad har turbo med miljö att göra???
turbo är bara ett sätt att fiktivt öka slagvolymen....
sen har en turbomotor har sämre verkningsgrad i ekonomifart än en utan, p.g.a. lägre kompression.


saab har turbo av ett enda syfte, att öka prestandan vilket tilltalar sportbilsentusiaster, för vad sjutton är det EG för nytta med 300 hk under huven, 0 till laglig fart på halva tiden??? miljömässigt TOTALT onödigt..... det har inte ett dugg att göra med ekonomi eller verkningsgrad.

om man vänder på det så kan man öka verkningsgraden på samma motor om man ökar kompressionen som i sin tur gör att man inte kan överladda.


men turbo säljer bilar bättre än miljöaspekterna...thats it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nja, så enkelt är det inte.
Nuvarande SAAB-motorer för etanol skulle kunna halveras i slagvolym och ändå ha ca 150 hk.
Att man måste sänka kompressionen med turboladdning är förstås negativt.
Som väl är gäller det knappt etanolmotorer.
Effekt och verkningsgrad kan visst gå hand i hand, det där snacket är från 60-talet när enda sättet att öka effekten var att bygga en större motor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 22:00 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
hur gör man istället?
hänger på en turbo?
men är inte det samma sak som att öka slagvolymen? även om man gör det mha en kompressor istf med kolvarna?

så tror jag att en liten tubomotor vid 0.5 bars laddtryck är mycket ineffektivare än en stor med samma effekt fast utan turbo.

ytterligheten är ju en ren turbinmotor som har hiskerlig effekt men urusel verkningsgrad.

kompressionsregeln gäller även etanomotorer även om egenskaperna är uppflyttade på skalan.


är verkligen effekten intressant?
är det inte bränsleförbrukningen vid mashfarterna(30-50-70-90-110) som är intressant? inte hur snabbt vi tar oss dit?

och är det verkligen så att effektiviteten ökar med minskande slagvolym?

ang. effekt och verkningsgrad...
två skilda saker, verkningsgraden vill man öka vid en viss given effekt...
det du menar är maxeffekten som enbart har att göra med accelerationen som tilltalar sportdåren i oss alla.... :O)


visseligen är 150 hästar ingen sporteffekt men att underdimensionera slagvolymen så att turbon får jobba jämt tror jag är ett steg i motsatt riktning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 00:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Kanske denna artikel http://ogst.ifp.fr/articles/ogst/pdf/20 ... ol59n6.pdf kan svara på några av dessa frågor:

Citat:
Potentiality of Ethanol as a Fuel for Dedicated Engine

Abstract

One of the major challenges of the automotive industry is to reduce the greenhouse gases, and especially CO2 emissions. Many research programs are currently being led on this subject, aiming at reducing the fuel consumption of vehicles, but also at optimizing the fuel composition. The overall process must indeed be taken into account, from the fuel production to the vehicle emissions, and a "well to wheel" balance has to be calculated for each technology.

Ethanol seems to have important assets to comply with these new constraints: it is extracted from the biomass and consequently has a good "well to tank" CO2 emission balance. Moreover, its properties, especially in terms of octane number and latent heat of vaporization allow a large improvement of the engine.

The present paper aims at taking stock of the ethanol path. The main production ways are tackled, especially concerning their energy balances. The main advantages and drawbacks of the use of such a fuel are then summarized. Finally, an example of the gains that can be obtained by an optimization of the engine using pure ethanol is presented. A small supercharged engine has already been modified to benefit from the potential of ethanol, especially in terms of knock resistance. The performances of this engine have been compared with those of the initial gasoline engine, showing that important gains can be obtained with such a technology.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
svante skrev:
och vad har turbo med miljö att göra???
turbo är bara ett sätt att fiktivt öka slagvolymen....
sen har en turbomotor har sämre verkningsgrad i ekonomifart än en utan, p.g.a. lägre kompression.


Vitsen är väl att en liten motor har lägre pumpförluster. Därav motorer som Audi's 1.4 TSI med kompressor + turbo, saab's nya 1.9 tdi med dubbelturbo osv. Sen väger förstås en mindre motor ofta mindre än en större motor, inte helt förvånansvärt kanske :-)

Om man som jag är intresserad av eldrift så blir det än mer intressant med små motorer. Eller vad säger du karlmb ? :-)

karlmb skrev:
Att man måste sänka kompressionen med turboladdning är förstås negativt.
Som väl är gäller det knappt etanolmotorer.


Exakt. Och det är ju bevisligen inget problem att sänka Turbotrycket om man råkas vara tvungen att köra på bensin.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011