Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-12-10 10:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: well to wheel utsläpp
InläggPostat: ons 09-05-06 17:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
För biobränslen räknas ju in allt möjligt som växthusgas "last" medan bensin och diesel gärna slipper samma typ av graskning. Nu har det kommit en rapport om hur stor indirekta efekter av oljevinning och produktion av bränslen ger utsläpp av växthusgaser se http://www.newfuelsalliance.org/NFA_PImpacts_v35.pdf.

Citat:
The production and use of transportation fuels include a wide range of activities that contribute to greenhouse gas (GHG) emissions over their life cycle. Traditional fuel life cycle analyses compare a range of alternative fuels to petroleum fuels on a well-to-wheel (WTW) basis including feedstock production, transport to refining, refining into multiple products, delivery to end markets and vehicle emissions. Recent analyses of the life cycle impacts of biofuels have expanded the boundaries to include indirect effects of ethanol production such as land use change (LUC) impacts on soil CO2 and N2O emissions, and the impact of land use change on crop production and cattle stock (Searchinger 2008).


Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-06 18:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ja, detta är sorgligt och det förtigs i media.

Fick idag Vi Bilägare i brevlådan. Som vanligt ett evigt tjat om snåldieslar... De ser bara till vad som är plånboksvänligt. Själv har jag åter börjat blandtanka. Min bil klara E60 och släpper då ut 120 gram CO2/km. Det klarar inte alla snåldieslar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 19:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Var det inte på etanol.nu som bilder likt denna visades för ett flertal olika drivmedel/drivsätt?

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 19:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Undrar hur motsvarande verkningsgrad ser ut för etanol om man avser sockerrör. Intressant bild för övrigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Etanol VS elbilar.
InläggPostat: sön 09-05-10 20:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1931
Ort: 08- och Småland
Alla massmedia tog ju upp den här "nyheten" häromdagen. Men en tidning, Ny Teknik, har inte skrivit ett ord om just det här. Med utgångspunkt från dom här inläggen från Aryan och Roger Gustavsson kanske man borde kontakta Ny Teknik och anlägga lite moteld?

För det mesta försöker Ny Teknik att spela neutrala i sådana här nyheter, men ibland ser man lite tendenser till "etanolvänlighet" i den. Men det var nog ett tag sedan nu. Kanske det är dags igen? Vi vet att den har god spridning hos dom tekniskt intresserade i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 12:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Har nu hittat de där jämförande "well-to-wheel" bilderna och texten kring dem, http://evworld.com/international/sverige/

Direktlänk fungerar inte, gå vidare på "VARFÖR ELDRIFT"

Faktablad: http://evworld.com/international/sverig ... lbilar.pdf


Här är bilderna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Är det någon som kan fylla på med motsvarande fakta för biogas-, naturgas-, biodiesel-, bensin- och etanolbilar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 13:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag har mailat till Eva om dessa bilder eftersom jag har en invändning mot antaganden som har gjorts för batteriernnas verkningsgrad i dessa bilder:
Bild
Bild

90% verkningsgrad för laddare och batterier vid laddning och 95% vid urladdning dvs 85% totalt för laddare + batterier är inte realistiskt, så effektiv är inte batteriernas kemi.

När jag kollar på t ex Mutsubitsi iMiev som har Japanska litium celler så kommer man inte upp i 90% laddningseffektivitet. Se t ex pdf brochyren som finns att ladda (haha) ner här http://www.mitsubishimotors.se/iMiev  Det är lite osäkert hur mkt elektroniken tillåter att batteripaketet laddas ur men ur brochyren kan man ändå räkna ut verkningsgraden av batteripaketet. De räknar med att en fullständig laddning kostar €3 vid en elpris på 0,15€/kWh, alltså förbrukas det då 20 kWh, eftersom batteierna har 16 kWh kapacitet motsvarar det 1,25 ggr så mkt energi in än ut, eller 75% verkningsgrad.

För andra modena LiFePo batterier http://www.huanyubattery.com/en/admin/U ... 490944.pdf upges det 7,5 timmars laddningstid med 0,2 ggr batteriets nominala capacitet, dvs laddningens verkningsgrad är 67%.
Thunder-sky verkar uppge ca 80% verkningsgrad. Då tillkommer värmeförluster i BMS och laddaren som handlar om kanske 5% totalt.

När man snabbladdar batterier blir verkningsgraden kraftigt mycket sämre.

Byter man ut laddning och urladdning med mera realistiska 73% verkningsgrad så får man upp till 60% totalverkningsgrad för första bilden och ca 20% resp 32% för andra bilden.

I bilden för dieselbilen
Bild

redovisas en genomsnitts verkningsgrad på 20% för dieselmotorn. Även om den nog kan vara 40% när motorn går med optimalt varvtal och arbetstemperatur så tror jag nog att det kan vara en realistisk genomsnitts siffra för många körningar särkilt i tätort.

En vanlig ottomotor anses väl ha 30% verkningsgrad när den drivs av besin och får jobba under optimala förhållanden så om man också tar hälften av det så hamnar man på en totalverkningsgrad på ca 13%

En etanol optimerad motor kan komma upp i samma verkninggrad som dieselmotorn, gasmotorn kan också ha en nästan lika bra verkingsgrad om man optimerar för det.

Vätgas görs fö även direkt från naturgas har jag för mig, men det är väl lika ursel verkningsgrad i den procesen + en massa CO2 utsläpp.

/Aryan

PS energi effektivitet är inte riktigt samma sak som well to wheel utsläpp av CO2 som denna tråd handlade från början om, har man en energikälla som ger 0 gr CO2 utsläpp (som solenergi?) spelar det i princip ingen roll för utsläppen hur ineffektiv bilen är.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 18:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Å så här blir det i vår verklighet!
http://hd.se/motor/2008/03/12/saa-mycke ... ta-biltur/
För oss som inte är resandeförsäljare som biljournalisterna verkar ha som utgångspunkt för sina bränsleberäkningar i sina reportage.


Elmotor med bra verkningsgrad.
http://newenergyandfuel.com/http:/newen ... searchers-
För den som villfördjupa sig i Priusens verkningsgrad hos elmotorer och styrning med över 92-93 % verkningsgrad tillsammans.
http://www.osti.gov/energycitations/pur ... 29-WIfqPO/
Att bästa värmekraftverket har en verkningsgrad på 38% stämmer inte om man kan utnyttja spillvärmen till fjärrvärme en del av året som i sverige.


Senast redigerad av PRIUS tor 09-05-14 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 18:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Förlåt om jag störde din tråd med effektivitetsköret...

Det finns ytterliggare ett fel i materialet från EV World, alla bilar har förluster i transmissionen, ungeäfr 10% är vanligt.

Tror nog vi kan tillskriva dieselmotorn en typisk verkningsgrad om 30% i detta fall.

Med dina synpunkter på laddning och urladdning får jag följande siffror:

Batteribil med el från vindkraft, totalverkningsgrad upp till 54%.

Batteriebil med el från förbränning, 18-32%.

Dieselbil, upp till 23%.

Sedan kan man förstås gå vidare med andra sätt att producera el och kanske ta med på vilket sätt batterierproduktionen och batteriernas livslängd bidrar till det hela. För man kan väl inte räkna med att batterierna håller bilens livslängd? Tänker på att batterierna i datorn jag just nu skriver på höll i ca tre år...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-14 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Sedan kan man förstås gå vidare med andra sätt att producera el och kanske ta med på vilket sätt batterierproduktionen och batteriernas livslängd bidrar till det hela. För man kan väl inte räkna med att batterierna håller bilens livslängd? Tänker på att batterierna i datorn jag just nu skriver på höll i ca tre år...


Här verkar det ha skett lite framsteg för ex Tesla pratar väl nu om potentiellt 10 års garanti för batterierna. Detsamma när det gäller iMiev. Sen är förstås inte 10 år bilens livslängd, även om det kanske är då de flesta av milen körs , så visst måste man ha med detta i beräkningarna. Medtaget att batterierna också går att använda efter att de tjänat ut för bilbruk, ex GM pratade väl om detta. Tror dom nämnde en livslängd på kanske 10 år (?) till efter att de hade tappat för mycket för att användas i en bil. Ex för kraftverk, backup för vindkraft osv. Om nu så blir fallet alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-14 08:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
När det gäller livslängd i mil tror jag att det är svårt att köra slut på batterierna om de håller de 2-3000 laddcykler som utlovas men livslängden i år är förståss ett osäkert kort men LiFePo btterier som används i bilar nu ska vara mkt bättre än de L-Ion som man har i mobilen och laptop och även de har blivit bättre de första höll ju inte kt mer än ett år.

Det gäller i varje fall att bilen har ett mkt bra batteriövervakningssystem (BMS) som gör misshandel av batterierna omöjligt; ett liIon batteri som laddas ut till 0V tappar mkt av sin livslängd, likaså ogiller de höga temperaturer (ofta ett problem i lapptopp) och helst ska de hållas mellan 20 och 80% laddning.

Sedan är det frågan hur stort garantiansvar tillverkerna kommer att vara beredd på att ge, för en privatperson som köper elbil är det knappast försvarbart att ta risken om batteriernas garanti bara är 3 år.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 19:11 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det som stör mig i denna beräkning att man pratar om kraftverk, typ kolkraftverk i tyskland. Inget om kraftvärmeverk med biobaserad elproduktion, där kommer man upp i ~90 % verkningsgrad.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 12:13 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
När det gäller kolkraftverk. För övriga Europa är det tyvärr kanske så det ser ut? Länder som Italien och Tyskland är nästan helt beroende av fossil energi. Verkningsgraden från kraftverken måste variera en hel del beroende på om det är endast för elproduktion eller el+värmeproduktion? Skillnaden för ett kraftverk som går på fossilt bränsle och ett som går på förnyelsebart bränsle blir väl rätt avgörande? Sopförbränning är ju en annan gren...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 12:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3225
Ort: Hässleholm
Roger Gustavsson skrev:
När det gäller kolkraftverk. För övriga Europa är det tyvärr kanske så det ser ut? Länder som Italien och Tyskland är nästan helt beroende av fossil energi. Verkningsgraden från kraftverken måste variera en hel del beroende på om det är endast för elproduktion eller el+värmeproduktion? Skillnaden för ett kraftverk som går på fossilt bränsle och ett som går på förnyelsebart bränsle blir väl rätt avgörande? Sopförbränning är ju en annan gren...


Italien - 81% fossil el 2006
Tyskland - 55% fossil el 2006


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 18:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Var hittade du de siffrorna? Jag har sett ännu högre siffror, över 90% för de båda ländernas energiförsörjning, alltså inte bara elproduktion.

Varifrån kommer de där resterande 45% el i Tyskland? Varken kärnkraft eller vindkraft lär väl kunna räcka för det? För uppvärmning av bostäder är det fortfarande olja, naturgas och kol som är stora.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011